سلامت نیوز : کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ضمن هشدار نسبت به این که احتمال انتقال آلودگی از طریق "سبزی‌ خوردن" و کاهوها که به طور خام مصرف می‌شوند بیشتر است، عنوان کرد: خانواده‌ها باید دقت بیشتری در پاکسازی این گروه از سبزی‌ها به خرج دهند.

محمود نوروزی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه علاوه بر آلودگی‌های میکروبی، احتمال انتقال آلودگی‌های شیمیایی به بدن نیز از طریق میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد، گفت: آلودگی‌های شیمیایی در درازمدت بر روی بدن انسان تاثیر می‌گذارند و شامل فلزات سنگین، آفت‌کش‌ها، مواد باقی مانده از کودهای شیمیایی و سمومی هستند که در مزارع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: تغییراتی که آلودگی‌های شیمیایی در بدن ایجاد می‌کنند به صورت تدریجی و تجمعی است و به اندام‌های مهم از جمله کبد، کلیه و ریه آسیب می‌زند.

نوروزی تاکید کرد: برخلاف آلودگی‌های میکروبی که با شست‌وشوی کامل از بین می‌روند، آلودگی‌های شیمیایی باید در آزمایشگاه‌ها مورد سنجش قرار بگیرند.

کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه روند تولید میوه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، عنوان کرد: تولید میوه‌ باید به سمت ارگانیک شدن پیش برود. یعنی باید یک فرآیند تولید طبیعی صورت بگیرد که این به معنای کاهش و حذف مواد شیمیایی در مراحل کاشت، داشت و برداشت است.

وی در ادامه از انجام اقداماتی در راستای تولید میوه‌های طبیعی و عرضه آن با "آرم ارگانیک" به بازار خبر داد و گفت: همچنین به تازگی غرفه‌هایی در میادین میوه و تره‌بار به راه افتاده‌اند که میوه‌های تولید شده به روش طبیعی را به مشتریان عرضه می‌کنند، اما این اقدام هنوز پا نگرفته است.

نوروزی افزود: میوه‌های ارگانیک عاری از سموم و آفت‌کش‌هایی هستند که به صورت روتین استفاده می‌شود.

وی ضمن هشدار نسبت به این که احتمال انتقال آلودگی از طریق "سبزی‌ خوردن" و کاهوها که به طور خام مصرف می‌شوند بیشتر است، عنوان کرد: خانواده‌ها باید دقت بیشتری در پاکسازی این گروه از سبزی‌ها به خرج دهند. البته سایر سبزی‌ها که به شکل پخته در غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرند، خطری از این بابت ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha