سلامت نیوز : رئیس سندیکای واردکنندگان مکمل‌های غذایی گفت: از دی‌ماه سال گذشته با تصویب مسئولان دولت واردات مکمل‌های غذایی در اولویت دهم قرار گرفته و تقریباً ممنوع شده است و در حالی که واردات توتون و تنباکو در اولویت هفتم است، ۱۵۰ میلیارد تومان دارو و مکمل نیز هنوز در انبارهای گمرک خاک می‌خورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محمد مهدی احمدی نیا امروز در نشست خبری همایش مکمل های غذایی در سازمان غذا و دارو افزود: از سال 81 واردات مکمل‌های غذایی قانونی شد در حالی که تا قبل از آن شاهد قاچاق وحشتناک این اقلام به کشور بودیم.

وی ادامه داد: واردات مکمل ها در کشور باید فقط از مسیرهای قانونی و توسط شرکتهای انحصاری باشد تا امکان نظارت و جلوگیری از تقلب و قاچاق فراهم شود.دسترسی به مکمل‌های رژیمی نیز مانند داروهای غیر نسخه‌ای باید آزاد و بدون نیاز به نسخه باشد.

احمدی نیا گفت: اقدامات وزارت بهداشت در سالهای اخیر باعث شده که میزان قاچاق مکمل های غذایی به شدت کم شده و به زیر میانگین جهانی برسد و در زمان حاضر شاهد تولید برخی از مکمل‌های غذایی در کشور به صورت کامل یا تحت لیسانس هستیم.

دبیر شورای سیاستگذاری همایش مکمل‌های غذایی اضافه کرد: از حدود یکسال پیش شرکتهای وارد کننده کننده ملزم شدند که زمینه تولید داخل مکمل های خارجی را در کشور با ایجا کارخانه یا با عقد قرارداد با کارخانه های فعلی فراهم کنند و برخی از وارد کنندگان در این زمینه اقدام کرده‌اند و با ورود مواد مکمل‌ها از خارج به صورت بالک فعلاً بسته بندی آنها را در کشور انجام می‌دهند.

وی گفت:‌ البته وزارت بهداشت مهلت کوتاهی به وارد کنندگان برای تولید داخل مکمل های خارجی داده است و اگر این مهلت تمدید نشود. باز هم شاهد افزایش قاچاق و  ورود محصولات تقلبی به کشور خواهیم بود.

احمدی نیا افزود:‌ متولی ساماندهی دارو و مکمل ها سازمان غذا و دارو است اما شاهدیم که دستگاههای دیگری مانند سازمان توسعه تجارت و گمرک با اقدامات غیر کارشناسی بر خلاف رأی وزارت بهداشت برای فعالان عرصه دارو و مکمل مشکل ایجاد می کنند.

وی گفت: بر اساس دستوری که دی سال گذشته و در زمان مسئولیت دکتر دستجردی در دولت صادر شد، واردات مکمل های غذایی که هیچ ارز دولتی نمی گیرند و با ارز آزاد وارد می شوند، در اولویت دهم قرار گرفت و به یک معنا واردات مکمل به کشور ممنوع شد.

رئیس سندیکای وارد کنندگان مکمل های غذایی گفت: همین الان بین 100 تا 150میلیارد تومان دارو و مکمل در انبارهای گمرک مانده است و اجازه ترخیص به آن نمی دهند و با توجه به گرمای تابستان این اقلام آسیب می‌بینند.

وی ادامه داد:‌ این تصمیم دولت که در دی سال گذشته در دولت دهم انجام شد به شدت وارد کنندگان مکمل ها را متضرر کرد و در حالی که هیچ ارزی دولتی به مکمل‌ها داده نمی‌شود، واردات توتون و تنباکو که مضر سلامت هستند در اولویت هفتم دولت و واردات مکمل‌ها در اولویت دهم است.

احمدی نیا در پاسخ به پرسش فارس در مورد حاشیه سود واردات مکمل ها گفت: حاشیه سود واردات مکمل ها اکنون زیاد نیست چون وزارت بهداشت قیمت گذاری انجام داده است و اگر برای کسانی که در گذشته در این زمینه فعالیت داشتند، سود زیادی بوده است به خاطر این بود که این بازار ریسک زیادی داشت و معلوم نبود که کالاها و مکمل های آنها در کشور به موقع به فروش برسد.

وی افزود: سود فعلی وارد کنندگان مکمل به کشور حدود 17 درصد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha