سلامت نیوز : حسن روحانی رئیس‌جمهور منتخب هنوز گزینه خود برای ریاست سازمان حفاظت از محیط‌زیست كشور را معرفی نكرده اما «محمدجواد محمدی‌زاده»رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست در دولت دهم در آخرین روزهای خود دست به اقداماتی زده كه آه از نهاد همگان برآورده و به اعتراض بسیاری منجر شده است. حالا بسیاری در ا نتظار رئیس جدید این سازمان هستند تا شاید مناطق حفاظت شده را از سرنوشت هولناكی كه دولت دهم برای آنها نوشته است، نجات دهد. صدور مجوز معدنكاوی در 26 منطقه حفاظت شده كه براساس قوانین این سازمان هرگونه دخل و تصرفی در آنها جرم محسوب می‌شود، به اعتراض معصومه ابتكار رئیس كمیته محیط زیست شورای شهر تهران هم منجر شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ واگذاری این مناطق بیش از هرچیزی فعالان وكارشناسان محیط‌زیست را نسبت به وضعیت یوزپلنگ‌های كرمان و یزد نگران كرده است. معصومه ابتكار خواستار ملغی شدن برخی از مصوبه‌های دولتی شده اما این مسئله تا زمان انتخاب رئیس جدید سازمان حفاظت از محیط‌زیست امكان‌پذیر نیست. از سوی دیگر بی‌توجهی به قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی از سوی سازمان حفاظت از محیط‌زیست كشور به همین نكته محدود نمی شود و به رغم صدور بخشنامه از سوی «اسحاق جهانگیری»،‌ معاون اول رئیس‌جمهوری یازدهم مبنی بر ممنوع بودن هرگونه جابه‌جایی و انتصاب كاركنان دستگاه‌ها از تاریخ 15 مردادماه تا زمان تصمیم‌گیری دولت جدید اما خبرها حاكی از جابه‌جایی و انتصاب‌های جدید در سازمان محیط‌زیست است.

از سوی دیگر خبر تلخ دیگری هم از میانكاله به گوش می‌رسد. به گفته یك منبع آگاه در محیط‌زیست مازندران، سازمان محیط زیست 50هكتار از اراضی تنها جزیره خزر یعنی جزیره آشوراده در پناهگاه حیات وحش میانكاله را به یك شركت لبنیاتی برای طرح های گردشگری واگذار كرده‌است. این اتفاق‌ها باعث شده تا افكارعمومی از روحانی بخواهند هرچه سریع‌تر رئیس جدید سازمان حفاظت از محیط‌زیست را انتخاب كند. هرچند آنطور كه ابتكار می‌گوید انتخاب رئیس جدید پایان همه ماجراها نیست و آنچه در سازمان حفاظت از محیط زیست به وقوع می‌پیوند بستگی به نوع مدیریت مدیر جدید دارد اما فعالان این حوزه امیدوارند انتخاب روحانی برای ساختمان سبز پردیسان، بتواند به تهدیدها و آسیب‌های محیط‌زیست پایان دهد.

واگذاری‌های غیرقانونی

محمدجوادمحمدی‌زاده به رغم اعلام مخالفتش با واگذاری مناطق حفاظت شده در رسانه‌ها اما همانطور كه احمدی‌نژاد از او خواسته بود، مامور پیدا كردن معادن در مناطق حفاظت شده شد و 26 منطقه حفاظت شده را به دم تیغ بلدوزرهای معدنكاوان سپرد. مناطقی كه براساس قوانین سازمان متبوع او بالاترین درجه حفاظتی را دارند وهرگونه فعالیت در آن جرم محسوب می‌شود. اما به رغم همه اعتراض‌ها و وجود قوانین مشخص، واگذاری آنها در روزنامه رسمی كشور چاپ شد تا این سوال از سوی افكارعمومی پیش بیاید كه زمانی كه سازمان حفاظت از محیط زیست با دستور رئیس دولت تیشه به ریشه محیط زیست می‌زند چه سازمان یا نهادی باید جلوی آن را بگیرد؟آیا سازمان‌های نظارتی و قضایی باز هم از كنار ماجرا به راحتی می‌گذرند تا بازهم این دفتر مقام معظم رهبری باشد كه به مسئله فیصله بدهد و به نجات محیط‌زیست بیاید؟

براساس آنچه در تصویب‌نامه ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﺎن وﻳﮋه رﺋﻴﺲ‌ﺟﻤﻬﻮر در ﻛﺎرﮔﺮوه ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﺨﺶ ﻣﻌﺪن آمده بخش‌های وسیعی از مناطق چهارگانه كشور در 8 استان برای انجام اكتشافات معدنی تعیین و معرفی شده‌اند كه به نظر می‌رسد زیستگاه‌ها و كریدورهای یوزپلنگ ایرانی در استان‌های یزد و كرمان نیز از هجوم معدنكاوان در امان نمانده‌اند. بنابراین این سوال مطرح می‌شود كه سازمان محیط‌زیست كه چند سالی است در مرز روسیه به انتظار ورود ببرهای سیبری برای احیای ببرمازندرانی است چطور به راحتی چنین مجوزهایی را صادر می‌كند؟ سازمانی كه حتی زمانی كه روس‌ها دست رد به سینه‌اش می‌زند و خبر از عدم مبادله ببر روسی به جای پلنگ ایرانی را می‌دهد باز هم امید خود را از دست نمی‌دهد و از دولت جدید می‌خواهد كه این ماجرا را دنبال كند.

همه چیز به رئیس محیط زیست برمی‌گردد

معصومه ابتكار رئیس كمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران در گفت‌وگو با سبزپرس با ابراز تاسف از موضع انفعالی سازمان محیط‌زیست می‌گوید:«خوشبختانه در برنامه‌ای كه برای دولت یازدهم به همت متخصصان و دوستداران محیط‌زیست تهیه كردیم ضرورت لغو بسیاری از مصوبات طبیعت ستیز دولت نهم و دهم را برای آقای روحانی متذكر شدیم و ایشان نیز پذیرفتند كه بسیاری از این مصوبات باید ابطال شود اما باز هم همه چیز به رئیس سازمان محیط‌زیست برمی‌گردد كه اگر اقتدار و اراده داشته باشد می‌تواند جلوی این تعرض‌ها را بگیرد و حتی روند لغو این مصوبات را در دولت یازدهم تسریع كند. »

به گفته او متاسفانه دولت دهم در آخرین روزهای كاری‌اش هم بیكار ننشسته و حالا این مصوبه و برخی اخبار رسیده از واگذاری‌ها توسط سازمان محیط‌زیست نشان می‌دهد كه گویا حتی در آخرین لحظات هم مشغول واگذاری مناطق به بخش خصوصی و معادن است كه این اقدامات كاملا غیرقانونی است و باید هرچه سریع‌تر جلوی این روند گرفته شود.

ابتكار می‌گوید: انتظارها از رئیس بعدی سازمان محیط‌زیست این است كه هر چه سریع‌تر جلوی این تخریب‌ها را بگیرد كه اگر اراده‌ای وجود داشته باشد خود سازمان محیط زیست هم می تواند جلوی دستگاه‌های مخرب را در برخی موارد بگیرد ولی اگر این اراده در سازمان نباشد رئیس‌جمهور هم نمی‌تواند به تنهایی چیزی را تغییر دهد لذا بعد از انتخاب رئیس‌جدید سازمان محیط‌زیست اولین و موثرترین اقدام باید بازنگری در مصوبات به ویژه مصوبه معدنكاوی در مناطق و نیز ابطال برخی از این مصوبات و پیگیری این موضوعات و مطالبات از دولت باشد.

واگذاری میانكاله

سازمان حفاظت از محیط زیست زمانی كه با حجم بالایی از اعتراض‌ها به تبادل پلنگ های ایرانی با ببر روسی روبه رو شد؛ یكی از دلایل خود برای تبادل با روس ها را ساختن زیستگاه های ببرها در میانكاله عنوان كرد تا در سایه حضور ببرآموری‌های حفاظت بیشتری از میانكاله انجام شود. اما همین سازمان به رغم ادعاهای خود، بخشی از میانكاله را به بخش خصوصی داد تا پالایشگاه نفت بزند. پالایشگاهی كه نتوانسته بود از سد روسای پیش از او بگذرد. اما محمدی زاده در حالی بخشی از میانكاله را به پالایشگاه نفت داد كه وزارت نفت اعلام كرد هیچ مسئولیتی را در قبال آنچه در این بخش اتفاق می افتد به عهده نمی گیرد.

حال هم خبر می رسد كه 50 هكتار از اراضی تنها جزیره دریای خزر یعنی جزیره آشوراده در پناهگاه حیات وحش میانكاله را به یك شركت لبنیاتی برای اجرای طرح های گردشگری داده، تا این سوال پیش بیاید كه چه ارتباطی بین طرح های گردشگری و شركت لبنیاتی وجود دارد؟ این شركت چه فعالیت گردشگری را مدنظر دارد كه سازمان حفاظت از محیط زیست حاضر به واگذاری مهمترین بخش میانكاله به این شركت خصوصی شده است؟ دامپروی‌های زیادی در محدوده میانكاله وجود دارد. كارشناسان می پرسند آیا این شركت قصد دارد برای جذب گردشگر در پناهگاه حیات وحش، مسابقات گاوبازی راه بیندازد،آن‌هم در نقطه ای كه امروز بدون ورود صنایع لبنیاتی یكی از مقاصد پر تردد گردشگران ایرانی و خارجی است؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha