چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۹

سلامت نیوز : افزایش آمار مصرف الکل در کشور که پیش‌ از این بارها از سوی دستگاه‌هایی مختلف از جمله ناجا، وزارت بهداشت، ستادمبارزه با موادمخدر و سازمان بهزیستی نسبت به آن نگرانی‌ها و هشدارهایی نیز داده بودند، تا آنجا پیش رفت که برای نخستین بار لزوم تدوین پروتکل ترک اعتیاد الکل و تاسیس کمپ‌هایی در این باره مطرح شد.

دکتر عباسعلی ناصحی در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره درمان معتادان به الکل و مجرم یا بیمار بودن این گروه از معتادان، گفت وقتی از جنبه پزشکی به موضوع بنگریم، می‌توان گفت که فرد معتاد بیمار است البته این موضوع از دو جهت قابل بررسی است؛ ابتدا اینکه فردی که اعتیاد پیدا کرده ممکن است ازابتدا بیمار بوده مثلا افسردگی، اضطراب شدید یا زمینه ژنتیکی مساعد داشته و به دلیل بیماری‌اش دچار اعتیاد شده باشد. حالت دوم نیز آن است که فرد از ابتدا بیمار نبوده اما به دنبال اعتیادش اکنون بیمار شده و نیازمند درمان است.

ناصحی در این باره ادامه داد: بر این اساس هر معتادی بیمار محسوب می‌شود، اما این موضوع نافی مسوولیت حقوقی و اجتماعی فرد نیست؛ چرا که خود فرد نیز در بروز و تداوم آن نقش دارد و به دلیل اعتیادش علاوه بر خود به خانواده و جامعه‌ هم آسیب می‌رساند. بنابراین فرد معتاد باید جهت درمان خود اقدام کند، درغیر این صورت، بیمار است که به دلیل عدم اقدام به درمان مجرم هم محسوب می‌شود.

وی همچنین وظایف دولت در فراهم کردن تسهیلات درمانی را یادآور شد و گفت: وظیفه سیستم و دولت آن است که از یک سو تسهیلات درمانی را فراهم کند تا نیازمندان به درمان‌های لازم دسترسی داشته باشند و از طرف دیگر باید افرادی که حاضر به درمان نیستند را مجازات کند.

ناصحی درباره درمان سوءمصرف الکل نیز گفت: در زمینه درمان و ترک الکل هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم. اما موضوع ترک اجباری می‌تواند درباره اعتیاد به الکل هم صدق ‌کند. از نظر پزشکی فرد معتاد به الکل، بیمار است و نیازمند درمان؛ اما در مورد سوءمصرف الکل، قوانینی به شکل ترک اجباری نداریم. البته درعین حال مجازاتی برای مصرف الکل در قوانین کشور لحاظ شده است.

مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت همچنین درباره آخرین خبرها از تدوین پروتکل درمان سوء مصرف الکل نیز گفت: راهنمای بالینی درمان مسمومیت با متانول (الکل چوب) به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است. کارگاه‌های آموزشی مربوطه نیز از سوی وزارت بهداشت برگزار شده و در سطح دانشگاه‌ها نیز در حال برگزاریست. در قالب این کارگاه‌ها آموزش‌های لازم برای درمان مسمومیت با متانول به پزشکان اورژانس ارایه می‌شود.

وی در این باره ادامه داد: درمورد درمان سوء مصرف الکل نیز پروتکل‌ها و راهنماهای بالینی در بخش پیشگیری، درمان و توانبخشی در حال تهیه است و به تدریج آماده ابلاغ خواهد شد.

اگرچه پدیده «الکلیسم» در زمره اعتیادهای مطرح در جهان قرار می‌گیرد اما در جامعه مسلمان با توجه به ابعاد حرمت شرعی، مقابله با آن دارای ابعاد دیگریست که توجه به آنها از جمله تشریح علل علمی مستتر در دستورات فقهی مبنی برحرام‌ بودن مشروبات الکلی برای جامعه، می‌تواند در کنار مداخلات پزشکی، موثرتر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha