سلامت نیوز : معاون پرستاری وزارت بهداشت با اعلام ابلاغ چارت تشکیلاتی معاونت پرستاری این وزارتخانه گفت: در زمان حاضر حدود ۲۳۰ هزار پرستار در کشور شاغل هستند در حالی که اگر بخواهیم به استاندارد ملی برسیم باید حداقل ۵۰۰ هزار پرستار شاغل داشته باشیم.

مسعود فلاحی در گفت و گو با فارس، افزود: چارت سازمانی و تشکیلات معاونت پرستاری وزارت بهداشت با دو دفتر شامل دفتر ارتقای سلامت و خدمات بالینی پرستاری و دفتر توانمندسازی و ارتقای بهره وری سرمایه انسانی به تصویب رسید و در هر یک از این دفاتر 3 گروه کاری فعالیت خواهند کرد.

وی گفت: هنوز مدیران این دفاتر منصوب نشده‌اند، زیرا وزیر بهداشت به تازگی تغییر کرده است و منتظریم ببینیم چه کسی از وزیر بهداشت جدید حکم مسئولیت معاونت پرستاری را می گیرد تا معاون منصوب وزیر بهداشت دولت یازدهم مدیران این دفاتر را منصوب کند.

فلاحی ادامه داد: در حوزه خدمات سلامت ما با یک بخش خدمات تشخیصی و بررسی علایم بیماری و درمان بیماری سر و کار داریم که کار پزشکان است و معمولاً یک پزشک طی چند دقیقه معاینه و تشخیص را انجام می‌دهد و روش درمان را تعیین می کند و دستورات لازم را برای مراقبتهای بعدی تا 24 ساعت یا 48 ساعت صادر می کند و این پرستار است که باید طی 24 ساعت یا 48 ساعت بعدی این خدمات را به بیمار ارائه کند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت افزود:‌ بیش از 50 درصد کادر بیمارستانهای کشور پرستاران هستند، در حالی که در گذشته متولی مشخصی برای سازمان دهی، سیاستگذاری و استانداردسازی خدمت مراقبتی و پرستاری در کشور وجود نداشت و معمولاً پزشکان به صورت پراکنده در مورد خدمات پرستاری و مراقبتی تصمیم گیری می کردند.

وی گفت: یکی از خواسته های پرستاران این بود که تصمیم گیری و سیاستگذاری این حوزه به عهده خود پرستاران باشد، تا بتوانند از این طریق کیفیت این خدمات را بالا ببرند و رضایت مردم و مددجویان را به دست آورند و ما می‌دانیم که رضایت مردم از خدمات پرستاری، کیفیت خدمات و گاهی برخوردهای پرستاران در حد مطلوب نیست.

فلاحی ادامه داد: به همین علت معاونت پرستاری در وزارت بهداشت ایجاد شد تا خدمات مراقبتی که بخش مهمی از خدمات حوزه سلامت است ساماندهی و استانداردسازی شود و ضمن آن پرداخت از جیب مردم کاهش پپدا کند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره میزان کمبود پرستار در کشور گفت: بر اساس استاندارد ملی باید به ازای هر تخت بیمارستانی 1.8 پرستار در کشور داشته باشیم در حالی که این میزان اکنون 0.7 پرستار یعنی کمتر از نصف است بنابراین تعداد پرستاران کشور باید حداقل 2 برابر بشود تا بتوانیم انتظار ارائه خدمت با کیفیت و استاندارد مراقبتی را در بیمارستانها داشته باشیم.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: در زمان حاضر حدود 190 هزار پرستار عضو سازمان نظام پرستاری هستند که بیشتر پرستاران شاغل در وزارت بهداشت هستند، اگر پرستاران بخش خصوصی و دستگاههای دیگر مانند نیروهای نظامی، وزارت نفت، بانکها و... را نیز حساب کنیم به نظر می رسد حدود 230 هزار پرستار در کشور شاغل باشند که این تعداد حداقل باید دو برابر شوند.

فلاحی ادامه داد: به علت کمبود شدید پرستار شاهد این هستیم که گاهی در یک شیفت شب بیمارستان دو پرستار به 40 بیمار خدمات رسانی کند. اگر پرستار فقط بخواهد فشارخون و علایم حیاتی بیماران را بگیرد و داروهایشان را بدهد یا پانسمانها را عوض کند صبح شده است. همین هفته گذشته بازدیدی از بیمارستان طالقانی تهران داشتیم که در بخش جراحی با 22 تخت یک پرستار و یک کمک پرستار در شیفت شب حاضر بودند، کمک پرستار که نیروی تخصصی و تحصیلکرده نیست و در واقع یک بخش مهم بیمارستانی فقط با یک پرستار اداره می شد.

وی گفت: این تازه در تهران پایتخت و یکی از مراکز درمانی با کیفیت کشور است و در شهرستانها معلوم نیست چه وضعی وجود دارد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: موارد زیادی وجود دارد که با صرف میلیاردها تومان اعتبار و خرید تجهیزات پیشرفته بیمارستان می‌سازند اما بعد از افتتاح می‌بینند که نه امکان جذب پرستار دارند، نه پست سازمانی برای جذب پرستار دیده شده است و نه در مواردی پرستار بیکاری برای کار کردن در آن مرکز داوطلب است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت اضافه کرد:‌ پرستاران زیادی داریم که فارغ التحصیل این حرفه هستند اما به علت سختی کار، حقوق کم و سر و کار داشتن با سخت ترین بیماریها یدون مزایای مناسب رغبتی برای کار کردن ندارند به خصوص اینکه باید با حضور دائمی در تعطیل و غیر تعطیل از زندگی، فرزند و خانواده خود بگذرند،بنابراین عطای این حرفه با به لقایش می بخشند.

فلاحی گفت: اگر شرایطی فراهم شود که امکان جذب پرستاران با شرایط بهتر فراهم شود، یا حتی امکان استخدام نیمه وقت پرستاران فراهم شود یا اینکه امکان بکارگیری مجدد پرستاران بازنشسته که توان هنوز کار دارند فراهم شود. می توانیم بخشی از کمبود پرستار را در مراکز درمانی جبران کنیم و خدمات با کیفیت تری به مردم ارائه کنیم.بر این اساس به نظر من باید برخی قوانین مربوط به کار پرستاران باید بازنگری شود. این مسیری است که در بسیاری از کشورهای دنیا که آنها هم با کمبود پرستار مواجه هستند دنبال شده است.

وی ادامه داد: اقدامات دیگری نیز باید در مسیر ارتقای کیفیت خدمات پرستاری انجام شود از جمله آموزش مهارت ارتباط با بیماران و همراهان آنها در شرایط غیر متعارف زیرا بیمار و همراه او در شرایط اضطرار و سراسیمگی و نگرانی به بیمارستان می‌آیند و همراه بیمار گاهی از اینکه عزیرش از بین برود بسیار ترسیده است.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: در این شرایط ممکن است به علت یک بی توجهی پرستار درگیری ایجاد شود کما اینکه نمونه های آن فراوان است بنابراین پرستاران باید توان مدیریت این شرایط و مهارت ارتباط با مردم در شرایط نامتعارف را بیاموزند و این مسئله نیز از جمله اموری است که معاونت پرستاری وزارت بهداشت باید پیگیری کند.

وی گفت: معاونت پرستاری به همراه معاونت طب سنتی در اواخر دولت دهم تصویب شد و اکنون وزارت بهداشت 9 معاونت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha