دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 80612

هنگامی که دچار درد عضله می شویم، به سراغ مسکن می رویم. این در حالی است که برای رفع این درد می توان از روش های غیردارویی بهره برد.

درمان درد عضله با نرمش
سلامت نیوز : هنگامی که دچار درد عضله می شویم، به سراغ مسکن می رویم. این در حالی است که برای رفع این درد می توان از روش های غیردارویی بهره برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ همانطور که می دانید گرفتگی عضله ناگهانی بروز می کند به طوری که فرد نمی تواند به فعالیت فیزیکی خود ادامه دهد. اما علت این مشکلات و راه متوقف کردن آن چیست؟گرفتگی عضله اغلب پشت ساق، پشت زانو، دست ها و عضله معده را درگیر می کند. اما علت این دردها چیست؟

در واقع فیبرهای عضلانی کوتاه و با ایجاد انقباض دوباره بلند می شود. گرفتگی عضله هنگامی رخ می دهد که فیبرهای عضله کوتاه می ماند و در نتیجه کشیدگی احساس ناراحتی به وجود می آید. گرفتگی عضله می تواند هنگام ورزش، پس از ورزش یا در نیمه شب رخ دهد.

کشش آرام

کشش آرام باعث شل شدن عضله  می شود به گونه ای که طی روز احساس راحتی خواهید کرد. علاوه بر آن از بروز آسیب های بیشتر هنگام انجام کار پیشگیری می کند.

از کمپرس سرد استفاده کنید

در صورت تورم، از کمپرس سرد استفاده کنید. قسمت موثر را باندپیچی کنید. بهترین کمپرس، یک بسته سبزیجات یخ زده مانند نخود است. بسته یخ را به مدت بیش از ۲۰ دقیقه روی عضله قرار دهید. علاوه بر آن، برای چند روز استراحت کنید و فشار کمتری به این عضلات وارد کنید. اگر درد پس از ۳تا۴ روز ادامه پیدا کرد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

از روغن های مالیدنی استفاده کنید

روغن مسکن تاثیر خوبی در تسکین درد دارد. کافی است روغن را روی قسمت دردناک بمالید سپس با باند پلاستیکی آن را بپوشانید. البته قبل از استفاده برای اطمینان یافتن از این که به ماده روغن حساسیت ندارید، آن را تست کنید.

حمام سرکه سیب بگیرید

افزودن ۲ پیمانه سرکه سیب به آب حمام یکی از بهترین راهکارها برای از بین بردن درد یا استرس است. البته افزودن چند قطره روغن نعناع به آب حمام نیز عملکرد درمانی دارد.

استفاده از لوبیای داغ

کیسه لوبیا یا برنج داغ می تواند مفید باشد. یک جوراب کهنه را با برنج یا لوبیای خشک پر کنید و انتهای آن را محکم گره بزنید. جوراب را به مدت ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه با حرارت بالا در مایکروفر قرار دهید. سپس موقعی که کمی خنک شد، روی عضله ای که درد می کند، قرار دهید.

طب سوزنی

متخصص طب سوزنی سعی می کند با این روش خون را به جریان بیندازد تا درد تسکین یابد.

نکات پیشگیری

اغلب متخصصان، کمبود آب در بدن را علت عمده گرفتگی عضله می دانند؛ بنابراین آب بیشتری مصرف کنید.کمبود سدیم و پتاسیم می تواند علت گرفتگی در پهلو باشد، بنابراین میزان الکترولیت بدن را بالا ببرید. مصرف موز را که سرشار از پتاسیم است افزایش دهید.

مصرف ویتامین ها و موادمعدنی از جمله ویتامین E،D،B، منیزیم و روی به اندازه کافی می تواند گرفتگی عضله شما را کاهش دهد.پریدن مانع خستگی مفرط اعصاب می شود؛ چند روز در هفته ورزش های پرشی انجام دهید تا مانع گرفتگی عضله شود.

بدن را گرم و سپس سرد کنید. درست گرم کردن و سرد کردن بدن، گرفتگی عضله را برطرف می کند. پس قبل از انجام دادن هر نوع ورزش، بدن را گرم کنید و در انتها دمای بدن را کاهش دهید.انجام ورزش های کششی قبل و بعد از فعالیت های ورزشی نیز مانع کشیدگی عضله می شود.

برنامه درمانی

به محض گرفتگی عضله، در حال انجام هر کاری که هستید، آن را متوقف کنید و حرکت های کششی انجام دهید. یا این که همان قسمت را ماساژ دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha