یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۴
کد خبر: 80590
سلامت نیوز : آرزو دهقانی،  مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت:برق گرفتگی یکی از حوادثیست که آمار بالایی از ماموریت های اورژانس را به خود اختصاص میدهند که رعایت نکات ایمنی در پیشگیری از این موضوع مهم است. یکی از این نکات  این است که محل نصب كلیدها و پریزها۱.۵متر ازسطح زمین فاصله داشته باشد (حداقل۱۱۰ سانتیمتر) كلیدها و پریزها سالم و بدون شكستگی و از نوع استاندارد باشند.

همچنین مراقب پریزهای برق با دوشاخه های نامناسب باشید. اگر دو شاخه ای در پریز لق باشد موجب داغ شدن اتصال و آتش سوزی خواهد شد. مراقب باشید که کلیدها و پریزها از محل خود خارج نشده باشند.سیم ها توسط چسب نواری، نایلون و پارچه تعمیر نشوند.به هیچ وجه سیم لخت را داخل سوراخهای پریز نکنید. پریزهای شكسته یا قدیمی را عوض كنید.

وی ادامه داد:هنگام شستشو و تمیز نمودن دیوارها و لوازم برقی مواظب باشید كلیدها و پریزها خیس نشوند.از دست زدن به سیم های برق و اتصالات بدون عایق خودداری نمایید.سیم ها را به دیوار، كف یا هر سطح دیگری میخ یا پرچ نكنید.سیم بریده شده را هیچ وقت با نوار چسب وصل نکنید. حتماً آن را کوتاه و یا تعویض نمایید باید توجه داشت هنگام كوبیدن میخ به دیواریا سوراخ كردن دیوار ها به منظور نصب ساعت دیواری، تابلو یا هر مورد دیگر مواظب مسیر سیم های برق داخل دیوار باشید.

دهقان افزود:وسایل برقی را در معرض ترشح آب قرار ندهید. شستشوی لوازم برقی مانند لوستر، چراغ روشنایی، كلید، پریز و غیره، جزء علل شایع برق گرفتگی در روزهای پایانی سال است. برق وسیله برقی را قطع و سپس آن را تمیز كنید.اگر وسیله برقی داخل آب افتاد هرگز برای بیرون آوردن آن دست خود راداخل آب نبرید حتی اگر وسیله خاموش باشد. ابتدا كلید اصلی برق را قطع كنید. سپس دوشاخه وسیله برقی را از پریز خارج كرده و آنرا از آب خارج كنید. پس از خشك شدن پریزها و كلیدها، فیوز را وصل نمایید. قبل از استفاده مجدد از آن، ابتدا توسط متخصص از سالم بودن آن مطمئن شوید سپس از آن استفاده نمایید.

وی اظهار کرد:علایم برق گرفتگی می تواند بسیار شدید و عمیق و شامل سوختگی مختصر تا شدید پوست و سایر بافت های بدن و احشاء، مورمور شدن بدن، نامنظمی یا ایست ضربان قلب، ایست تنفس، کاهش سطح هوشیاری، تشنج، نارسایی کلیوی، شکستگی و دررفتگی استخوان ها و مفاصل و ... باشد.در مواجهه با فردی که دچار برق گرفتگی شده است ابتدا منبع برق را قطع کنید. مثلاً دو شاخه را از برق بکشید یا برق را از کنتور قطع نمایید یا به کمک یک شیء پلاستیکی یا یک تکه چوب خشک تماس مصدوم را با منبع برق قطع کنید. (فرد امدادگر باید مواظب باشد خود دچار برق گرفتگی نشود.)

وی با تاکید بر این که در این موقع  سریعا با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید خاطر نشان کرد:درصورت سوختگی، لباس مصدوم را خاموش کنید و  لباس های سوخته و نیمه سوخته را قیچی کنید و چنانچه ضربان قلب مصدوم متوقف شده باشد فوراً عملیات احیاء را شروع کنید. ناحیه سوخته بدن را با آب سرد به مدت ۱۰ دقیقه بشویید و با گاز استریل یا یک تکه پارچه تمیز بپوشانید توجه
کنید در فرد دچار برق گرفتگی احتمال آسیب مهره های گردنی و متعاقباً فلج اندام ها بسیار زیاد است؛ پس هیچ گونه حرکتی به سر و گردن وی ندهید.

مصدومین فوق باید پس از کمک های اولیه حتماً به بیمارستان منتقل شوند چرا که برق گرفتگی می تواند عوارض تأخیری خطرناکی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha