سلامت نیوز : شهروندان اراکی هشت هفته متوالی است که به وضعیت آلودگی هوا در این شهر اعتراض دارند و پیگیر مطالبات قانونی خود برای ساماندهی صنایع آلاینده و کاهش آلاینده های هوا هستند. در واکنش به این اعتراضات قائم مقام سازمان محیط زیست با در خواست از مراجع قضایی برای پیگیری شکایات محیط زیست علیه واحد های صنعتی آلاینده و دولت برای تشکیل کارگروه ویژه نجات تالاب میقان سریع ترین راه حل برای برون رفت هوای اراک از این شرایط را سرازیر کردن پساب هابی تصفیه شده به تالاب میقان و پیگیری اصلاح فرایند واحد های آلاینده و در راس آنها صنعت آلومینیوم سازی ایرالکو عنوان کرد.

علی محمد شاعری در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: معضل آلودگی هوا در کلانشهر اراک به دلیل ویژگی های اقلیمی از جمله احاطه شدن توسط ارتفاعات از سه جانب، همجواری با تالاب کویری میقان که منشا تولید ریزگردها و گرد و غبار در تابستان و تولید مه و دود در زمستان است و همچنین به علت سکون هوا، نامساعد بودن جریانات جوی و عوامل تشدید کننده وارونگی در زمستان  در سال های اخیر تشدید شده است.

خشکیدگی تالاب میقان عامل اصلی آلودگی هوای اراک

قائم مقام سازمان محیط زیست گفت: ریزگردهای خارجی و  استقرار دو هزار و 800 واحد صنعتی از جمله واحدهای بزرگی همچون پالایشگاه، نیروگاه و پتروشیمی و صنعت آلومینیوم سازی که در جهت باد غالب به سمت شهر اراک قرار دارند نیز از دیگر عواملی هستند که این شهر را تبدیل به یکی از 8 کلانشهر آلوده کشور کرده است.

به گفته وی سازمان محیط زیست برای مقابله با آلودگی هوا و ریزگردها تاکنون اقداماتی از جمله تهیه طرح جامع کاهش آلودگی هوا و تصویب آن در سال 1386، تهیه طرح جامع مقابله با ریزگردها و ارسال آن به دولت و مجلس برای تصویب و شروع عملیات اجرایی، تهیه و تصویب طرح حمل و نقل عمومی، همکاری و پیگیری جدی جهت احداث دسترسی ها و تقاطع های غیرهمسطح، خروج بیش از هزار خودروی فرسوده ، افزایش 140 دستگاه اتوبوس، جایگزینی سوخت گاز به جای مازوت در نیروگاه شازند با همکاری وزارت نفت از اواخر سال 91، نوسازی و تعویض بیش از 50 درصد از دیگ های بخار قدیمی و فرسوده شرکت آلومینیوم سازی ایرالکو طی سالهای اخیر و تنظیم شکایت بر علیه دیگر واحدهای صنعتی آلاینده شهر اراک و پیگیری آن از طریق مراجع قضایی انجام داده است.

شاعری اظهار داشت: اخذ جرایم آلایندگی از واحدهای صنعتی استان مرکزی از جمله پالایشگاه، پتروشیمی، نیروگاه،  آلومینیوم سازی و جلوگیری از استقرار واحدهای صنعتی در شعاع 30 کیلومتری شهر اراک از دیگر اقداماتی است که برای کاهش آلودگی هوای این شهر انجام شده است.

افزایش 70 درصدی آلودگی هوا در اراک طی سال های اخیر

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: اما با وجود همه این اقدامات به علت بروز پدیده ریزگردها در سالهای اخیر که حجم زیادی از آن از مرزهای خارج از کشور وارد می شوند ولی بخش عمده ای از آن نیز مربوط به تالاب میقان و بیش از 400 هزار هکتار اراضی بیابانی در این شهر است، این شهر با مشکل آلودگی شدید هوا مواجه است به گونه ای که حجم آلاینده ها در اراک طی سالهای اخیر 70 درصد افزایش یافته است.

شاعری افزود: همچنین تداوم خشکسالی، کاهش شدید بارندگی از دیگر مسائلی است که بر افزایش آلایندگی این شهر در سالهای اخیر افزوده است.

تشکیل کارگروه ویژه نجات تالاب میقان در هیأت دولت

وی ضمن تقدیر از رئیس جمهور  مبنی بر بررسی مشکل دریاچه ارومیه و ایجاد کارگروه ویژه برای نجات این دریاچه در اولین جلسه هیات دولت، یادآور شد: پیشنهاد می دهیم برای رفع آلودگی شهر اراک هم کارگروه ویژه ای برای نجات تالاب میقان با اختیارات ویژه تشکیل شود و نسبت به اجرای پیشنهادات طرح جامع کاهش آلودگی هوا با همکاری سازمان محیط زیست و وزارتخانه های مرتبط اقدام شود.

ضرورت تصویب طرح مقابله با ریزگرد ها پس از یکسال در مجلس

شاعری با گلایه از اینکه طرح مقابله با آلودگی هوا و ریزگردها پس از یک سال هنوز توسط مجلس به تصویب نرسیده، گفت: به نظر می رسد برای رفع مشکل آلودگی هوا در کلانشهرها به ویژه در شهر اراک همکاری مجلس و مراجع قضایی الزامی است.

بررسی سریعتر پرونده شرکت آلومینیوم سازی ایرلکو توسط مراجع قضایی

وی ضمن قدردانی از همکاری خوب مراجع قضایی در این استان با سازمان محیط زیست یادآور شد: از چهار سال پیش سازمان محیط زیست از طریق مراجع قضایی و سازمان امور مالیاتی و مجلس پیگیر اصلاح فرآیندهای قدیمی صنعت آلومینیوم سازی ایرالکو در این شهر است و اگر چه این پرونده همچنان در دست بررسی است اما هنوز اقدامی انجام نشده این در حالی است که ایرالکو یکی از عوامل بسیار مهم در ایجاد آلایندگی در شهر اراک است.

ساماندهی 89 صنعت آلاینده در استان مرکزی

قائم مقام سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه در حال حاضر در استان مرکزی 89 صنعت آلاینده شامل پتروشیمی، نیروگاه، پالایشگاه، کوره های آجرپزی و واحدهای تولیدی ایزوگام وجود دارند، تصریح کرد: اسفندماه سال 91 سازمان محیط زیست به سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که این صنایع باید جریمه شوند و یک درصد از درآمد ناشی از فروش آنها به عنوان جریمه اخذ شود.

سرازیر کردن پساب تصفیه شده به سمت تالاب میقان

شاعری سریعترین راه حل برای برون رفت هوای اراک از وضعیت فعلی را همکاری آبای استان برای سرازیر کردن پساب های تصفیه شده به سمت تالاب میقان عنوان می کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر شرایط زیست محیطی اراک به خط قرمز نزدیک می شود بر لزوم همکاری  و حمایت راهبردی و استراتژیک مراجع قضایی، مجلس، دولت و مسئولان استانی با محیط زیست برای بهبود وضعیت زیست محیطی این شهر از بین بردن عوامل ایجاد آلودگی هوا در راستای حفظ جان و سلامت مردم این شهر تأکید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha