سلامت نیوز : رئیس انجمن بیماران تالاسمی نسبت به پایین آمدن کیفیت داروهای بیماران تالاسمی تولید داخل هشدار داد.

"مجید آراسته" در گفت‌وگو با ایلنا، در مورد آخرین وضعیت دارویی بیماران تالاسمی گفت: قرص خوراکی و داروی تزریقی خارجی بیماران تالاسمی و همچنین داروهای تولید داخل با کمبود مواجه است.

وی با اشاره به اینکه تغییر مشخص و محسوسی نسبت به وضعیت دارویی بیماران تالاسمی صورت نگرفته است، گفت: امیدواریم با تغییر و تحولاتی که در وزارت بهداشت صورت گرفته این مشکل برطرف شود.

آراسته به برکناری معاون داروی سازمان غذا و دارو یک هفته قبل از پایان وزارت طریقت منفرد اشاره کرد و افزود: هنوز هم نمی‌دانیم منظور از این تغییر چه بوده است و خیلی از این اقدام تعجب کردیم زیرا با شرایطی دارویی که داریم بیشتر از هر چیز به ثبات مدیریت نیازمندیم.

وی تصریح کرد: معاون دارویی سازمان غذا و دارو قول‌هایی به ما داده بودند که با برکناری ایشان همه آن‌ها منتفی شد و حالا باید دید تغییری در مشکلات دارویی شاهد خواهیم بود یا خیر؟

آراسته در پاسخ به این سوال که آیا تمامی داروی بیماران تالاسمی از گمرک ترخیص شده است یا خیر گفت: آنطور که به ما گفته شده کار ترخیص داروی بیماران تالاسمی انجام شده است اما مشکلی که وجود دارد این است میزان داروهای توزیع شده کم است و نیاز بیماران تالاسمی بیشتر از این‌ها است.

وی با ابراز تاسف از اینکه مشکل کمبود بیماران تالاسمی تاثیر بدی را در چرخه درمان آن‌ها می‌گذارد، افزود: امیدوارم دولت تدبیر و امید تدبیری بیندیشد تا امید به بیماران تالاسمی برگردد.

آراسته در پاسخ به این سوال که ذخیره دارویی برای بیماران تالاسمی موجود است، افزود: عملا ذخیره دارویی برای بیماران تالاسمی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: حتی داروهای تولید داخل به میزان کمی در اختیار بیماران قرار داده می‌شود به گونه‌ای که در استان‌های شمالی غالب بیمارانی که نیاز به داروی تولید داخل دارند بین ۲۰ تا ۴۰ ریال بیشتر به آنان داده نمی‌شود.

رئیس انجمن بیماران تالاسمی ادامه داد: عملاً دارو‌ها سهمیه‌بندی شده است و کمتر از نیاز بیماران به آن‌ها داده می‌شود.

وی افزود: در برخی از استان‌ها داروهای تولید داخل مورد توجه بیماران قرار نگرفته بود اما وضعیت به گونه‌ای است که اکنون دارند این دارو‌ها را مصرف می‌کنند.

آراسته با تاکید بر لزوم افزایش کیفیت داروهای تولید داخل گفت: یک مقدار در کیفیت داروهای داخل تغییراتی داشتیم به طوری که نارضایتی‌هایی در بین بیماران ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه کیفیت دارو‌ های تولید داخل پایین آمده و این موضوع موجب نارضایتی بیماران شده است، تصریح کرد: خیلی از استان‌ها گزارش داده‌اند داروهایی که در سنوات قبل تولید می‌شدند دارای کیفیت بهتری بودند.

وی تاکید کرد: همه شرکت‌های تولیدکننده باید به کیفیت دارو توجه بیشتری داشته باشند و اگر موردی گزارش شد بررسی کنند تا برای بیماران مصرف کننده مشکلی به وجود نیاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha