سلامت نیوز : مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر با تأکید بر اینکه معتادانی که به مراکز کاهش آسیب ‏‎DIC)‎‏) مراجعه می‌کنند، معتادان بهبودیافته نیستند، گفت: در این مراکز صرفاً به معتادان وسایل بهداشتی برای تزریق ایمن و رفتار جنسی کم‌خطر ارائه می‌شود.
خبرگزاری فارس: معتادان مراکز DIC بهبودیافته نیستند و فقط سرنگ می‌گیرند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ محمدباقر صابری‌زفرقندی در پاسخ به انتقاد یک مسئول دستگاه‌ دولتی از ورود نیروی انتظامی به مرکز DIC و دستگیری افراد بهبودیافته با بیان این مطلب گفت: در مراکز DIC کارکنان مرکز متعرض مصرف مواد معتادان نمی‌شوند و معتادان برای گرفتن وسایل بهداشتی مثل سرنگ و سوزن استریل به این مراکز مراجعه می کنند تا بتوانند مواد را با وسایل یک بار مصرف و از طریق بهداشتی تزریق کنند یا وسایلی مثل کاندوم و... دریافت می‌کنند تا در روابط جنسی بتوانند از آن وسایل استفاده نمایند.

وی تصریح کرد: فلسفه وجودی DIC این است که کارمندان مرکز DIC نباید متعرض مصرف مواد شوند و با علم به اینکه معتادان مصرف‌کننده و عمدتاً به‌صورت تزریقی نیز مصرف می‌کنند صرفاً باید به آنها وسایل بهداشتی برای تزریق ایمن و رفتار جنسی کم خطر ارائه شود و در کنار این خدمات، اگر فرد معتاد داوطلب بود می تواند از خدمات مشاوره ای نیز بهره مند شود.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به برخی ادعاها به نیروی انتظامی در خصوص حمله این یگان به مراکز DIC و دستگیری افراد بهبودیافته گفت: ادعای اینکه افراد بهبودیافته به مراکز DIC مراجعه می کنند ناشی از عدم اطلاع است.

وی گفت: اگر فرد مسئولی که از فلسفه و کارکرد مراکز DIC اطلاع دارد ادعا کرده باشد که افراد بهبودیافته به مراکز DIC مراجعه می کنند و به این دلیل، نیروی انتظامی را مورد حمله قرار داده باشد هیچ عنوانی برای این اقدام، مناسب تر از نشر اکاذیب به قصد آسیب و زیر سؤال بردن دستگاههای قانونی کشور مثل نیروی انتظامی و دبیرخانه ستاد مبارزه با موادمخدر نیست.

صابری‌زفرقندی همچنین با اشاره به ادعای مطرح شده مبنی بر اینکه بر اساس قوانین کسانی که کارت درمان دارند به مراکز DIC مراجعه می کنند، نباید خطری آنها را تهدید کند، افزود: واضح است که کسانی که کارت درمان دارند به مراکز DIC مراجعه نمی کنند بلکه افرادی که به دنبال وسایل تزریق برای خود هستند به مراکز DIC مراجعه می‌کنند.

وی تصریح کرد: در آیین‌نامه اجرایی ذیل ماده 16 قانون مبارزه با موادمخدر که توسط دفتر حقوقی دبیرخانه ستاد مبارزه با موادمخدر تدوین و به تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسیده است، تأکید شده که معتادان متجاهر فارغ از داشتن کارت درمان باید توسط نیروی انتظامی جمع آوری و به مراکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان (موضوع همان ماده) ارجاع شوند.

وی اضافه کرد: بر این اساس جای تأسف است که بالاترین مقام مسئول یک دستگاه دولتی بر یک موضوعی صحه می‌گذارد اما زیر مجموعه او یا از موضوع مطلع نیستند یا با علم به موضوع، با انگیزه های ناشناخته با ایجاد فضای مسموم رسانه ای ذهن مردم و مسئولان را مشوش می‌کنند.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به مشمولان ماده 16 قانون بیان داشت: بر اساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در ماده 16 قانون مبارزه با موادمخدر، معتادانی که نتوانند یا نخواهند از خدمات درمان و کاهش آسیب اعتیاد به‌صورت داوطلبانه استفاده کنند و همچنان تجاهر به اعتیاد کنند با حکم قضایی به یکی از مراکز نگهداری درمان و کاهش آسیب ارجاع می‌شوند.

صابری زفرقندی در خصوص تفاوت اصلاح قانون با قوانین گذشته یادآور شد: قبل از این قانون، افراد مذکور به زندان محکوم می‌شدند که با اصلاح قانون به جای زندان معتادان موصوف به مراکز درمانی ارجاع می شوند.

وی با بیان اینکه برخی اجرای ماده 16 قانون را خروج درمان از ریل می‌دانند، گفت: در تهیه و تدوین اولیه قانون نیز دستگاههای عضو و از جمله همکارانی از وزارت تعاون و رفاه اجتماعی حضور داشته‌اند حال چگونه برخی از افراد زیر مجموعه به کرات و علی‌رغم تذکرات حضوری و توجیه موضوع علاقه مند هستند تا نقد خود به قانون را رسانه ای کنند موضوعی است که مسئولان ارشد آن وزارتخانه باید به آن پاسخ دهند.

وی با اشاره به عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر در بخش درمان گفت: وظیفه دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت است که در این زمینه خصوصاً در چند سال اخیر با درگیر شدن بدنه کارشناسی دانشگاهی در اداره کل درمان دبیرخانه، شاهد تدوین، ‌تصویب و ابلاغ آیین‌نامه ‌های شفاف و دستورالعمل‌های راهگشا با اجماع کارشناسی بوده‌ایم که در کنار پروتکل‌های درمانی که پس از تایید کمیته درمان ستاد توسط وزارت بهداشت ابلاغ شده یا ابلاغ می‌شود، شاهد ارتقاء استانداردهای کمی و کیفی حوزه درمان خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha