دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۷
کد خبر: 80662
سلامت نیوز : بهداشت، فرایندی اكتسابی است كه انسان از كودكی تا زمان سالخوردگی موظف است آن را بر رفتار زیستی خود تحمیل كند. اگر بخواهیم واژه بهداشت را غیراكتسابی تعریف كنیم، معرف به بهداشت طبیعت ارجاع می‌شود كه این واژه منشأ و الگوی بهداشت اكتسابی انسان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ بهداشت عمومی از حفظ تندرستی و سلامت فردی سرچشمه می‌گیرد؛ اگر بهداشت فردی با معنای نظافت پوست، ناخن و مو كامل شود، نه فقط این تعریف ناقص است بلكه با عواملی مانند استحمام و نظافت پوشاك، استراحت، خواب، ساختار بدنی (جلوگیری از ناهنجاری‌های غیرطبیعی بدن) و به ویژه ورزش تكمیل می‌شود. تعریف تركیبی بهداشت با عوامل ذكر شده بسیار مهم و قابل تأمل است، اما به علت این كه شرح واژه بهداشت طولانی نشود، در اینجا فقط به بهداشت ورزش اشاره می‌شود.

هر چند ورزش موجب ورزیده شدن قوای جسمانی و ایجاد عادات خوب و مطلوب در راه رسیدن به یك زندگی سرشار از سلامت می‌شود، اما اگر بهداشت در ورزش رعایت نشود، ناقل بیماری‌های خطرناك پوستی و جسمانی خواهد شد. به عنوان نمونه، در ورزش‌های انفرادی مانند كشتی، جودو، كاراته و... 2 نفر با هم مبارزه می‌كنند و اگر ورزشكاری بدون رعایت بهداشت وارد میدان شود، حریف وی با وجود آن كه برای كسب مقام تلاش می‌كند، از لحاظ بالینی هم باید با ویروسی كه از راه تماس بدنی متحمل می‌شود، دست و پنجه نرم كند.

در ورزش‌های گروهی هم تا حدودی تماس ورزشكاران نسبت به یكدیگر كم می‌شود اما لوازم ورزشی مانند توپ، زمین بازی و وسایل بدنسازی كه با تماس بدنی كاربردی می‌شود، اگر با میكروب آلوده شود، می‌تواند سلامتی ورزشكاران را با ابتلا به بیماری‌های ویروسی با خطر مواجه كند. همان طور كه محققان دانشگاه نشان دادند كه بازیكنان والیبال و بسكتبال در معرض دریافت میكروب‌های خطرناكی هستند كه با پرتاب توپ از بازیكنی به بازیكن دیگر انتقال می‌یابد. مطالعات به ورزشكاران، مربیان و خانواده‌های ورزشكاران این آگاهی را می‌دهد كه باید مراقب بهداشت این افراد باشند. همچنین این محققان دریافتند كه اورئوس میكروبی است كه موجب عفونت می‌شود. این نوع عفونت به علت مقاوم بودن در مقابل آنتی‌بیوتیك نگران كننده است و افرادی كه به این عفونت مبتلا می‌شوند، باید مدتی از بازی و تمرین دور باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha