سلامت نیوز : با گذشت حدود 4 سال از دستور رئیس جمهور پیشین برای اختصاص زمین به منظور احداث اولین بیمارستان سلول درمانی کشورو خاورمیانه ، متاسفانه هنوز این امر محقق نشده است تا بتوان خدمات سلول درمانی ونتایج دستاوردهای محققان کشوررا به طور متمرکز به بیماران ارائه کرد و در نتیجه بیماران برای بهره مندی از دستاوردهای محققان رویان گاه تا 2سال در نوبت می مانند.

رئیس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در گفت و گو با خراسان بااعلام این مطلب گفت : ایران باوجود دارابودن مقام اول منطقه درزمینه سلول درمانی متاسفانه هنوز فاقد بیمارستانی مجهز در این زمینه است . در حالی که کشوری مانند قطر که هیچ جایگاه علمی در این زمینه ندارد در حال آماده سازی مقدمات تاسیس یک بیمارستان سلول درمانی است و در این راستا متخصصان سلول درمانی را نیز از کشورهای مختلف دعوت به همکاری کرده است. دکتر گورابی افزود : طرح تاسیس اولین بیمارستان سلول درمانی کشور از سال88 وپس از راه اندازی اولین مرکز پیش بیمارستانی سلول درمانی کشور بنا به دستور رئیس  جمهور پیشین در دستور کار قرار گرفت وطی آن مقرر شد زمینی برای ایجاد بیمارستان در اختیار پژوهشگاه رویان قرار گیرد اما با وجود گذشت 4 سال متأسفانه تا این لحظه ،این وعده محقق نشده است . وی ادامه داد : طی این 4 سال تا کنون وعده های بسیاری به ما داده شده است به طور نمونه دریک مورد قرار بود ارتش زمینی را دراختیار ما قرار دهد اما این موضوع محقق نشد .

همچنین در آخرین اقدام نیز ما زمینی راازسازمان عمران پردیس برای تاسیس بیمارستان سلول در مانی درفاز های جدیدآن خریداری کردیم امابعد مشخص شدکه این زمین بابنیاد مستضعفان معارض دارد که اکنون به مشکل حقوقی برخورده ایم .علاوه براین هنوز مشخص نیست که آیا فاز های جدید پردیس ساخته خواهدشدیا نه چرا که درغیراین صورت این بیمارستان دروسط بیابان ساخته خواهد شد. وی ادامه داد : به علاوه اواخر سال گذشته با چانه زنی ردیف بودجه جداگانه ای را برای ساخت بیمارستان گرفتیم اما متاسفانه امسال به دلیل اختصاص نیافتن زمین، این ردیف بودجه در آستانه حذف قرارگرفت که البته حذف نشد اما تنها بودجه ای اندک معادل 200 میلیون تو مان از سوی معاونت بر نامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری برای این کار در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد : درحال حاضر درمرکزسلول درمانی پژوهشگاه رویان تحقیقات فراوانی درزمینه سلول درمانی انجام شده است و با همکاری گروهی از محققان کشورنتایج این تحقیقات با موفقیت دردرمان بیماران به کار گرفته می شود اما برای ارائه گسترده تر این خد مات درمانی، تاسیس بیمارستانی مجهز در این زمینه ضروری است. هنگامی که پژوهشی در عرصه سلول های بنیادی به عنوان مثال استفاده از سلول های مزانشیمی در ارتوپدی از مرحله آزمایش حیوانی با موفقیت به مرحله آزمایش انسانی می رسد، باید از مراکز درمانی و بیمارستانی، در خواست بیمار کنیم که این فرآیند سرعت طرح های پژوهشی را کند می کند؛ اما اگر بیمارستانی زیر نظر رویان تاسیس شود، با سرعت بیشتری می توان پژوهش ها را به پایان رساند.

ایران در ردیف 10 کشور برتر دنیا در زمینه سلول درمانی قرار دارد

رئیس پژوهشگاه رویان با بیان این که ایران به بیمارستان سلول درمانی نیاز مبرمی دارد، تصریح کرد : ایران باوجود دارابودن مقام اول در سلول درمانی در منطقه و نیز بین کشور های اسلامی و همچنین با وجود قرار گرفتن در ردیف 10 کشور برتر دنیا در زمینه فناوری سلول های بنیادی ،متاسفانه هنوز فاقد بیمارستانی مجهز در این زمینه است . این در حالی است که کشور قطر که هیچ جایگاه علمی در این زمینه ندارد در حال احداث اولین بیمارستان سلول در مانی منطقه است که به نظر می رسد ظرف چند ماه آینده افتتاح خواهد شد. گورابی با اشاره به دستاورد های محققان کشور در زمینه سلول در مانی واجرای موفق 40 کارآزمایی بالینی در زمینه استفاده از سلول های بنیادی برای درمان بیماری ها در کشور گفت : امروز می توان از سلول درمانی در درمان بیماری های مختلف از جمله سرطان ها استفاده کرد در واقع تزریق این سلول ها موجب ترمیم بافت می شود و بخش های تخریب شده بافت را به حالت اولیه برمی گرداند.

در حال حاضر پیشرفت های خوبی در زمینه درمان بیماری های مختلف از جمله بیماری های قلبی عروقی ، پوستی ، ارتوپدی وبیماری های استخوانی ، ام اس ، فلج مغزی ، اختلالات چشمی و... با استفاده از سلول های بنیادی در کشور حاصل شده است که با تاسیس بیمارستان سلول در مانی این خدمات در مانی با گستره بیشتری به بیماران ارائه می شود. در مجموع کارآزمایی های بالینی زیادی در عرصه کاربرد سلول درمانی در درمان بیماری های مختلف انجام شده است و باید سعی کنیم پژوهشگاه رویان را برای ارائه خدمات درمانی به مردم مجهز کنیم که متاسفانه تاکنون این امر به دلایل مختلف میسر نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha