سلامت نیوز : دبیر علمی انجمن اپتومتری ایران گفت: سنجش سلامت بینایی افراد بر عهده اپتومتریست‌هاست ولی در صدور گواهینامه رانندگی از ظرفیت این قشر استفاده نمی‌شود تا حدی که سنجش بینایی را متخصص زنان و زایمان یا یک دندانپزشک هم انجام می‌دهد.

محمدرضا زرین در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: چند سال پیش طرحی برای متقاضیان صدور گواهینامه اجرا شد و در راستای آن تفاهمنامه‌ای بین راهنمایی و رانندگی و وزارت بهداشت منعقد شد. در این تفاهمنامه یک پزشک عمومی برای سنجش سلامت عمومی و یک اپتومتریست برای سنجش بینایی متقاضیان اخذ گواهینامه رانندگی در نظر گرفته شدند.

وی ادامه داد: این در حالی است که به مرور این طرح به فراموشی سپرده شد و اکنون اپتومتریست‌ها از این طرح حذف شده‌اند. حتی در بسیاری مواقع شاهدیم که معاینات بینایی توسط دندانپزشک و حتی متخصص زنان و زایمان هم انجام می‌شود.

زرین اذعان داشت: عیناً برگه فردی را که برای معاینه چشم قبل از صدور گواهینامه رانندگی در یکی از مناطق تهران مراجعه کرده بود، دیدم که مهر متخصص زنان و زایمان برای سنجش بینایی خورده بود.

وی با انتقاد از مداخله برخی متخصصان در حوزه کاری اپتومتریست گفت: اگر قرار است معاینات بینایی و سلامت چشم توسط فرد غیرمرتبط انجام شود و آن را به اپتومتریست ارجاع ندهیم خودمان با دست خودمان ظرفیت‌ها را بسته‌ایم.

یک چشم پزشک باید نسخه اپتومتری را مهر کند

زرین با انتقاد از بی‌توجهی بیمه‌ها به جایگاه اپتومتریست‌ها گفت: از طرفی اپتومتریست عینک و لنز برای بیمار تجویز می‌کند و از طرف دیگر بیمه‌ها مهر این قشر را حتی در مقطع دکترا قبول نمی‌کنند و می‌گویند حتماً یک چشم‌پزشک باید پای نسخه را مهر کند.

دبیر انجمن علمی اپتومتری ایران خاطرنشان کرد: اگر قرار است اپتومتریست‌ها به عنوان عضوی از جامعه پزشکی خدمتی ارائه کنند اما اختیار و جایگاهی نداشته باشند چه ضرورتی برای تحمیل هزینه به حوزه آموزشی و دانشگاه برای تقویت این قشر است.

به گفته دبیر انجمن علمی اپتومتری ایران، علی‌رغم ارتباط خوب کمیسیون انجمن‌های علمی در وزارت بهداشت در حوزه درمان و آموزش از نظرات کارشناسی انجمن‌های علمی از جمله انجمن اپتومتری در حوزه درمان استفاده نمی‌شود و در هر مرتبه برای هر مشکل باید برویم و بیاییم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha