دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۱
کد خبر: 80651
سلامت نیوز : یک دندانپزشک گفت: استفاده از خمیر دندان و قرار دادن پروتز در وایتکس موجب تخلخل، بروز خط و خش، گیر غذایی، تغییر رنگ و ایجاد سطوح مناسب برای رشد میکروب‌ها می‌شود.

مصطفی فاطمی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: از آنجایی که دندان مصنوعی و پروتزهای متحرک به عنوان یک عضو مصنوعی به جای دندان از دست رفته عمل می‌کنند حفظ بهداشت دهان و عضو مصنوعی اهمیت خاصی دارد.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی گفت: جنس پروتز و دندان‌های مصنوعی به گونه‌ای است که آلوده‌زا نیستند اما چسبیدن جرم و مواد غذایی به آنها می‌تواند در کنار حضور طولانی آنها در دهان و عدم رعایت بهداشت باعث تبدیل پروتزها به منبعی از آلودگی شود.

این دندانپزشک تصریح کرد: استفاده از این پروتزها در طی روز باعث فشار به مخاط و استخوان‌های زیرین می‌شود لذا خارج کردن آنها از دهان هنگام شب، به منظور استراحت مخاط، بهبود جریان بزاق در دهان و بازگشت مخاط به حالت طبیعی ضروری است.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی گفت: مکرراً مشاهده شده که افرادی که عادت به خارج کردن پروتز از دهان خود ندارند به عوارضی چون التهاب مخاط (بافتهای نرم دهان)، بیماری‌های قارچی، زخم‌های التیام‌ناپذیر و بو و مزه نامناسب در دهان دچار می‌شوند.

فاطمی اظهار داشت: در طی روز به افراد توصیه می‌شود که پس از مصرف مواد غذایی، پروتز، دهان و دندان‌های باقیمانده را شست , شو دهند و از باقیماندن هر گونه ماده غذایی در اطراف دندان و پروتز جلوگیری کنند.

این دندانپزشک در خصوص تمیز نگهداشتن پروتز گفت: اختصاص یک مسواک برای پروتز و استفاده از صابون مایع برای تمیز کردن آن کافی است.

وی افزود: استفاده از خمیر دندان به واسطه داشتن برخی مواد ساینده می‌تواند موجب بروز خط و خش و نهایتاً گیر غذایی، تغییر رنگ و ایجاد سطوح مناسب برای رشد میکروب‌ها شود.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی ادامه داد: قرار دادن پروتز در وایتکس و امثالهم می‌تواند باعث تخلخل و رنگ‌پذیری و گیر غذایی و میکروبی بیشتر پروتز شود.

فاطمی گفت: قرار دادن پروتز بعد از تمیز کردن کامل آن در داخل آب منعی ندارد ولی می‌توان آن را در ظروف در بسته نگهداری کرد و هنگام استفاده، مجدداً پروتز را با آب شست و در دهان قرار داد.

وی افزود: استفاده از برخی از مواد و قرص‌های تجاری که به منظور ضد عفونی کردن پروتز در بازار موجود است اثرات سوء وایتکس را نداشته و موجب تمیز شدن پروتز می‌شود.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی، مصرف دخانیات را علاوه بر آزاری که به بافت‌های دهان وارد می‌سازند باعث تغییر رنگ و بدشکلی پروتز دانست.

این دندانپزشک گفت: ضربه، اصلی‌ترین دلیل شکستن پروتز‌هاست لذا توصیه می‌شود در زمان شستن پروتز، با قرار دادن درپوش کف روشویی، آن را با مقداری از آب پر کنند تا در صورت افتادن پروتز، آن ضربه نبیند و نشکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha