سلامت نیوز : استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران با هشدار نسبت به کاهش مصرف شیر گفت: حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور تغذیه سالم همراه با سیری سلولی دارند، ۵۰ درصد اضافه دریافتی همراه با اضافه وزن دارند و حدود ۳۰ درصد دچار کمبودهای مختلف و سوءتغذیه هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ سید علی کشاورز امروز در نشست خبری همایش مکمل‌های غذایی در سازمان غذا و دارو در پاسخ به پرسش فارس افزود: برای بررسی میزان شیوع سوء تعذیه در کشور تاکنون دو مطالعه داشته‌ایم که یکی از آنها در ۷ استان در سال ۸۴ بود که نتایج آن نشان داد که ۲۰ تا ۲۵ درصد مردم تغذیه متعادل دارند و با سیری سلولی املاح و موارد مورد نیاز بدنشان تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: نتایج همین تحقیق نشان داد که ۴۵ تا ۵۰ درصد جمعیت کشور(در این استانها) دچار اضافه دریافتی ریزی مغذی‌ها و درشت مغذی ها هستند و گر چه کمبود ویتامین و املاح ندارند اما این مسئله به قیمت اضافه وزن و چاقی آنها تمام شده که عوارض دیگری را در پی دارد.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: نتایج همین تحقیق نشان دادکه حدود ۳۰ درصد جمعیت مواد غذایی را به اندازه لازم دریافت نمی کنند و دچار انواع سوء تغذیه و کمبود املاح و ویتامین ها و حتی کمبود درشت مغذی ها مانند پروتئین و هیدرات کربن هستند.

کشاورز در پاسخ به پرسش دیگر فارس در مورد نقاط بحرانی کمبود ریز مغذی ها گفت: مهمترین کمبود ریز مغذی ها در کشور شامل کمبود آهن به خصوص در بین زنان و به ویژه زنان باردار است که در حدود ۵۰ درصد زنان شایع است البته فقط یک سوم آنها دچار کم خونی ناشی از فقر آهن هستند.

وی افزود: مسئله مهم و نگران کننده دیگر کمبود ویتامین D است که با وجود اینکه آفتابی بودن سراسر کشور حتی در استانهای شمالی و نبود امکان جذب کامل این ویتامین از طریق غذا باید برای جبران این مسئله در کشور چاره اندیشی کنیم.

وی گفت: مسئله دیگر کمبود ویتامین B2 است که عمده آن از طریق مصرف لبنیات باید تأمین شود. تا چند سال پیش میزان مصرف شیر در بین مردم حدود ۸۰ تا ۸۵ لیتر در سال بود که باید به دو برابر یعنی ۱۶۰ لیتر می‌رسید اما در یکسال گذشته به علت گران شدن لبنیات متوسط میزان مصرف لبنیات بین ایرانیان به کمتر از ۶۰ لیتر کاهش پیدا کرده که واقعاً جای نگرانی دارد و با هیچ غذای دیگری قابل جبران نیست.

کشاورز در پاسخ به این پرسش فارس که با توجه به کمبود ریز مغذی ها در بین ایرانیان آیا به همه توصیه می‌شود که روزی یک قرص مولتی ویتامین مصرف کنند، گفت:‌ نه زیرا حدود ۲۵ درصد مردم هیچ نیازی به مکمل ندارند، ۵۰ درصد در اغلب موارد اضافه دریافتی دارند و نوع کمبود ریزی مغذی نیز در افراد مختلف متفاوت است و برای هر کس باید با توجه به نیاز او مکمل غذایی توصیه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha