یکشنبه ۶ آبان ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 8079

گروهی از دانشمندان آمریکایی در تحقیقات خود ارتباط جدیدی میان ویروس های عفونت زا و تومورها را کشف کردند.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از مهر، محققان دانشگاه پیسبورگ که نتایج تحقیقات خود را درمجله Plos One منتشر کرده اند، در بررسی های خود نشان دادند که ویروس ها با کشتن سلولهای سالم و با کمک به رشد و تکثیر سلولهای توموری باعث هجوم و گسترش سرطان می شوند و هنگامی که این فرایند در تعداد دفعات مشخصی تکرار شود سرطان می تواند توسعه خود را آغاز کند.

این دانشمندان در این تحقیقات ارتباط میان عفونت ها و برخی از انواع "نئوپلازی" برای مثال سرطان های بافت لنفاوی "هادجکین" و "غیر هادجکین"، سارکوم ها و تومورهای گردن و کبد را مورد بررسی قرار دادند.

نئوپلازی نوعی تجمع غیر طبیعی سلولها است که به دلیل عدم تعادل بین زایش و فرسایش سلولی ایجاد می‌شود. سلولها با گذر از چرخه سلولی و انجام میتوز افزایش می‌یابند، در حالی که فرسایش به علت مرگ برنامه ریزی شده سلولی از طریق نوعی روند طبیعی قطعه قطعه شدن DNA و خود کشی سلولی، سلولها را از یک بافت خارج می‌کند.

فرضیه های گذشته نشان می دهند که وقتی یک ویروس وارد یک سلول می شود مواد ژنتیکی خود را به سلول تزریق می کند و با تحریک رشد کنترل شده سلولها باعث یک التهاب مزمن می شود. این درحالی است که برمبنای فرضیه جدید این دانشمندان که با توجه به نمونه های مختلفی ارائه شده است، یک عفونت ویروسی، برخی از سلولهای دارای جهش ژنتیکی را انتخاب می کند و باعث تکتیر و زنده ماندن آنها می شود.

در حقیقت این عفونت موجب پیروزی سلولهای جهش یافته و نابودی سلولهای سالم می شود و درنتیجه سرطان را بوجود می آورد.

به گفته این دانشمندان، عفونت همانند نیروی انتخاب طبیعی عمل می کند و منجر به مرگ سلولهای سالم و تکثیر سلولهای سرطانی می شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha