سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۶
کد خبر: 80709

رئیس ستاد کشوری برنامه پزشک خانواده، دو علت اساسی کندی اجرای برنامه پزشک خانواده را تغییر قانون پزشکان طرحی و عدم وجود نظام پرداخت مناسب عنوان کرد.

علت کندی اجرای برنامه پزشک خانواده چیست ؟
سلامت نیوز : رئیس ستاد کشوری برنامه پزشک خانواده، دو علت اساسی کندی اجرای برنامه پزشک خانواده را تغییر قانون پزشکان طرحی و عدم وجود نظام پرداخت مناسب عنوان کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر مسعود صالحی با اعلام اینکه سابقه برنامه پزشک خانواده به قبل از تصویب قانونی این طرح برمی گردد، گفت: از سال 64 که شبکه مراقبتهای اولیه و بهداشتی در کشور راه افتاد اساس آن بر جمعیت خانوار و حضور پزشک در مراکز بهداشتی به همراه بهورز استوار بود و مقرر شده بود در صورتی که بیماران به کمک بیشتری نیاز داشته باشند توسط بهورزان به مراکز استان ها و شهرهای بزرگ ارجاع شوند، بنابراین به همراه تاسیس این شبکه در عمل برنامه پزشک خانواده نیز اجرا می شد.

وی افزود: منتها به شکل رسمی از سال 73 قانون بیمه همگانی و پزشک خانواده مصوب شد و در سال 84 پزشک خانواده روستا و در سال 89 پزشک خانواده شهری در شهرهای بین 20 تا 50 هزار نفر جمعیت با نسخه 01 راه افتاد و در سال 91 نیز برنامه پزشک خانواده شهری در شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت با نسخه 02 و سپس نسخه اصلاحی 02 در 10 استان کشور راه اندازی شد.

دو علت اساسی کندی برنامه پزشک خانواده

وی در تشریح دو علت اساسی کندی اجرای برنامه پزشک خانواده گفت: تغییر قانون پزشکان طرحی و عدم وجود نظام پرداخت مناسب دو مشکل اساسی اجرای برنامه پزشک خانواده در سالهای اخیر بوده است.

صالحی افزود: پیش از این پزشکان پس از فارغ التحصیلی مجبور بودند به مدت 5 سال در قالب طرح در یکی از مناطق محروم و بی پزشک حضور یابند تا اینکه مجلس شورای اسلامی حدود 12 سال قبل این قانون را تغییر داد و مدت حضور پزشکان در طرح را به 2 سال کاهش داد.

وی افزود: در آن زمان شاهد حضور بیش از 6200 پزشک عمومی در مناطق کم برخوردار و روستایی بودیم ولی هم اکنون که جمعیت کشور نسبت به آن سالها افزایش چشمگیری یافته و برنامه پزشک خانواده نیز رسماً آغاز شده است شاهد حضور 5100 پزشک عمومی در روستاها هستیم.

صالحی عدم وجود نظام پرداخت مناسب با پزشکان را در سیستم شبکه بهداشت و درمان کشور و پزشک خانواده مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: هم اکنون یک پزشک در مناطق دور افتاده یک تا 1.5 میلیون تومان و به اندازه یک کارمند عادی حقوق می گیرد.

وی افزود: در بهترین شکل پزشکان خانواده روستایی را داریم که در مناطقی از استان سیستان و بلوچستان حقوقشان به 3 میلیون تومان می رسد، بنابراین با توجه به نداشتن نظام پرداخت مناسب در کشور پیش بینی می کنیم در دو سال آینده هیچ پزشکی در روستاها باقی نماند.

صالحی اعلام کرد: 50 درصد روستاهای استان سیستان و بلوچستان پزشک ندارند در حالی که فاصله بین این روستاها با مراکز شهری گاهی به 100 تا 200 کیلومتر می رسد.

نیاز به 30 هزار پزشک عمومی برای

صالحی با بیان اینکه هم اکنون 70 هزار پزشک عمومی فارغ التحصیل داریم که برای اجرای برنامه پزشک خانواده به 30 هزار نفر از آنان نیاز داریم، گفت: حتی در استانهای مازندران و فارس نیز که در آنها برنامه پزشک خانواده بهتر و کامل تر از استانهای دیگر کشور اجرایی شده است پزشک عمومی کم داریم.

وی تعداد پزشکان پیام آور بهداشت در کشور را 26 پزشک اعلام کرد و افزود: 17 پزشک از این تعداد فقط در استان سیستان و بلوچستان مستقر هستند و 9 پزشک دیگر در سراسر کشور.

صالحی، تعداد پزشکان مورد نیاز برای 2 هزار و 423 مرکز بهداشتی روستایی را 7 هزار و 615 و تعداد پزشکان شاغل را 5 هزار و 112 نفر اعلام کرد و گفت: کمبود 2500 پزشک عمومی در این مناطق محسوس است. از 5112 پزشکی که در اختیار داریم نیز 2500 پزشک قراردادی اند و تنها 900 نفر از آنها رسمی و پیمانی هستند.

پزشک خانواده هم ضرورت است و هم قانون

رئیس ستاد کشوری برنامه پزشک خانواده در پایان با تاکید بر لزوم اجرای برنامه پزشک خانواده گفت: این برنامه هم یک ضرورت است و هم قانون. البته مردم و پزشکان از نحوه اجرای آن راضی نیستند ولی کمبودها را باید در نسخه های جدیدتر این برنامه برطرف کرد.

وی افزود: کسری اعتبار بیمه ها، گران شدن دارو و تجهیزات پزشکی، یکسان نبودن حقوق پزشکان با وضعیت اقتصادی و تورم در کشور، کم شدن اعتبار دفترچه های بیمه مهمترین مشکلات پیش روی برنامه پزشک خانواده هستند.

صالحی تصریح کرد: اگر برنامه پزشک خانواده درست و کامل اجرا شود نه تنها با منابع موجود مشکلی نخواهیم داشت بلکه می توانیم بخشی از اعتبارات را نیز برای گسترش شبکه مراقبتهای اولیه ذخیره کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha