یک عضو کمیته سیاست گذاری ستاد اجرای قانون کنترل دخانیات توصیه ای به افراد سیگاری کرد با بیان این که:« فشار خون علامت خطری برای سایر بیماری های قلبی – عروقی است در نتیجه استعمال دخانیات هم باعث افزایش شانس ابتلا شدن به سایر بیماری های قلبی – عروقی ازجمله سکته های قلبی ، تنگی عروق قلب ، سکته های مغزی بیماری برگرنیز می شود» .افزود :« افراد با ترک سیگار یک ریسک فاکتور و عامل خطر را از زندگی خود حذف می کنند و شانس ابتلا شدن به بیماری های قلبی عروقی را هم کاهش می دهند».

سلامت نیوز: یک عضو کمیته سیاست گذاری ستاد اجرای قانون کنترل دخانیات  با بیان این که:« فشار خون علامت خطری برای سایر بیماری های قلبی – عروقی است در نتیجه استعمال دخانیات هم باعث افزایش شانس ابتلا شدن به سایر بیماری های قلبی – عروقی ازجمله سکته های قلبی ، تنگی عروق قلب ، سکته های مغزی بیماری دیگر نیز می شود» .افزود :« افراد با ترک سیگار یک ریسک فاکتور و عامل خطر را از زندگی خود حذف می کنند و شانس ابتلا شدن به بیماری های قلبی عروقی را هم کاهش می دهند».

دکترحسن آذری پورماسوله ،عضو کمیته سیاست گذاری ستاد اجرای قانون کنترل دخانیات ، درگفت و گوبا خبرنگار سلامت نیوزدر رابطه با تاثیر دخانیات در افزایش فشار خون گفت :« سه مکانیزم با استعمال دخانیات باعث افزایش فشار خون می شوند : مکانیزم اول که باعث افزایش فشار خون می شود ، مواد موجود دردود سیگار از جمله مونو اکسید کربنی که در دود سیگار وجود دارد می تواند باعث زخمی شدن جداره ی داخلی عروق به خصوص شریان ها شوند ، زخمی شدن شریان باعث تسهیل رسوب مواد چربی بر روی دیواره عروق می شود که در نهایت باعث ابتلا به تصلب شرایین یا سختی دیواره عروق می شود ، تصلب شرایین باعث می شود که انعطاف پذیری عروق در برابر جریان فشار خون کاهش پیدا کند که این امر باعث افزایش فشار خون در افراد سیگاری می شود ».

وی درادامه گفت : «مکانیزم دومی که با استعمال دخانیات باعث افزایش فشار خون می شود تاثیر نیکوتین است ، نیکوتین باعث افزایش ضربان قلب می شود به گونه ای که  ضربان قلب سیگاری ها به طور متوسط 8 ضربان در دقیقه بالاتر از افراد غیر سیگاری است ، در نهایت  افزایش ضربان قلب باعث بالا افزایش فشار خون می شود».

حسن آذری پورماسوله مکانیزم سومی که باعث افزایش فشار خون می شود را چنین شرح داد :« تاثیر دیگری که نیکوتین می گذارد به این صورت است که باعث افزایش مقاومت عروق محیطی میشود ،که این مقاومت ، مقاومت دربرابر عبور جریان خون داخل عروق است که در نتیجه فشار خون بالا می رود ».

آذری پور ماسوله افزود :« تاثیر متقابل افزایش ضربان قلب و مقاومت عروق محیطی در برابر جریان خون باعث تشدید بیماری درفرد سیگاری مبتلا به فشار خون بالا می شود. نکته حائز اهمیت این است که اگر فرد سیگاری مبتلا به فشار خون بالا  تحت درمان باشد ، پاسخ دهی ضعیف تری به درمان نشان می دهد و نیاز به مصرف داروی بیشتری دارد ».

وی درادامه در پاسخ به این سوال که آیا فرزندان افراد سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به بیماری فشار خون بالا هستند یا خیر گفت :« اطرافیان افراد سیگاری به نسبت اطرافیان غیر سیگاری 30 درصد بیشتر در معرض احتمال ابتلا انواع بیماری های ناشی از استعمال دخانیات از جمله ، بیماری فشار خون بالا ، سرطان ها و بیماری های قلبی قرار دارند .در نهایت شانس ابتلا شدن فرزندان افراد سیگاری به بیماری فشار خون بالا هم بیشتر از فرزندان افراد غیر سیگاری است ».

حسن آذری پورماسوله توصیه ای به افراد سیگاری کرد :« مهم ترین توصیه به افراد سیگاری ترک سیگار است زیرا سیگار هم باعث افزایش فشار خون می شود وهم این که مصرف سیگار پاسخ به درمان را کاهش می دهد ».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha