سلامت نیوز : معاون سلامت آموزش و پرورش با هشدار نسبت به استفاده از کوله پشتی و کفش‌های غیراستاندارد گفت: محل قرارگیری‌ کوله‌پشتی پشت کمر است و اگر به کوله کمری تبدیل شود نه تنها مناسب نخواهد بود، بلکه استفاده دائم از آن منجر به تغییر شکل اندام و افزایش احتمال ابتلا به ضایعات ستون فقرات، درد در ناحیه کمر و ناهنجاری‌های قامتی می‌شود.

محمد چینیان در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: با بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی، شمار خریداران نوشت‌افزار، کیف و کفش مدرسه افزایش می‌یابد و اشتیاق استفاده از این گونه وسایل، حتی قبل از آغاز کلاس‌ها در میان دانش‌آموزان کاملا دیده می‌شود؛ با توجه به اینکه برای اکثر دانش‌آموزان تنها جنبه ظاهری کالاها اهمیت دارد و والدین نیز در مقابل اصرار فرزندانشان تسلیم می‌شوند، لذا غفلت از استاندارد بودن کیف و کفش و تنها توجه به ظاهر آنها، می‌تواند سلامتی دانش‌آموزان را به خطر اندازد.

وی افزود: تمامی کارشناسان حوزه سلامت بر انتخاب صحیح وسایل استاندارد به ویژه کوله‌پشتی‌ و کفش‌ تاکید داشته و عدم رعایت نکات را تهدیدی برای سلامت ستون فقرات، عضلات و ایجاد ناهنجاری‌های قامتی در دانش‌آموزان می‌دانند.

چینیان ادامه داد: در چند سال اخیر، استفاده از کوله‌پشتی در میان دانش‌آموزان متداول شده و بسیاری از دانش‌آموزان، از این نوع وسیله برای حمل کتاب و دیگر وسایل مدرسه استفاده می‌کنند، اما والدین و دانش آموزان باید کوله پشتی‌های مناسب را انتخاب کنند.

وی درباره مشخصات کوله پشتی‌های مناسب و استاندارد گفت: محل قرارگیری‌ کوله‌پشتی پشت کمر است و اگر به کوله کمری تبدیل شود نه تنها مناسب نخواهد بود، بلکه استفاده دائم از آن منجر به تغییر شکل اندام و افزایش احتمال ابتلا به ضایعات ستون فقرات، درد در ناحیه کمر و ناهنجاری‌های قامتی می‌شود.

مشخصات کوله‌پشتی مناسب و نحوه استفاده درست آن

چینیان ادامه داد: کوله پشتی باید چرمی یا برزنتی باشد تا به راحتی تغییر شکل ندهد و شکل آن با محتویاتش همگن باشد و اندازه آن نیز باید متناسب با جثه دانش‌آموز باشد. به طور کلی کوله‌پشتی و محتویات آن باید کمترین وزن را به بدن دانش‌آموز وارد کند. جنس کوله باید از نوع سبک باشد که خود موجب اضافه وزن نشود.

وی اضافه کرد: کوله‌پشتی‌ها باید دو بند ضخیم داشته باشند و نباید از یک بند برای حمل آنها استفاده شود، چراکه بند نازک کوله‌پشتی به رگ‌های عصبی و خونی آسیب وارد کرده و احتمال ایجاد دردهای عصبی مزمن و ناراحتی‌های پوستی را افزایش می‌دهد.

به گفته چینیان، آویزان کردن کوله از یک طرف باعث کج شدن اندام فرد و آسیب به ستون مهره‌ها می‌شود؛ ضمن آنکه تسمه‌های کوله‌پشتی باید به طور متقارن تنظیم شده باشد و دو بند آن باید روی سینه قرار گیرند و بهتر است از کوله‌پشتی‌هایی که دارای بندهای با حداقل عرض پنج سانتی‌متر است استفاده شود.

افزایش ابتلا به کمردردهای مزمن عوارض کوله‌پشتی‌های غیراستاندارد

معاون سلامت آموزش و پرورش درباره عوارض کوله‌پشتی‌های غیراستاندارد اظهار کرد: استفاده از کوله‌پشتی‌های غیراستاندارد خطر ابتلا به کمردردهای مزمن را افزایش می‌دهد و گودی کمر، شانه‌های نامتقارن و تمایل شانه‌ها به طرف جلو از جمله عوارض شایعی است که بر اثر حمل کوله‌های غیراستاندارد، در بین دانش‌آموزان مشاهده می‌شود.

به گفته وی شیوع کمردرد، انحنای ستون مهره‌ها و خم شدن شانه‌ها به طرف جلو، در میان دانش‌آموزان دختر بیشتر از پسران گزارش شده است و اکثر دانش‌آموزانی که کوله‌پشتی‌هایی با وزن بیش از 15 درصد از وزن خود حمل کرده‌اند دچار دردهای مزمن در ناحیه کمر، انحنای ستون مهره‌ها، دردهای گردنی و ناهنجاری‌های قامتی شده‌اند.

چینیان به والدین توصیه کرد: در صورتی که فرزندانشان دچار مشکلات این چنینی هستند هر چه زودتر با یک متخصص مشورت کنند، چراکه ناهنجاری‌های قامتی با تغذیه مناسب، ورزش، یادگیری اصول صحیح نشستن و راه رفتن، در مراحل اولیه قابل درمان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha