سلامت نیوز : نتایج پایان نامه کارشناسی ارشد پرستاری نشان داد که تعارض خانوادگی بر میزان سوء تغذیه کودکان دبستانی تأثیر دارد از این رو برنامه ریزی مناسب برای آموزش والدین در جهت کاهش میزان تعارضشان و ایجاد محیطی آرام در خانه لازم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری ؛ هر نوع تنش و درگیری در خانواده، سلامت کودک را تهدید می کند و زندگی زناشویی ناخوشایند می تواند به اختلال رشد در کودک منجر شود.

سوء تغذیه و اختلال رشد یکی از مشکلات عمده کشورهای در حال توسعه با عوارض جبران ناپذیر فراوان است و کودکان قربانیان اصلی سوء تغذیه هستند با توجه به اهمیت سوء تغذیه و شناخت علل و عوارض موثر در بروز آن در مطالعه ای ارتباط سوء تغذیه با تعارض خانوادگی به عنوان یکی از علل مهم سوء تغذیه بررسی شد.

در این پژوهش همبستگی که در سال 88 و در مدارس ابتدایی شهر مشهد انجام شد 252 دختر و پسر و والدین آنها به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند.  

برای ارزیابی تعارض خانوادگی از پرسشنامه CTS و برای بررسی تغذیه کودکان دو شاخص گومز و واترلو استفاده شد.

داده ها با استفاده از آزمونهای مجذور کای کروسکال والیس، من ویتنی بو و ضریب همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها نشان داد بین تعارض خانوادگی و شیوع سوء تغذیه براساس معیار کم وزنی گومز و لاغری واترلو ارتباط معنی داری وجود دارد این ارتباط معنی دار در خصوص اکثر معیارهای تعارض خانوادگی اعم از روانی، گفتاری، فیزیکی و صدمات صدق می کند اما ارتباط معنی داری بین تعارض خانوادگی و سوء تغذیه براساس معیار کوتاه قدی واترلو دیده نشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha