سلامت نیوز : سیفعلی نصرتی بزرگترین انتظار جامعه پرستاری از دولت جدید و وزیر بهداشت را توجه به وضعیت بیماران عنوان کرد و گفت: وزیر بهداشت جدید باید تدبیری بیندیشد که واقعاً تغییری در وضعیت نا مطلوب بیماران در نظام بهداشت و درمان کشور حاصل شود زیرا متأسفانه بحث رسیدگی به وضعیت خدمات بهداشتی و درمانی در کشور ما همواره در اولویت های چندم دولتها بوده است و همین امر باعث شده که کار بر پرستاران نیز سخت شود.

70 درصد مشکلات پرستاری با تأمین حق و حقوق بیماران رفع می شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود: از منظر جامعه پرستاری، رسیدگی به دغدغه ها و مطالبات پرستاران بعد از تأمین شدن حق و حقوق بیماران در مرحله بعدی توقعات از دولت و وزیر بهداشت جدید است زیرا اگر مشکل مردم در بخش درمان از بین برود به جرئت می گویم که 60 تا 70 درصد مشکلات پرستاری نیز خود به خود حل خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تبریز اجرای قوانین و مصوبات دولت گذشته در مورد پرستاران را از مهمترین مطالبات پرستاری خواند و گفت: انتظار داریم دولت جدید به قوانینی که در رابطه با پرستاری مصوب شده است تمکین کند و روند اجرای این قوانین را تسریع و تسهیل کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر پرستاران و کارکنان این حوزه در شرایط خاصی قرار دارند به گونه‌ای که مطالبات آنها بسیار بالا رفته و گاهی معوقات پرستاران به بیش از یکسال هم رسیده است. تحمیل این معوقات به جامعه پرستاری در شرایطی که تورم در کشور کمرشکن شده است بی عدالتی محض است.

نصرتی با تأکید بر لزوم پرداخت معوقات پرستاران با توجه به تورم بالای 40 درصدی در جامعه گفت: به هر حال جامعه پرستاری نیز انتظار دارد دریافتی هایش متناسب با تورم افزایش یابد اما متأسفانه میزان دریافتی این قشر نه تنها فرقی نکرده که کاهش هم پیدا کرده است. زیرا پرستاری که نمی تواند کارانه و اضافه کاریش را بعد از 6 ماه دریافت کند عملاً ناتوان شده است.

وی افزود: بنابراین یکی از خواسته های پرستاران از دولت جدید و وزیر بهداشت آینده رسیدگی به این مشکلات و معوقات پرداختی در نظام سلامت است زیرا به هر حال پرستاران نیز کار کرده اند و دستمزدشان را می خواهند.

پرستاران خسته، فرسوده و ناراضی‌اند

نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به احساس سرخوردگی ناشی از بی توجهی به اجرای قوانین پرستاری گفت:بدون تعارف می‌گویم که امروز جامعه پرستاری به یک جسم بی روح بدل شده است، پرستاران ما فرسوده، خسته، ناراحت، ناراضی و عصبانی هستند و تمام این مسائل در بدنه جامعه پرستاری ملموس است. آسیب جدی این مشکل نیز به جز مردم و بیماران بر کسی وارد نمی شود.

وی با اشاره به درخواست اخیر وزیر بهداشت جدید از سازمان نظام پرستاری برای کمک دهی در جهت تحقق اهداف برنامه در نظام سلامت گفت: سازمان نظام پرستاری و پرستاران یکی از محورهای اصلی حوزه درمان و سلامت هستند و قطعاً می توانند در حوزه سلامت کمک کار دولت باشند کما اینکه تا الان هم حقیقتاً همین طور بوده است.

نصرتی ادامه داد: واقعاً چه کمکی بالاتر از اینکه پرستاران با 50 درصد ظرفیت نیرو، دو برابر ظرفیت خود کار می کنند، آیا کمکی بالاتر از این می‌توان به دولت کرد. بخشی که با 5 تا 6 پرستار باید اداره شود امروز در بخشهای درمانی ما با 2 پرستار اداره می شود.

وی اضافه کرد: پرستار در عمل همت مضاعف و کار مضاعف را انجام داده است این در حالی است که خیلی‌ها بابت این نوع از خدمات رسانی شعار داده‌اند، خیلی‌ها تبلیغات کرده‌اند ولی پرستار در عمل این کار را کرده و با دو برابر توان با کمترین توقع و دریافتی در نظام سلامت خدمات دهی کرده است.

80 درصد منابع مالی در نظام سلامت سهم حداکثر 10 درصد تیم سلامت است

رئیس هیئت مدیره نظام  پرستاری تبریز با تأکید بر توجه عادلانه دولت و وزیر بهداشت آینده به قشر کم توقع و پرکار پرستاری در نظام سلامت، ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر در نظام سلامت 80 درصد منابع مالی جذب کسانی می‌شود که حداکثر 7 تا 10 درصد نیروهای بخش سلامت را تشکیل می دهند و حتی حدود انتظاراتی که در بیمارستانهای و مراکز درمانی از آنها است را نیز به اندازه کافی انجام نمی دهند.

وی افزود: پرستار در عمل یار و یاور دولت، حاکمیت و نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و هست و انتظار است که دولتها نیز در راستای احترام متقابل به این قشر، روحیه و انگیزه را از آنها نگیرد.

نصرتی خاطر نشان کرد: از دولت جدید و وزیر بهداشت تازه منصوب شده انتظار است که طبق فرمایش مقام معظم رهبری به جامعه پرستاری بی‌اعتنایی نکنند زیرا متأسفانه در حال حاضر بحث پرستاران از بی‌اعتنایی نیز فراتر رفته و به مرز بی‌احترامی رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha