سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 80686

تحریم‌های یكجانبه و سیاسی آمریكا علیه ایران، جان بیماران بسیار زیادی را به خطر انداخته، گروه‌های زیادی را بیكار كرده و به زنان و كودكان زیادی آسیب رسانده است.

مرگ خاموش ایرانی‌ها براثر تحریم دارو
سلامت نیوز : تحریم‌های یكجانبه و سیاسی آمریكا علیه ایران، جان بیماران بسیار زیادی را به خطر انداخته، گروه‌های زیادی را بیكار كرده و به زنان و كودكان زیادی آسیب رسانده است. به گفته علی‌اكبر سهیلی عضو شورای سازمان‌های جامعه مدنی ایران، این شورا از دیروز با تشكیل جنبش مدنی ضدتحریم‌های بشری، تحریم‌های یكجانبه آمریكا نسبت به ایران را نوعی تجاوز به حقوق تك‌تك شهروندان ایرانی می‌داند و از همه نخبگان اجتماعی، فرهنگی واقتصادی ایرانی در داخل كشور و خارج از آن می‌خواهد تا در حركت‌های مدنی، اعتراض خود را به تحریم‌های یكجانبه قدرت‌های جهانی نسبت به ایران نشان دهند. همچنین جنبش مدنی ضدتحریم در نامه‌ای كه توسط بهزاد فراهانی هنرمند معروف سینما قرائت شد، خواستار دخالت بان‌كی‌مون برای پایان دادن به جنگ خاموش تحریم‌ها از سوی آمریكا می‌شود.

تحریم‌ها كودكان وزنان ایرانی را نشانه رفته است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ «بهزاد رحمانی» رئیس انجمن جراحان عمومی ایران و عضو شورای سازمان‌های جامعه مدنی، تحریم‌ها علیه شهروندان ایرانی را جنگ خاموش می‌داند كه زندگی بسیاری از ایرانیان را به خطر انداخته است. او كه خود جانباز جنگ تحمیلی عراق علیه کشورمان است، این روزها از گران شدن هزینه‌های درمان حرف می‌زند. او كه در جنگ آسیب دیده تا همین دو سال پیش یكی از قطره‌های درمانی چشمش را 17 هزار تومان می‌خریده و الان قیمت آن به 120 هزار تومان رسیده است. او همچنین می‌گوید كه 50 داروخانه در تهران را زیر و رو كرده است، تا توانسته سه بسته از این دارو را پیدا كند.

او همچنین می‌گوید كه براساس آمار موجود از هر 4زن ایرانی یك زن به سرطان سینه مبتلا است. به‌گفته رحمانی، یك دوره درمان سرطان سینه 100میلیون تومان هزینه برمی‌دارد كه بعد از تحریم‌ها و افزایش تورم به 200میلیون تومان رسیده است. او می‌گوید: «در این شرایط طبیعا بیمه‌ كمكی به بیمار نمی‌كند. حالا كسانی كه مدعی حقوق بشر هستند این سوال را پاسخ بدهند كه زن مبتلا به سرطان سینه چه ارتباطی می‌تواند به مسائل هسته‌ای داشته باشد؟» رحمانی به بیماری سرطان مری یكی از بیمارانش اشاره می‌كند و می‌گوید كه برای درمان او به یك پروتز نیاز داریم كه تا قبل از تحریم‌ها قیمت آن 800 هزار تومان بوده اما بعد از تحریم‌ها به 6 میلیون تومان رسیده است. با این وجود نزدیك به 4 روز است كه تمام داروخانه‌های شهر را زیر پا گذاشته‌ایم اما این پروتز پیدا نمی‌شود. او هشدار می‌دهد كه جنگ خاموشی كه در لوای تحریم، جامعه انسانی ایران را نشانه رفته بیش از هركسی جان بیماران زیادی را به خطر انداخته است.

«مینو مرتضایی» از فعالان زنان نیز اعمال تحریم‌های ظالمانه را باعث به خطر افتادن زندگی كودكان و زنان بسیاری در كشور دانسته است و برای مثال می‌گوید: «نرخ بیكاری در زنان تا سال84 براساس آمارهای مركز آمار ایران،33درصد بوده اما امروز به 45درصد رسیده است.» او زیر خط فقر رفتن زنان خانوار را یكی دیگر از پیامدهای تحریم‌های آمریكا می‌داند كه با ادعاهای صلح دوستانه آنها همخوانی ندارد.

محمد درویش از كارشناسان بیابان زدایی و فعال حوزه محیط‌زیست نیز تاثیر تحریم‌ها بر محیط‌زیست ایران را فاجعه‌برانگیز می‌خواند و می‌گوید: «سازمان ملل كه مدعی امنیت زیستی كره زمین است باید در مقابل تحریم‌های كور كه صلح جهانی را تهدید می‌كند بایستد.»

به گفته او، گرانی‌ها و تحریم‌ها باعث شده تا بسیاری از خانوارهای ایرانی كه زیر خط فقر هستند برای ادامه زندگی به تخریب محیط‌زیست بپردازند. او به روند تبدیل بخاری‌های نفتی به ذغالی در مناطق جنگلی زاگرس اشاره می‌كند و می‌گوید: «تحریم و افزایش تورم باعث شده تا مردم فقیر این منطقه دوباره به سمت استفاده از درخت‌های جنگل به عنوان سوخت بروند.» او جنگل‌های زاگرس را سرچشمه رودخانه‌های مهمی چون كارون، كرخه، سیمینه‌رود، سفید رود و... می‌داند و تاكید می‌كند كه 40 درصد آب‌های كشور از این منطقه تامین می‌شوند.

اما تحریم‌ها باعث تخریب‌های بیشمار این منطقه شده كه خشكسالی را بر كشوری كه در كمربند خشك جهان قرار دارد به‌طور كامل مسلط می‌كند. به گفته او، كشاورزان این منطقه برای داشتن حداقل زندگی به جنگل‌ها و رویشگاه‌ها هجوم آورده‌اند. درویش شكار بی‌رویه علفخواران برای تهیه گوشت، یورش به مناطق چهارگانه تحت حفاظت به بهانه استحصال مواد معدنی و تشدید آتش سوزی‌های عمدی در جنگل‌ها را از دیگر اثرات تحریم‌های یكجانبه آمریكا می‌داند و می‌گوید: «برهنگی سرزمین در كشور ما افزایش معنی داری پیدا كرده است و تقریبا همه تالاب‌ها و محیط‌های آبی با تنشی بی‌سابقه روبه‌رو شده‌اند، رخدادی كه اگر جلوی آن گرفته نشود،تبعات تنش‌های طبیعی و اجتماعی آ‌ن بی‌شك گریبان كل منطقه خاورمیانه را خواهد گرفت.»

تحریم ایران، 64 میلیارد دلار به جهان ضرر زده

«حسینی» عضو اتحادیه بازرگانی تهران هم اعمال تحریم‌های شدید از سوی آمریكا را باعث از بین بردن فرصت‌های شغلی در كشور می‌داند و تشكیل این جنبش را برای «نه به تحریم و بله به صلح» از سوی جامعه مدنی ایران داخل و خارج ضروری می‌داند.

او می‌گوید: «آمریكا در حالی با تحریم‌های ظالمانه چهره‌ای ضد امنیتی از ایران را به جهان داده كه خود نیز از این تحریم‌ها متضرر شده است.»بنابراین او وظیفه جنبش‌های مدنی را نشان دادن چهره صلح‌طلبانه ایران به جهان می‌داند.

به گفته او، در سال 82 و 83 هر كانتینر كالا كه از ایران به خارج صادر می‌شد، 450 دلار قیمت داشت و هر كانتینری كه وارد می‌شد 900 دلار. حالا همین مقدار صادرات 450 دلار است اما واردات به 1450 دلار رسیده است. او می‌گوید: «این آمارها می‌گویند كه هزینه واردات در ایران 50 درصد افزایش یافته كه به دلیل تحریم‌های مالی و بانكی ایران است.» به گفته او، تحقیقات جهانی نشان می‌دهد كه تحریم‌های آمریكا در قبال ایران، جهان را با 64 میلیارد دلار ضرر روبه‌رو كرده است.

او بخشی از این ضرر را ناشی از عدم خرید و فروش نفت ایران می‌داند. همین بررسی‌ها نشان می‌دهد كه محاصره دریایی ایران برای جهان 350 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. بمباران 750 میلیارد دلار و جنگ 1300 میلیارد دلار. اما بررسی یك نكته دیگر را هم نشان می‌دهد كه به نظر می‌رسد دولتمردان آمریكایی به آن توجهی ندارند، تعامل و گفت‌وگو با ایران 75 میلیارد دلار به نفع جهان خواهد بود.

درخواست از هیات رئیسه آكادمی اسكار

«فرهاد توحیدی» رئیس هیات مدیره خانه‌سینما نیز اعتقاد دارد وقتی فقر به زیر پوست جامعه خزید دیگر سینما، تئاتر، موسیقی و... جایی در سبد خانوار‌های ایرانی ندارند. بنابراین بهترین راه برای شكستن تحریم‌ها به‌هم پیوستن فعالان جامعه مدنی است. توحیدی می‌گوید: «همكاران ما در سینمای آمریكا گرایشات صلح‌طلبانه دارند.

او به اعتراض «شان پن» نسبت به تحریم‌های آمریكا در عراق اشاره می‌كند ومی گوید: «ما از همكاران خود در سینمای آمریكا می‌خواهیم كه مردم را در جریان تحریم‌های یكجانبه آمریكا قرار بدهند.» به گفته او مردم آمریكا باید بدانند كه آمریكا به بهانه واهی وجود تسلیحات هسته‌ای و صلح برای مردم عراق، كودكان، زنان و مردان بسیاری را در این كشور قتل عام كرد.

به اعتقاد توحیدی، آمریكا با تحریم بانكی به مثابه سلاح كشتارجمعی عمل می‌كند و می‌گوید: «از هیات رئیسه آكادمی اسكار تقاضا می‌كنیم كه صدای مردم ایران را به گوش ملت آمریكا برساند.» به اعتقاد او نفوذ معنوی هنرمندان می‌تواند جلوی تحریم‌های ظالمانه ایران را بگیرد.» همچنین جنبش شورای مدنی ضدتحریم، تحریم‌ها را عامل ركود بیش از حد صنعت گردشگری می‌داند كه در نهایت منجر به بیكار شدن فعالان این حوزه می‌شود.

برای ویلچر باید قیمت یك خودرو را پرداخت

«معینی» سردبیر سابق روزنامه سپید و فعال حوزه معلولان می‌گوید: «واضعین تحریم‌ها هیچ یك از خطوط قرمز را رعایت نكرده‌اند. تحریم‌ها امنیت كودكان و زنان را از بین برده و زندگی هزاران بیمار را با خطر جدی روبه‌رو كرده است.» او می‌پرسد چطور در زمان جنگ براساس كنوانسیون‌ها و معاهدات جهانی، حفظ میراث فرهنگی لازم است اما در تحریم‌ها كسی به سرنوشت میلیون‌ها انسان توجهی نمی‌كند؟

به گفته معینی، ویلچر برای معلولان حكم پا را دارد. تا سه –چهارسال پیش قیمت ویلچرهای دست دومی كه از آلمان وارد می‌شد 500 تا600 هزار تومان بود اما الان به 3 تا 4 میلیون تومان رسیده است. یعنی یك معلول برای اینكه بتواند از خانه بیرون بزند، باید قیمت یك خودرو را پرداخت كند. او به وضعیت بیماران pku اشاره می‌كند و می‌گوید: «این بیماران به دلیل اینكه در بدن خود آنزیم هضم پروتئین ندارند، از شیر خشك مخصوص استفاده می‌كنند كه تا قبل از تحریم هر قوطی برای آنها 300‌هزار تومان می‌شد و قیمت آنها بعد از تحریم‌ها سر به فلك كشید.» او می‌پرسد كودك مبتلا با pku چه ربطی می‌تواند با تحریم‌ها داشته باشد؟ كودكی كه پیش از تحریم ها هم با سوبسیدهای سنگین دولتی می‌توانست این شیرخشك را برای خود تهیه كند.

او به وضعیت افراد نابینا اشاره می‌كند و می‌گوید این افراد با كمك نرم‌افزارهایی از كامپیوتر استفاده می‌كردند اما الان شركت‌های آمریكایی حاضر به فروش این نرم‌افزارها نیستند چون اجازه ندارند.

مرگ خاموش ایرانی‌ها براثر تحریم

او می‌گویدپیامدها نشان می‌دهد كه برخلاف آنچه دولتمردان آمریكایی ادعا می‌كنند تحریم‌ها زندگی اقشار پایین جامعه را متاثر كرده و در یك جنگ نابرابر، آنها را با مرگی خاموش روبه‌رو كرده است. او به بیكاری اكثر معلولان اشاره می‌كند و می‌گوید: «این افراد تا پیش از تحریم‌ها بین 40 تا60 هزار تومان مستمری می‌گرفته‌اند. حالا شما این پول را با دلار 1224 و دلار سه هزار تومان مقایسه كنید. سطح زندگی آنها الان كجاست؟» جنبش مدنی ضدتحریم ایران امیدواراست با بسیج جنبش‌های مدنی در سطح جهان، آمریكا را مجبور به عقب‌نشینی از تحریم‌های یكجانبه وظالمانه كند. این جنبش از عموم مردم می‌خواهد تا با آنها هماهنگ شوند و افكارعمومی را به حمایت از جامعه ایرانی بطلبند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha