بیماری آب سیاه چشم یا گلوكرم به گروهی از بیماری ها اطلاق می شود كه منجر به آسیب عصب بینایی می شوند.

دكتر مهدوی متخصص بیماری های چشم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: یكی از مهمترین عوامل خطرساز این بیماری، افزایش فشار داخل چشمی است كه این افرایش مشابه منجر به آسیب دیدن اعصاب بیماری می شود.
وی ادامه داد:معاینات منظم چشم پزشكی بهترین راه تشخیص آب سیاه است اندازه گیری فشار چشم به تنهایی برای تشخیص این بیماری كافی نیست و برای اظهار نظر قطعی باید معاینه كامل چشم صورت گیرد.
دكتر مهدوی افزود:آسیب ناشی از آب سیاه در بیشتر موارد غیرقابل برگشت است و درمانهای مختلف طبی و جراحی فقط باعث جلوگیری از پیشرفت بیماری و آسیب بیشتر به چشم می شود بنابراین شروع به موقع درمان بیماری بسیار مهم است.
وی در ادامه در مورد چگونگی ایجاد بیماری آب سیاه گفت: مایع زلالیه چشم به وسیله اجسام مژگانی در عقب عنبیه تولیدمی شود و از طریق مردمك به اتاق قدامی در بخش جلویی چشم وارد می شود و از طریق راه های مشبك در زاویه به چشم خارج می شود حال اگر به هردلیل این تعادل تولید و خروج این مایع در چشم برهم بخورد فشار داخل كره چشم افزایش می یابد كه این افزایش فشار به عصب بینایی آسیب می رساند.
این متخصص بیماری های چشم در اشاره به عوامل موثر در ابتلا به آب سیاه افزود: سابقه ژنتیكی در ابتلا  به آب سیاه، سن بالا، دوربینی یا نزدیك بینی، كم بودن ضخامت قرنیه و سابقه صدمه دیدن چشم از عوامل مهمی است كه در ابتلا به این بیماری دخیل هستند.
دكتر مهدوی با بیان اینكه آب سیاه انواع گوناگونی دارد اظهار داشت: شایعترین نوع آب سیاه، آب سیاه با زوایه باز است كه علت آن اختلال در خروج مایع زلالیه از طریق راه های مشبك است.
وی ادامه داد: افزایش سن احتمال آب سیاه با زاویه باز را افزایش می دهد كه این بیماری به طور معمول در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارد اما پیشرفت بیماری و صدمه دیدن عصب بینایی، اختلال دید به تدریج ظاهر می شود كه در صورت بی توجهی به درمان فرد نابینا می شود.
این متخصص بیماری های چشم آب سیاه با زاویه بسته را نوع دیگر این بیماری دانست و افزود: در  برخی افراد ساختمان چشم به گونه ای است كه عنبیه بیش از حد طبیعی به راه های خروج مایع در زاویه چشم نزدیك است و افراد مبتلا معمولا دارای چشم های كوچك و دوربین هستند.
وی تصریح كرد: در این موارد ممكن است عنبیه به داخل زاویه چشم كشیده شود و باعث انسداد كامل آن شود و از آنجایی كه مایع نمی تواند از چشم خارج شود فشار چشم سریعا بالا می رود و باعث حمله آب سیاه با زاویه بسته می شود.
وی با بیان اینكه بیمار در این حالت دچار تاری دید، سردرد، تهوع و استفراغ می شود، افزود: این بیمار باید فورا تحت درمان سریع قرار گیرد تا از كوری جلوگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha