سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۶
کد خبر: 80702
سلامت نیوز : از منع استعمال دخانیات تا پرهیز از خوردن برخی پنیرها، نکاتی است که متخصصان برای محافظت و حفظ سلامت جنین به مادران باردار گوشزد می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ به تازگی محققان فهرست جدیدی از موارد تهدیدکننده سلامت مادر و جنین ارائه کرده اند که برخی از این موارد تعجب آور است. آنان معتقدند: زنان باردار باید متوجه این خطرات در اطراف خود باشند. این موارد عبارت است از:

ظروف نچسب: در این ظروف ترکیب(PFCS)ماده مقاوم به روغن، آب و لکه وجود دارد. نتایج بررسی ها نشان می دهد این ماده شیمیایی می تواند روی رشد جنین تاثیر بگذارد. «PFCS» می تواند در آینده روی سوخت و ساز چربی در کودک تاثیرگذار باشد و به افزایش وزن آن ها بینجامد. نتایج بررسی های دیگر نیز نشان می دهد، قرار گرفتن جنین در معرض «PFCS» احتمال چاقی در دوره جوانی را افزایش می دهد. ظروف استیل، شیشه، سرامیکی یا چدن را جایگزین ظروف نچسب کنید.

کار منزل: به علت وجود مواد شیمیایی در برخی از مواد تمیزکننده و بوگیرها، به زنان باردار توصیه می شود انجام کار با این مواد را به فرد دیگری محول کنند. در تحقیقی که در سال ۲۰۰۸ انجام شد، محققان دانشگاه بریستول انگلستان دریافتند، کودکان مادرانی که در دوره بارداری از مواد تمیزکننده مانند سفیدکننده استفاده کردند، ۴۱ درصد بیشتر از دیگران در ۷ سالگی دچار خس خس سینه و آسم شدند.تاثیر آزاردهنده ترکیب فرار «Vocs» می تواند باعث التهاب راه های تنفسی کودک شود. اگر هم مجبورید با این مواد کار کنید استفاده از آن را به حداقل برسانید.

خریداری خودروهای جدید:استنشاق بوی داخل خودروی جدید برای زن باردار و جنین خطرناک است. اما با استفاده از دستگاه هوا و باز نگه داشتن پنجره هنگام رانندگی، این خطر کاهش می یابد.

اسباب و اثاثیه:محققان هشدار دادند: فرش، موکت و مبلمان حاوی نوعی ترکیب شیمیایی است که در ظروف نچسب نیز موجود است و روی رشد جنین تاثیر می گذارد. قرار گرفتن در معرض این ماده شیمیایی، باعث کاهش وزن نوزاد هنگام تولد می شود. ضمن این که اندازه دور سر نوزاد نیز کوچک تر از اندازه معمول خواهد بود.

بسته بندی مواد غذایی:محققان به مادران در زمینه استفاده کردن از بسته بندی های پلاستیکی و غذاهای کنسروی هشدار دادند. زیرا این بسته بندی ها حاوی ماده شیمیایی به نام بیسفنول A است. استفاده از این ماده در تولید شیشه کودک ممنوع شده است زیرا می تواند روی رشد و سیستم ایمنی کودک تاثیر بگذارد.برای اطمینان بیشتر بهتر است از مواد غذایی تازه استفاده کنید.

بوی رنگ:آماده کردن اتاق نوزاد، کاری نشاط بخش است اما محققان توصیه اکید می کنند که در دوران بارداری از رنگ کردن اتاق با رنگ های شیمیایی اجتناب شود. زیرا ماده شیمیایی موجود در رنگ، هنگام استنشاق جذب خون می شود و روی سیستم عصبی تاثیر می گذارد و علایمی چون سرگیجه و سردرد ایجاد می کند. اجتناب از قرار گرفتن در معرض رنگ حداقل تا هفته چهاردهم بارداری و استفاده نکردن از رنگ های حاوی حلال های شیمیایی تا زمان زایمان توصیه شده است.

لوازم آرایش:به طور متوسط هر زن، روزانه از12- ۱0 محصول بهداشتی و آرایشی استفاده می کند. این مخلوط به تنهایی حاوی ۱۷۵ ماده شیمیایی خطرناک است. یکی از این مواد ، فتالات (Phthalates) است و از هر ۵ محصول در۴ محصول این ماده وجود دارد. این ماده شیمیایی که در کرم صورت و رژ لب نیز وجود دارد، باعث اختلال در غدد درون ریز می شود.

مسکن:آیا در دوران بارداری می توان از مسکن استفاده کرد؟

زنان باردار، نباید از قرص پروفن که در مواردی باعث سقط جنین می شود، استفاده کنند. مصرف استامینوفن در ماه های اول مانع از پایین آمدن بیضه نوزاد پسر می شود و آسم ایجاد می کند. بنابراین از مصرف مسکن های حاوی لایه براق بپرهیزید و از پایین ترین دوز با کوتاه ترین زمان تاثیرگذاری استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha