سلامت نیوز : رییس فدراسیون پزشکی ورزشی ایران ضمن برشماری علل ابتلا به مرگ ناگهانی قلبی در ورزشکاران از کاهش چشمگیر مرگ‌های ناگهانی در میان ورزشکاران ایرانی خبر داد.

دکتر لطفعلی پورکاظمی در گفت‌وگو با ایسنا ،‌ با بیان اینکه بیماری‌های مادرزادی قلب علت بروز 85 درصد مرگ‌های ناگهانی در ورزشکاران است،‌ عنوان کرد: ضخیم بودن حفره قلب، عدم وجود یکی از سرخرگ‌های شریان مرکزی قلب و تنگی شدید دریچه‌های قلب از جمله این بیماری‌های مادرزادی قلب هستند.

وی ادامه داد: ورزشکاران معمولا از این بیماری‌های مادرزادی بی‌خبر هستند و متاسفانه علائم آن بعضی اوقات با انجام ورزش‌های سنگین بروز و ظهور می‌یابد.

پورکاظمی با بیان اینکه مرگ ناگهانی، مرگی است که در حین انجام وزش و بدون اصابت ضربه به قفسه سینه و پس از ایست قلبی حادث می‌شود، گفت: به عنوان مثال اگر در حین درگیری بازیکنان با یکدیگر در ورزش بوکس، فوتبال یا والیبال یکی از آنها بر اثر اصابت ضربه به قفسه سینه، دچار ایست قلبی شود، دچار «مرگ ناگهانی» نشده است، زیرا مرگ ناگهانی قلبی، مرگی است که در حین بازی به سراغ فرد می‌آید.

وی افزود: تاکنون بیش از 15 نفر از مشاهیر در ورزش‌های مختلف دچار مرگ ناگهانی قلبی شده‌اند. سال گذشته نیز یک ورزشکار در ایران بر اثر مرگ ناگهانی قلبی جان خود را از دست داد.

رییس فدراسیون پزشکی ورزشی ایران ضمن تاکید بر اینکه لازم است پزشکان تیم‌ها دقت لازم را در این خصوص داشته باشند و با تشکیل پرونده پزشکی معاینات سالیانه برای ورزشکاران را انجام دهند، گفت:‌ در این صورت اگر بی‌نظمی‌هایی در قلب مشاهده شود یا مشکلات دریچه‌ای یا مادرزادی در ورزشکار وجود داشته باشد با اکوی قلب، نوار قلبی یا معاینه قلبی تشخیص داده می‌شود.

پورکاظمی ادامه داد: اکنون بسیاری از موارد بیماری‌های قلبی مادرزادی با معاینات پزشکان کشف می‌شود،‌ به همین خاطر با کاهش چشمگیر مرگ‌های ناگهانی در ایران مواجهیم و آمار مرگ‌های ناگهانی قلبی در کشورمان بسیار پایین است.

رییس فدراسیون پزشکی ورزشی ایران افزود:‌ در مجموع آمار جهانی مرگ ناگهانی قلبی در جهان با گسترش آموزش‌ به ورزشکاران، انجام معاینات و توجه به توصیه‌های پیشگیرانه کاهش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha