سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۰
کد خبر: 80668

سلامت نیوز : رئیس اداره سلامت و محیط کار وزارت بهداشت گفت: آلودگی صوتی در محل کار و برخی آلاینده‌های شیمیایی می‌توانند باعث افزایش فشارخون شوند.

دکتر کاظم ندافی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه بسیاری از عوامل به طور مستقیم یا غیرمستقیم در افزایش فشارخون تاثیر دارند، گفت: با توجه به اینکه فاکتورهای مختلفی در ایجاد بیماری پرفشاری خون دخیل هستند و این بیماری دارای عوارض متعدد در سیستم های مختلف بدن از جمله سیستم بینایی، قلب و عروق و کلیه است، بنابراین کنترل و کاهش ریسک فاکتورهای مرتبط با آن نیازمند بررسی گسترده و همه جانبه در این زمینه است که می‌تواند نقش مهمی در کاهش بار عوارض گوناگون آن داشته باشد.

رئیس اداره سلامت و محیط کار وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه یکی از پیامدهای آلاینده‌های محیط زیست، افزایش بیماری‌های قلب و عروق از جمله فشارخون بالا است، گفت: شهرنشینی و در کنار آن گسترش صنایع مختلف منجر به ورود آلاینده‌های شیمیایی گوناگون به محیط اطراف می شود.

وی همچنین یادآور شد: هریک از این آلاینده‌ها در صورتی که از حد معینی تجاوز کنند، می‌توانند بر سلامتی افراد تاثیر ناگواری داشته باشند. یکی از پیامدهای آلاینده‌های محیط زیست، افزایش بیماری‌های قلب و عروق از جمله فشارخون بالاست.

دکتر ندافی با بیان اینکه به غیر از آلاینده‌های شیمیایی، آلاینده‌های فیزیکی مثل آلودگی صوتی نیز در ایجاد این بیماری موثر است، خاطرنشان کرد: شهرنشینی و بی‌تحرکی که هر دو می‌توانند از پیامدهای شهرنشینی باشند، تاثیر بسزایی بر بیماری فشارخون بالا دارند.

رئیس اداره سلامت و محیط کار وزارت بهداشت تصریح کرد: تحقیقات نشان می دهد که استرس در محیط کار می‌تواند فشارخون را به صورت گذرا افزایش دهد و زمانی که فرد در شرایط بدون استرس قرار می‌گیرد، فشارخون به حالت طبیعی برمی گردد.

دکتر ندافی گفت: در یکی از مطالعات، افزایش سه برابری فشارخون دیاستولیک (فشارخون مینیمم)، در کارگرانی که با استرس شغلی مواجه هستند، نشان داده شده است شرایط فیزیکی محیط کار نیز بر افزایش فشارخون موثر است. آلودگی صوتی در محل کار و برخی آلاینده‌های شیمیایی می‌توانند باعث افزایش فشارخون شوند. از جمله این آلاینده‌ها می توان به فلزات سنگینی مانند سرب و کادمیوم و موادی مثل کربن دی سولفید اشاره کرد.

وی در پایان گفت: برای پیشگیری و کنترل بیماری پرفشاری خون، توجه به عوامل موثر بر این بیماری مانند تغذیه، فعالیت بدنی و انجام ورزش منظم و مداوم، کنترل عوامل محیطی و شغلی گوناگون و آموزش و ارتقای سطح آگاهی جامعه الزامی است و نیل به این اهداف نیازمند همکاری سازمان‌های مختلف دست اندرکار در این زمینه‌ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha