سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۱

سلامت نیوز : کارشناس ارشد اداره اعتیاد وزارت بهداشت از ابلاغ تعرفه‌های موقت درمان اعتیاد تا زمان تشکیل شورای عالی بیمه به منظور اعلام تعرفه‌های نهایی درمان اعتیاد خبر داد.

دکتر سیدابراهیم قدوسی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به جلسات برگزار شده با سازمان‌های مرتبط با درمان اعتیاد از جمله سازمان بهزیستی و همچنین اداره تعرفه‌گذاری وزارت بهداشت، گفت: به دنبال برگزاری این جلسات در نهایت توانستیم تعرفه‌های درمان اعتیاد را بر اساس ابلاغیه دولت در سال 92، به روز کنیم.

وی افزود: محاسبه بسته خدمات پیش از این صورت گرفته و تقریبا ثابت است. بر اساس بسته خدمات، تعرفه‌های مصوب دولت در سال 92 را جایگزین کردیم و به عنوان تعرفه موقت ابلاغ خواهد شد؛ چرا که تعرفه‌ها باید مصوبه شورای عالی بیمه خدمات درمانی را داشته باشد و هنوز بحث تصویب آن در شورای عالی بیمه خدمات درمانی نهایی نشده است. به منظور تسریع امور، تعرفه‌ها را به عنوان تعرفه موقت ابلاغ کردیم.

به گفته این کارشناس ارشد اداره اعتیاد وزارت بهداشت، تعرفه درمان «نگهدارنده با متادون» در بخش دولتی ماهانه 63 هزار و 200 تومان و در بخش خصوصی ماهانه 116 هزار و 400 تومان در نظر گرفته شد. همچنین «درمان نگهدارنده با تنتور اپیوم» بدون احتساب هزینه دارو در بخش دولتی ماهانه 88 هزار و 700 و در بخش خصوصی 131 هزار و 800 تومان لحاظ شد. «درمان نگهدارنده با داروی بوپرونورفین» بدون احتساب هزینه دارو نیز در بخش دولتی 40 هزار و 700 تومان و در بخش خصوصی 62 هزار و 100 تومان محاسبه شد.

وی افزود: «سم‌زدایی با بوپرونورفین» برای دوره هشت تا 21 روزه در بخش دولتی 83 هزار و 200 تومان و در بخش خصوصی 151 هزار و 500 تومان بدون احتساب هزینه دارو در نظر گرفته شد. «درمان مداخلات روانشناختی گروهی بر اساس الگوی ماتریکس» به ازای هر جلسه (تا یک ساعت) برای هر نفر در بخش دولتی 4000 تومان و در بخش خصوصی 8100 تومان محاسبه شد. همچنین «مداخلات روانشناختی فردی بر مبنای الگوی ماتریکس» به ازای هر جلسه حداقل 45 دقیقه‌ای در بخش دولتی 11 هزار و 100 تومان و در بخش خصوصی 26 هزار و 700 تومان لحاظ شد.

وی گفت: از آنجا که قیمت دارو متغیر است و ممکن است در طول سال تغییر کند، هزینه دارو طبق تعرفه‌ای که توسط سازمان غذا و دارو قیمت‌گذاری می‌شود، از بیمار اخذ خواهد شد.

قدوسی ادامه داد: «درمان در مراکز اجتماع درمان‌ مدار (TC‌های اقامتی)» ماهانه در بخش دولتی 584 هزار تومان و در بخش خصوصی 885 هزار تومان در نظر گرفته شد. همچنین برای «مراکز اجتماع درمان مدار یا TC‌های غیر اقامتی» به ازای هر ماه در بخش خصوصی 549 هزار تومان تعیین شد. برای «مراکز اقامتی میان مدت درمان وابستگی به مواد» (مشهور به کمپ) به ازای هر ماه در بخش خصوصی 511 هزار تومان در نظر گرفته شد.

این کارشناس ارشد اداره اعتیاد وزارت بهداشت تاکید کرد: هیات امنای دانشگاه‌ها می‌توانند بر اساس سطح اقتصادی و اجتماعی استان خود این تعرفه‌ها را تعدیل کنند.

وی تاکید کرد: تعرفه های ابلاغی، تعرفه گلوبال است و حداکثر مبلغی که مراکز دولتی و خصوصی درمان اعتیاد می‌توانند از بیمار دریافت کنند، همین تعرفه‌هاست و اخذ وجوه تحت عناوینی مانند تشکیل پرونده، ویزیت، مداخلات روانشناسی، مددکاری، انجام آزمایش ادرار و .... اکیدا ممنوع است و تمام این موارد در این پکیج محاسبه شده است.

قدوسی ادامه داد: چنانچه مراکز دولتی درمان اعتیاد از بودجه دولتی کمکی دریافت می‌کنند، حداکثر می‌توانند ماهانه فرانشیز 40 هزار تومانی از بیمار دریافت کنند. فرانشیز درمان نگهدارنده با متادون در مراکز گذری نیز ماهانه 40 هزار تومان تعیین شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha