سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 80687

مه خانم‌ها در همه سنین ممکن است دچار اختلالات قاعدگی شوند، ولی بیشترین زمانی که این مشکلات بروز می‌کند، در ابتدا و انتهای دوره تولید مثلی یک خانم، یعنی سال‌های اولیه بلوغ و سال‌های نزدیک به یائسگی است.

اختلال قاعدگی؛ مشکلی که پیچیده می‌شود
سلامت نیوز : همه خانم‌ها در همه سنین ممکن است دچار اختلالات قاعدگی شوند، ولی بیشترین زمانی که این مشکلات بروز می‌کند، در ابتدا و انتهای دوره تولید مثلی یک خانم، یعنی سال‌های اولیه بلوغ و سال‌های نزدیک به یائسگی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ در این زمان ها به علت شیوع سیکل های بدون تخمک گذاری، اختلالات قاعدگی هم شیوع بیشتری پیدا می کند. در دوران نزدیک به یائسگی هم مسائلی مثل فیبروم و نیز پولیپ های رحمی نیز شیوع بیشتری پیدا می کند که این مساله هم می تواند باعث خونریزی های غیرطبیعی شود.

دکتر آمنه لاهوتی، متخصص زنان و زایمان در پاسخ به این پرسش که در چه مواردی باید نسبت به اختلالات قاعدگی نگران بود، می گوید: در دوره نزدیک به یائسگی اهمیت خونریزی های غیرطبیعی بیشتر می شود به این علت که خطر بیماری های بدخیم در این سن بیشتر است.

وی می افزاید: البته در دوران نزدیک یائسگی نیز همانند سال های اولیه بلوغ، اختلالات تخمک گذاری نیز بسیار شایع می شود. نتیجه آن که نزدیک به سن یائسگی یا بعد از آن احتمال بروز سرطان نیز بیشتر از سنین دیگر است، پس باید اختلالات قاعدگی در این سنین را جدی گرفت.

این متخصص در گفت و گو با جام جم افزود: از سوی دیگر ممکن است در یک دختر نوجوان خونریزی غیر طبیعی همراه با کیست تخمدان باشد که به علت خونریزی همزمان داخل کیست یا پیچ خوردن کیست نیاز به جراحی اورژانس پیدا شود.

ولی اصولا بیشتر زمانی به اختلالات قاعدگی از حیث بیماری های بدخیم، مشکوک می شویم که خانمی نزدیک به سن یائسگی یا بعد از آن باشد یا سال ها از شروع خونریزی های غیر طبیعی وی گذشته باشد.

قاعدگی طبیعی یا غیر عادی دارید؟

دکتر لاهوتی با اشاره به این که دوره خونریزی طبیعی قاعدگی در یک خانم بین چهار تا هفت روز و طول سیکل قاعدگی نیز معمولا بین 21 تا 35 روز است، می گوید: لکه بینی، زیاد شدن مقدار خونریزی، نامنظم بودن و کم شدن مقدار خونریزی، طولانی شدن روزهای قاعدگی یا دوره آن، همگی از مواردی است که جزو قاعدگی غیرطبیعی دسته بندی می شود. بی شک هرچه طول مدت این اختلالات بیشتر شود نگرانی در مورد آن نیز باید افزایش پیدا کند.

عوارض ثانویه اختلالات قاعدگی

اصلی ترین پرسشی که ذهن بسیاری از خانم ها را به دنبال اختلالات قاعدگی اشغال می کند، آن است که این نوع اختلالات، شخص را با چه مشکلات ثانویه روبه رو می کند؟

دکتر لاهوتی در پاسخ به این پرسش توضیح می دهد: اولین اثر منفی که خونریزی غیرطبیعی بر بدن زنان دارد، کم خونی است. به دنبال کم خونی عوارض آن مثل بی حالی، بی حسی و بی اشتهایی در این افراد بروز می کند. خطر دیگری که این افراد را تهدید می کند، بخصوص پس از گذشت مدتی طولانی از بروز این نوع اختلالات، سرطان رحم است.

عفونت؛ نشانه ای از خونریزی رحمی

عفونت یکی از علل خونریزی غیرطبیعی رحمی است که بیش از بقیه عوامل موثر، نادیده گرفته می شود. این نوع خونریزی های نامنظم می تواند ناشی از عفونت دیواره داخلی حفره رحم یا عفونت مزمن گردن رحم باشد.

دکتر لاهوتی هشدار می دهد خونریزی غیرطبیعی در این شرایط معمولا به صورت خونریزی بین دو قاعدگی و خونریزی پس از مقاربت است.

گاهی عفونت های رحم و دهانه رحم نیز بدون علامت و ممکن است فقط علامت آن همین خونریزی غیرطبیعی باشد، ولی در موارد علامت دار، ترشح واژینال غیر طبیعی یا درد زمان مقاربت ممکن است از نشانه های آن باشد.

کیست تخمدان یا اختلال تخمک گذاری

به گفته دکتر لاهوتی، کیست تخمدان علت خونریزی غیرطبیعی نیست بلکه خودش یک علامت است؛ علامتی از این که تخمک گذاری به درستی صورت نگرفته و در بدن کیست ایجاد شده است. همان شرایط هورمونی که باعث ایجاد خونریزی غیرطبیعی می شود، می تواند باعث ایجاد کیست تخمدان هم بشود. پس اصولا کیست علت نیست بلکه علامت است؛ علامتی از اختلال یا عدم تخمک گذاری.

مراقب استرس و نوع تغذیه خود باشید

متخصصان تاکید می کنند استرس با تاثیر گذاشتن بر تخمک گذاری و در موارد شدید، ممانعت از تخمک گذاری می تواند باعث بروز خونریزی غیرطبیعی رحمی شود، اما تاکنون نوع خاصی از رژیم غذایی با خونریزی غیر طبیعی رحم مرتبط دانسته نشده یا حداقل نقش آن ثابت نشده است، ولی در کتاب های طب سنتی به بعضی از داروهای گیاهی مثل افسنطین، بادرنجبویه یا گل همیشه بهار در درمان تاخیر قاعدگی اشاره شده است.

اختلالات تیروئید، اختلال قاعدگی می دهد

دکتر لاهوتی با اشاره به این که سردسته اختلالات هورمونی که باعث بروز مشکلات قاعدگی می شود اختلالات هورمون تیروئید و پرولاکتین (پرولاکتین هورمونی است که در دوران بارداری و شیردهی از مغز ترشح شده و سبب تولید شیر در خانم پس از زایمان می شود) است، می گوید: هرکدام از این اختلالات عوارضی دارد که یکی از آنها بی نظمی قاعدگی و ایجاد تغییر در الگوی قاعدگی است، ولی بسته به نوع بیماری علامت ها نیز متفاوت خواهد بود مثلا در کم کاری تیروئید، ضعف و بی حالی، خشکی پوست و یبوست از علائم همراه است.

در افزایش پرولاکتین خون هم ترشح شیر از سینه ها در موارد غیرشیردهی می تواند از علامت های همراه باشد.

درمان و پیشگیری؛ چگونه؟

متخصصان زنان با اشاره به این که درمان اختلالات قاعدگی بستگی به علت زمینه ای آن دارد، تاکید می کنند که در اختلالات تیروئید باید بیماری زمینه ای درمان شود. در موارد افزایش پرولاکتین نیز باید میزان این هورمون کاهش داده شود. در موارد عفونت باید عفونت را درمان کرد. ولی در مواردی که بررسی های هورمونی طبیعی است و اختلال قاعدگی وجود دارد، درمان به وسیله داروهای هورمونی صورت می گیرد تا تعادل هورمونی باز هم در بدن برقرار و قاعدگی طبیعی تثبیت شود، اما راه مشخصی برای پیشگیری از این مشکل وجود ندارد مگر این که با چکاپ مرتب سعی در پیشگیری و درمان بموقع بیماری های ایجاد کننده اختلالات قاعدگی داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha