چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 80776

سلامت نیوز : اصولاً پروتئین قارچ خوراكی از لحاظ ارزش غذایی در حد فاصل پروتئین گوشت و سبزیجات قرار گرفته است و مصرف آن برای میانسالان و سالخوردگان به جای گوشت قرمز توصیه می‌‌‌شود. جالب است بدانید که در طبقه بندی میزان پروتئین، قارچ پائین تر از انواع گوشت‌ها قرار می‌گیرد ولی به لحاظ دارا بودن 9 اسید آمینه ضروری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا این 9 اسید آمینه معمولا بصورت مجتمع در یک غذا یافت نمی‌شوند ولی در قارچ موجود می‌باشد. نکته قابل تامل دیگر در مورد قارچ این است که مقدار اسید چرب اشباع و کربوهیدارت که حاوی کالری زیاد هستند درقارچ‌ها بسیارکم یافت می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ کالری، سدیم و کلسترول کم قارچ‌ها از آنها رژیم مناسبی را برای افراد چاق، دارای فشار خون و ناراحتی‌های قلبی فراهم می‌سازد. ضمن اینکه اسیدهای نوکلئیک آنها آنقدر زیاد نیست که مصرف آنها را به عنوان سبزی محدود نماید.عناصر معدنی قارچ نیز بیش از سبزیجات و میوه‌هاست. قارچ منبع خوبی برای تامین املاح مورد نیاز بدن مخصوصا آهن، پتاسیم، فسفر، منیزیم، مس، منگنز و سلنیوم محسوب می‌شود. فسفر معمولا در تیغه‌های كلاهك موجود است. لایه های سطحی قارچ نیز دارای مقادیر زیادی آهن است كه می‌تواند نیاز معمول بدن را تأمین كند. مس هم در كلاهك و هم در تیغه‌ها موجود است.

آنچه به اهمیت قارچ‌ها می‌افزاید فقط ارزش غذایی آنها نیست بلکه باید ارزش و خواص دارویی قارچ‌ها را اضافه نمود. به همین دلیل است که بسیاری از کشور‌ها قارچ‌ها را فقط از دید یک ماده خوراکی نگاه نمی‌کنند. با اینکه سلنیوم یک ریزعنصر محسوب می‌شود ولی اهمیت آن در بدن بسیارزیاد است. این عنصر با پروتئین و تشکیل سلنوپروتئین که تبدیل به یک ماده ضد استرس در بدن می‌شود و مقاومت بدن را دربرابراسترس بالا می‌برد مرتبط است. استرس یکی از عوامل مهم بیماری‌های قلبی و عروقی محسوب می‌شود. مقدار سلنیوم در قارچ حدود۵ -۷ میکروگرم است که تقریبا ۱۲ درصد نیاز بدن را تامین می‌کند.

علت توجه وافر به سلنیوم به خواص آن در جلوگیری از سرطان، محافظت آنتی اکسیدانی و افزایش ایمنی بدن مربوط است. خواص ضد توموری این ماده در آزمایشگاه روی حیوانات آزمایشگاهی به اثبات رسیده و این موضوع توسط انجمن پزشکان آمریکا و هلند مورد آزمایش قرار گرفته است. هر دو گروه رابطه بین مقدار سلنیوم و بروز سرطان‌هایی نظیر پروستات، کبد، روده بزرگ و ریه را تایید نموده اند. در این ارتباط نه تنها مقدار سلنیوم بلکه ترکیبات حاوی سلنیوم نیز اهمیت زیادی دارند و تماما این ترکیبات به عنوان ترکیبات موثر بیولوژیک مطرح می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha