دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۹
کد خبر: 80630
سلامت نیوز : از زمانی كه مجری مراسم، تفویض حكم وزارت را اعلام كرد تا زمانی كه اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رییس‌جمهوری حكم وزارت را با امضای رییس‌جمهوری به سید حسن قاضی‌زاده هاشمی؛ سیزدهمین وزیر بهداشت جمهوری اسلامی تحویل داد، ثانیه شمار ساعت نصب شده در سالن كمتر از دو ثانیه را ثبت كرد. به همین سرعت. محمد حسن طریقت‌منفرد؛ وزیر بهداشت دولت دهم، روز گذشته ظرف دو ثانیه مسوولیت وزارت را تحویل داد تا برود و به ریاست مركز سیاست‌گذاری تحقیقات سلامت مشغول شود. تودیع و معارفه وزرای قدیم و جدید بهداشت كه روز گذشته برگزار شد هیچ فرقی با مراسم سال‌های قبل نداشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ؛ وزرای پیشین و نمایندگان مجلس و مردان دولت، شانه به شانه یكدیگر نشسته بودند و بدون اطلاع از احادیثی كه درباره تقابلات سیاسی شان در افواه عمومی جاری است، مشغول حل معادلات سیاسی تشكیل كابینه جدید بودند. اگرچه جای بعضی چهره‌ها هم خالی بود و مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت معزول دولت دهم كه آنچنان مورد غضب رییس دولت واقع شد كه برگزاری مراسم تودیع، حتی به سپاس از خدمات سه ساله‌اش هم ممنوع شده بود از مشهورترین‌هایی بود كه خبرنگاران در مراسم روز گذشته جست‌وجویش كردند و نشانی ندیدند. نمایندگان مجلس هم آمدند و ابراز امیدواری برای رفع مشكلات نظام سلامت با حضور وزیر جدید بهداشت را با ارائه لبخندی نمایش دادند و وزرای قدیم و جدید آمدند و از یكدیگر و از مردم و از مجلس تشكر كردند و دوران وزارت جدید آغاز شد.

اما در تمام مدتی كه وزیر بهداشت سابق و نمایندگان مجلس سخن می‌گفتند، سید حسن هاشمی بدون هیچ لبخندی اظهارات آنها را نظاره می‌كرد. این چشم پزشك خراسانی‌تبار كه جمله «سلامت از مهم‌ترین گلوگاه‌های فقر در كشور است» را در سخنان معارفه خود بر زبان راند تا شعاری باشد منسوب به سیزدهمین وزیر بهداشت كه برنامه‌های وعده داده شده خود را به هیچ بهانه‌یی از یاد نبرد یا بر دوش ناشناس نیفكند، نیك می‌دانست كه باید برخلاف رویه معمول دولت‌های نهم و دهم، تا حد ممكن از قانون‌شكنی در نظام سلامت پرهیز كند. می‌دانست كه به علت قانون شكنی‌های دولت دهم بود كه با وجود تاكید قانون برنامه پنجم توسعه بر كاهش سهم مردم از هزینه‌های درمان تا 30 درصد، مردم، امروز 70 درصد هزینه‌های درمان را از جیب‌های نحیف‌شان می‌پردازند.

از همین رو هم بود كه حالا و پس از گذشت دو هفته از پایان فعالیت دولت دهم، وزیر بهداشت سابق در مراسم تودیع خود معترف می‌شد كه: «سال 90، 40 هزار میلیارد تومان برای سلامت هزینه شد كه فقط 15 هزار میلیارد تومان از این رقم را دولت و سازمان‌های بیمه‌گر پرداختند و باقی، آن هم در این شرایط اقتصادی از جیب مردم پرداخت شد. پیش بینی می‌شود كه این رقم تا پایان امسال به بیش از 60 هزار میلیارد تومان برسد در حالی كه سهم دولت از این رقم حدود 25 هزار میلیارد تومان خواهد بود.»هاشمی همچنین به خوبی می‌فهمید كه وقتی حسینعلی شهریاری؛ رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس و نماینده حوزه سلامت سعید جلیلی؛ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم، پشت تریبون ایستاد و گفت: «قاضی‌زاده هاشمی طرفدار تساهل و تسامح و گذشتن از حقوق مردم نیست و حقوق مردم را پیگیر خواهد بود زیرا كه 30 درصد از مطالبات حوزه سلامت به وزارت بهداشت برمی‌گردد و 70 درصد دیگر، مطالباتی است كه دولت باید جوابگو باشد»

به معنای نوعی تعیین تكلیف برای وزیر دولت اعتدال و ارسال پیغامی واضح برای كابینه است. چنانكه معاون درمان وزارت بهداشت كه چند ماهی است از مواضع قبلی خود روی برگردانده و با صراحت از مشكلات نظام سلامت می‌گوید و از سوء مدیریت‌ها انتقاد می‌كند، روز گذشته از همان جایگاهی كه مسوولیت بر عهده‌اش نهاده شده، به مافوق خود یادآور شد كه: «قاضی‌زاده هاشمی بی‌سابقه‌ترین رای را در بین وزرای بهداشت بعد از انقلاب كسب كرده كه این رای مسوولیت وی را سنگین‌تر می‌كند.»غیر از چهره‌ها و نام‌های جدید كه ظاهرا همان‌ها هم پیش شرط باور تغییرات هستند، خودروی وزیر، همان بود كه مرضیه وحید دستجردی را هفته قبل به ساختمان سیمای ایران می‌برد و پس از آن هم منتظر محمدحسن طریقت‌منفرد می‌ماند و حالا قاضی‌زاده هاشمی را به مقصد می‌رساند. شماره تلفن‌ها تغییر نكرده و حتی كمترین تغییری در حجم نفرت محافظان وزیر از خبرنگاران ایجاد نشده است. آسمان هم هنوز آبی است.

جهانگیری: مساله اصلی نظام سلامت بودجه نیست، مدیریت است
اعتماد|معاون اول رییس‌جمهوری در مراسم تودیع و معارفه وزرای سابق و جدید بهداشت ضمن تاكید بر دغدغه درمان مردم، مشكل اصلی وزارت بهداشت را بودجه ندانست بلكه اصلی‌ترین مساله را در مدیریت عنوان كرد. اسحاق جهانگیری ضمن تشكر از اعتماد نمایندگان مجلس به سید حسن قاضی‌زاده هاشمی گفت: «اگر از مردم بپرسیم؛ یكی از مهم‌ترین دغدغه‌های خود را مشكلات حوزه درمان می‌دانند و بر این اساس بار سنگینی بر دوش دولت یازدهم در این حوزه احساس می‌شود.»معاون اول رییس‌جمهوری یادآور شد: «دولت آقای روحانی به دنبال آن است تا در كنار مسائل معیشتی و مشكلات اقتصادی مردم و همچنین كمبودهای عرصه سیاست، به مشكلاتی كه مردم در زمینه بهداشت و درمان دارند رسیدگی كند.»جهانگیری در ادامه اظهاراتش به برخی از اهداف دولت روحانی اشاره كرد و گفت: «دولت آقای روحانی به دنبال كاهش هزینه‌های درمان برای مردم است و در این راستا می‌تواند از شدت آمارهای تكان‌دهنده آقای طریقت منفرد، وزیر سابق بهداشت درباره بار عمده هزینه‌های درمان بر دوش مردم بكاهد.»

معاون اول رییس‌جمهوری یادآور شد: «پیش از نخستین جلسه هیات دولت یازدهم، جلسه‌یی با نمایندگان دولت دهم برگزار كردیم و از آنها توضیحاتی برای بودجه خواستیم. براساس مستندات موجود، 210 هزار میلیارد تومان برای بودجه سال 92 تخصیص یافته كه به گفته مسوول بودجه، بیش از 70 هزار میلیارد تومان از این رقم غیرواقعی است. در واقع یك سوم بودجه‌یی كه هنوز یك ماه از تصویب آن نگذشته غیر واقعی است و ما باید به دنبال افزایش سهم آن باشیم تا بتوانیم با رساندن آن به 140 هزار میلیارد تومان اقدامی مناسب انجام دهیم كه دولت این تقاضای خود را با هیات دولت دهم در میان گذاشت و هیات دولت هم در قالب طرح دو فوریتی به مجلس ارائه كرد.» جهانگیری در ادامه افزود: «ما در كشور در بخش بودجه و یارانه‌ها با كسری مواجه هستیم البته به مردم می‌گویم كه نمی‌گذاریم در پرداختی‌های آنها خللی به وجود‌ آید.»معاون اول رییس‌جمهوری ضمن بیان اینكه اولویت دولت یازدهم مشكل درمان مردم است گفت: «مساله اصلی نظام سلامت به گفته بسیاری از فعالان این حوزه، مساله بودجه نیست بلكه مدیریت است زیرا كه ما از منابع خود به اندازه كافی بهره‌برداری نمی‌كنیم. »

وزیر بهداشت در گفت و گو با «اعتماد»:آرامش تا آخر سال باز می‌گردد

شما نظام سلامتی را تحویل می‌گیرید كه به مشكلاتش آگاهید و مهم‌ترین مشكل هم نابسامانی اعتبارات است كه متاسفانه رفتار رییس دولت دهم منجر به این مشكلات شد. فكر می‌كنید دولت یازدهم چه سیاستی را در قبال نظام سلامت پیش می‌گیرد و تا چه حد به حل مشكلات نظام سلامت كمك خواهد كرد؟

مساله سلامت، مشكل تمام دولت‌ها بوده اما در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب خدمات بسیار ارزنده‌یی در بخش سلامت ارائه شده و ما هم سعی می‌كنیم ضمن ادامه اقدامات مثبت دولت‌های گذشته، كمبودهای موجود را به تدریج برطرف كنیم.

می‌دانید كه دولت از سال گذشته با كاهش درآمد مواجه بوده و این مشكل به دولت یازدهم هم سرایت كرده. شما چطور می‌خواهید بودجه‌های وزارت بهداشت را با توجه به كسورات موجود دریافت كنید ؟

محدودیت‌ها و مشكلاتی در بحث اعتبارات برای دولت یازدهم وجود دارد كه این مشكلات هم منحصر به بخش سلامت نبوده و تمام بخش‌ها را در برمی‌گیرد. باید در قالب هیات دولت و با كمك وزرای اقتصادی دولت به راهكارهایی دست پیدا كنیم كه در موارد بسیار مهم مثل تامین كالاهای اساسی و سلامت مردم، به‌ ویژه داروهای مورد نیاز بیماران صعب‌ا‌لعلاج با مشكل مواجه نشویم. فكر می‌كنم باید اجازه بدهید چند ماهی از شروع كار بگذرد و ان‌شاءالله این آرامش حداكثر تا آخر سال بازمی‌گردد.

فكر می‌كنید بتوانید اولویت سلامت را در نگاه دولت یازدهم كه در دولت‌های نهم و دهم پایین‌تر از رتبه 10 بوده، به چه جایگاهی ارتقا دهید ؟

بهتر است این بحث را در قالب عدد نیاوریم. اما آنچه مسلم است، دولت نهایت تلاش خود را خواهد كرد تا با تدبیر، مشكلات جاری به حداقل برسد و به تدریج رفع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha