سلامت نیوز : رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور نسبت به وضعیت نابسامان معیشتی پزشکان عمومی هشدار داد و گفت: توزیع منابع و فرصت‌ها در بین پزشکان ناعادلانه است به همین دلیل اغلب پزشکان عمومی به مشاغل دیگر روی آورده‌اند، مهاجرت کرده‌ و به کاری غیر از پزشکی مشغولند. نخبگان را می‌گیریم و بعد ناکارآمد تحویل جامعه می‌دهیم.

محمد رئیس‌زاده در گفت‌وگو با فارس به مناسبت یکم شهریور و روز پزشک گفت: جامعه ما و مردم باید بدانند که پزشکان ما افرادی فرهیخته و خدمتگزار هستند.

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه به دلیل حساسیت کار و بازتاب خیلی برجسته‌ برخی نابسامانی‌ها و تعاملات ناشایست بین پزشک و بیمار تصویر مخدوشی از پزشکان کشور در ذهن مردم ارائه شده اما قاطبه جامعه پزشک، افرادی شریف،درستکار و نوعدوست هستند.

رئیس‌زاده گفت: درصد کمی از پزشکان به دلیل وضعیت مالی و حساسیت موجود در نظام سلامت، تصویر نادرستی را نشان می‌دهند. اشکال عمده این رفتار در ساختار سیاست‌گذاری بیمه‌ای کشور است که اگر می توانست رابطه مالی پزشک و بیمار را حل کنند شاهد حداقل ناملایمات هم نبودیم.این اشکال متوجه متصدیان و ساختار بیمه‌ای است.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور گفت: ما به صورت میدانی و عملیاتی عملکرد پزشکان را دیده‌ایم،در طرح چهره به چهره که در سازمان بسیج جامعه پزشکی اجرا شد به 116 هزار پزشک مراجعه کردیم و بیش از 70 درصد آنها با میل و رغبت اعلام آمادگی کرده‌اند تا خدمت‌رسانی جهادی و رایگان به مردم داشته باشند.

منابع سلامت در جیب افرادی محدود

وی ادامه داد: اعتقاد دارم توزیع منابع و فرصت‌ها در بین پزشکان ناعادلانه و نابسامان است. مقدار مشخصی از منابع مالی سلامت در بین جامعه پزشکی در گردش است اما این اعتبار به هیچ عنوان به شکل عادلانه بین پزشکان کشور توزیع نمی شود یعنی به شکلی کاملاً کاریکاتوری و طنزگونه است.

رئیس‌زاده ادامه داد: حتی فرصت ارائه خدمت هم عادلانه توزیع نشده است. حجم عظیمی از جامعه پزشکی کشور،پزشکان عمومی هستند که نزدیک به 80 هزار نفر می‌شوند و نزدیک به 36 هزار پزشک متخصص داریم.

فرصت ارائه خدمت به پزشکان عمومی داده نمی‌شود

وی با اشاره به اینکه دو سوم از پزشکان را پزشکان عمومی تشکیل می‌دهند گفت: فرصت ارائه خدمت در این گروه شاید کمتر از یک سوم است و به دلیل فقدان سیاستگذاری درست، مردم تمایل دارند به سمت متخصص و فوق تخصص بروند که گاهی غیرضروری هم است.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور تصریح کرد: متأسفانه فرهنگسازی خوبی نکرده‌ایم و سریعاً به متخصص مراجعه می کنیم بنابراین حجم زیادی از قشر پزشکان عمومی فرصت خدمتگزاری ندارند به همین علت دانشجوی پزشکی دل به منابع آموزشی نمی‌دهند و به نسبت سالهای قبل به مرور خروجی دانشگاه‌های علوم پزشکی در گام نخست که پزشکان عمومی است به شدت ضعیف شده است.

آموزش علوم پایه به نیستی کشانده شده است

رئیس‌زاده ادامه داد: حجم عمده‌ای از پزشکان عمومی فارغ التحصیل ما درمان بالینی را بلد نیستند چرا که نگاهشان عبور از این مقطع و رفتن به سمت تخصص است. این موضوع آموزش علوم پایه را به نیستی کشانده است.

وی تصریح کرد: متصدیان امر ب ه خصوص وزیر بهداشت در وهله اول باید توزیع فرصت‌ها را عادلانه کند یا حداقل به سمتش بروند چرا که پزشکان زیادی وجود دارند که فاصله زیادی بین بهره مندی از آنها و تعدادشان وجود دارد.

پزشک خانواده؛برنامه‌ای که زمین زده شد

رئیس‌زاده گفت: برنامه پزشک خانواده با کارهای نا مدبرانه در سال‌های اخیر زمین زده شد چرا که می‌خواستند با عجله آن را اجرا کنند زیر‌ساخت‌ها را فراهم نکردند در حالی که متصدیان باید از ظرفیت پزشکان عمومی به نحو احسن استفاده کنند و فرصت خدمتگزاری به آنها داده شود، تعداد زیادی از پزشکان امروز وضعیت نابسمان مالی دارند.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور گفت: حقوق این پزشکان به اندازه یک کارمند ساده است. حجم زیاد و زحمات بسیاری می‌کشند اما متناسب با تحصیلی که کرده‌اند دریافتی ندارند و گذران زندگی‌شان به سختی طی می شود.

رئیس‌زاده افزود: به همین دلیل اغلب پزشکان عمومی به مشاغل دیگر روی آوردند. مهاجرت کرده‌اند و به کاری غیر از پزشکی مشغولند.در واقع نخبگان را می‌گیریم به دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌دهیم و بعد ناکارآمد تحویل جامعه می‌دهیم.

رئیس‌زاده افزود:بسیاری از این پزشکان بی‌مصرفند و از سرناچاری به کارهای نامرتبط مشغولند و به دلیل شرایط موجود، مظلوم واقع شده و باید برای آنها کاری کرد.امیدواریم با اصلاح نظام ارجاع کشور که صف اول خدمت آن، پزشکان عمومی هستند بسیاری از مشکلات برطرف شود.

وی در مورد افزایش اختیارات پزشکان عمومی که مورد نظر وزیر سابق بهداشت بود گفت: متأسفانه کسب مهارت به شدت افت کرده و همه به دنبال منابع تئوری و آزمون تخصص هستند. افزایش اختیارات پزشکان عمومی موضوعی است که باید کارشناسی شود اما اینکه یکسری مهارت‌ها را پزشکان یاد بگیرند ضروری است. باید دوره‌های تکمیلی گذاشته شود تا اعمال ساده را بتوانند انجام دهند و فقط در حد نسخه‌نویسی نباشد.

وی افزود: با کلیات این طرح موافق هستم اما توان مهارتی پزشکان عمومی را باید افزایش دهیم اینکه چطور و در چه زمینه‌ای مجوز به پزشکان عمومی داده شود جای بحث دارد.باید جایی باشد که تبعات قانونی نداشته باشد،سلامت مردم به خطر نیفتد و از سوی دیگر حرمت متخصصان نیز حفظ شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha