دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۹
کد خبر: 80645
سلامت نیوز : می‌گویند آمار شیردهی مادران تا 6 ماهگی کودکان رشد داشته اما تا دوسالگی ۵ درصد کاهش داشته و به گفته رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت، تلاش برخی مادران برای تناسب اندام یکی از همین موانع است.

حامد برکاتی در گفت‌وگو با فارس در مورد چالش‌های تغذیه انحصاری کودکان با شیر مادر گفت: اگر چه طبق آمارهای سال 89 شاخص تغذیه انحصاری تا 6 ماهگی با شیرمادر نسبت به 10 سال قبل خود 10 درصد افزایش یافته اما شاخص تداوم شیردهی تا یک سالگی و دو سالگی 5 درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: این امر نشان می‌دهد که در ترغیب مادران در 6 ماه اول تولد نوزاد موفق عمل کرده‌ایم ولی در بحث‌های تغذیه تکمیلی و تبلیغاتی که در این حوزه صورت می‌گیرد آنچنان کار نکرده‌ایم.

رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت بر این نکته تأکید کرد که شرکت‌های تجاری در حوزه تکمیلی تغذیه کودکان و غذاهای آماده به شدت فعال هستنند و از طرفی مادران فکر می‌کنند اگر به کودک خود دو سال شیر بدهند تناسب اندام را از دست می‌دهند.

برکاتی تصریح کرد: این در حالی است که تنها راه از بین رفتن چربی‌های زائد بدن مادر پس از زایمان این است که دو سال کامل کودک خود را شیر دهند و ما متأسفانه در این زمینه خیلی کار نکرده‌ایم.

بررسی موانع شیردهی مادران با یونیسف

وی به پروژه مشترکی که وزارت بهداشت با یونیسف آغاز کرده اشاره کرد و گفت: در این پروژه در مورد نقش ارتباطات در تغذیه با شیر مادر بررسی‌هایی انجام شده که 6 گروه مادران، همسران، دختران جوان در شرف ازدواج، کارمندان بهداشتی، پزشکان متخصص و سیاستگذاران را انتخاب کرده و در مورد نقش ارتباطات در شیردهی آموزش‌هایی را به این افراد داده‌ایم.

وی گفت: در این راستا نظر تمام وزرای پیشین وزارت بهداشت را طی مصاحبه‌ای برآورد کردیم تا به یک سیاست واحد دست یابیم.

برکاتی اصحاب رسانه را گروه دیگری در این پروژه عنوان کرد که می توانند در این زمینه موثر باشند و گفت: دلایل توفیق یا عدم توفیق مادران در شیردهی در برنامه‌سازی‌ها مطبوعات مکتوب و رسانه‌های دیجیتال بررسی تا چالش‌ها برآورد شود و مداخلات را در این زمینه آغاز کنیم.

وی گفت: فاز اول مطالعه و نمونه‌گیری تقریباً در حال اتمام است و امیدواریم ظرف ۳ ماه آینده نتایج آن مشخص شده و برنامه عملیاتی مؤثر با آن را آغاز کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha