سلامت نیوز : رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت آب مروارید، پیر پوستی و کک و مک را از شایع‌ترین عوارض مواجهه بیش از حد با پرتوهای فرا بنفش خورشید عنوان کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر کاظم ندافی گفت: پرتوهای فرا بنفش خورشیدی یکی از مهمترین عوامل خطر زیست محیطی در تمام دنیا محسوب می شود و همه انسانها از طریق مواجهه با نور خورشید و بسیاری از منابع انسان ساخت مورد استفاده در صنعت، تجارت و تفریح در معرض پرتوهای فرا بنفش قرار دارند.

وی با بیان این که مقادیر کم پرتوهای فرا بنفش برای انسان سودمند و برای تولید ویتامین D ضروری است، گفت: پرتوهای فرا بنفش همچنین برای درمان برخی از بیماری‌ها نظیر راشیتیسم، پسوریازیس و اگزما کاربرد دارد.

دکتر ندافی در عین حال خاطرنشان کرد: مواجهه طولانی مدت انسان با پرتوهای فرا بنفش خورشیدی ممکن است منجر به ایجاد طیف وسیعی از عوارض بهداشتی حاد و مزمن بر پوست مانند، پیری زودرس، سرطان پوست، واکنش‌های التهابی و آب مروارید در چشم ها و ضعف سیستم ایمنی بدن شود.

رییس مرکز سلامت محیط و کار آفتاب سوختگی و برنزه شدن را از شایع ترین عوارض حاد شناخته شده مواجهه با تابش بیش از حد پرتوهای فرابنفش عنوان کرد و افزود:همچنین قرار گرفتن در معرض پرتوهای فرا بنفش باعث ایجاد تغییراتی در پوست از جمله کک ومک، خال و از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست و درنتیجه چین و چروک، خشکی و زبری پوست می شود.

وی در ادامه به دیگر اثرات مخرب پرتوهای فرا بنفش بر پوست اشاره کرد و گفت: سرطان پوست را از عوارض مزمن اشعه فرا بنفش عنوان کرد و یادآور شد: یکی از شایع ترین سرطان‌ها و در عین حال قابل پیشگیرترین سرطان‌ها، سرطان پوست است.

دکتر ندافی در ادامه گفت: پرتوهای فرا بنفش یکی از عوامل مهم در ایجاد بیماری‌های چشمی نظیر آب مروارید و سرطان چشم، د‍‍‍‍‍‍‍‍ژنراسیون ماکولا، ناخنک و سوختگی قرنیه چشم یکی از شایع ترین آثار پرتوهای فرابنفش است.

وی افزود: این مشکل در افرادی که ورزش اسکی انجام می دهند و افرادی که به دریا می روند نیز دیده می شود.احساس وجود جسم خارجی در چشم، سوزش و خارش، درد شدید و قرمزی از علا ئم التهاب قرنیه چشم ناشی از تابش شدید پرتوهای فرابنفش است.

دکتر ندافی ایجاد بیماری‌های چشمی از جمله آب مروارید را از دیگر عوارض مزمن مواجهه با پرتوهای فرا بنفش عنوان کرد و افزود: در واقع یکی از عوامل مهمی که در ایجاد بیماری‌های چشمی نقش دارد، پرتوهای فرا بنفش است. برای جلو گیری از این پرتوها توصیه می شود حتی المقدور از عینک‌های آفتابی و به ویژه لنزهای پلاستیکی (از جنس پلی کربنات) استفاده شود.

رییس مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت با بیان این که در زمستان، برف ممکن است شدت پرتوهای فرا بنفش را دو برابر افزایش دهد، خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از عوارض پرتوهای فرا بنفش از کلاه مناسب و لبه دار و لباس‌های آستین دار استفاده شود و همچنین استفاده فراوان از کرم های ضد آفتاب و حتی الامکان قرار گرفتن در سایه برای پیشگیری از این عوارض توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha