سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۳
کد خبر: 80676

سلامت نیوز : یک متخصص طب کار و بیماری‌های شغلی به سوالاتی پیرامون عوارض ناشی از شیفت‌کاری‌های شبانه، ارتباط شیفت‌کاری با سرطان پستان،‌ احتمال بروز نازایی در زنان شیفت‌ کار و اختلالات زنانه ناشی از شب کاری پاسخ داد.

دکتر فارس نجاری در گفت‌وگو با (ایسنا)، در ابتدا تاکید کرد: در میان کسانی که مجبور به شیفت‌ کاری در شب‌ها هستند، بیشتر شاهد بروز اختلالات خواب و اختلالات عدم تعادل هستیم که مربوط به تغییر ریتم خواب این افراد است.

فرد شب کار معمولا به تغییر ریتم خواب عادت نمی‌کند

وی ضمن تاکید بر اینکه اختلالات خواب می‌تواند کل زندگی فرد شیفت‌کار را تحت‌الشعاع قرار دهد، گفت: فرد شب کار معمولا به تغییر ریتم خواب عادت نمی‌کند، بلکه این ساعات نامنظم خواب و بیداری به دنبال شیفت‌کاری‌های نامنظم منجر به بروز یک سری اختلالات اضطرابی و ناراحتی‌های اعصاب و روان در خود فرد می‌شود.

نجاری با بیان اینکه شیفت‌کار کسی است که ناچار است در ساعات نامتعارف مثلا شب‌ها در محیط کاری خود حاضر شود، اظهار کرد: این در حالی است که کار متعارف از ساعت هشت تا دو بعدازظهر انجام می‌شود، همان طور که گفته شد شیفت‌کاری‌ها معمولا در بازه‌های زمانی عصرگاهی و شبانگاهی و ایام تعطیل تعریف می‌شوند.

نجاری ادامه داد: هرچند شیفت‌کارها معمولا تمام روزهای هفته را کار نمی‌کنند، بلکه این شیفت‌ها به صورت نامنظم و دوره‌ای برای آنها تعریف می‌شود به گونه‌ای که باید ساعات کاری تعریف شده مندرج در قانون کار را تکمیل کنند. به این صورت که یک کارگر یا کارمند باید 175 ساعت در ماه کار کند.

بررسی احتمال بروز نازایی در شیفت‌کارها

نجاری در پاسخ به اینکه شیفت‌کاری تا چه حد احتمال بروز نازایی را بویژه در زنان افزایش می‌دهد، گفت: شیفت‌کاری شبانه در افراد نرمال تاثیری ندارد. ولی اگر فردی زمینه داشته باشد، مثلا دچار ضعف قوای جسمانی بوده و از کارش رضایت خاطر نداشته باشد، ممکن است گرفتار عوارضی چون نازایی هم بشود که بسیار نادر است.

شیفت‌کاری ارتباطی با سرطان پستان ندارد

اختلال در ایام قاعدگی، جدی‌ترین عارضه شیفت‌کاری برای زنان

به گفته وی شیفت‌کاری شبانه با بروز سرطان پستان در زنان هم ارتباطی ندارد.

این متخصص طب کار و بیماری‌های شغلی اضافه کرد: عمده‌ترین عارضه ناشی از شیفت‌کاری در زنان پیدا شدن اختلالاتی در عادت ماهانه است، عنوان می‌کند: البته این اختلال بعد از مدتی برطرف شده و سیستم بدن به حالت عادی برمی‌گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha