سلامت نیوز : حمید صرامی گفت: نقل‌قول‌های صورت پذیرفته از سوی برخی افراد در خصوص زیر سؤال بردن صحت علمی طرح شیوع‌شناسی مواد مخدر و روان‌گردان‌ها جایگاهی ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود: نتایج طرح شیوع شناسی ملی اعتیاد و مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها که در سال 1390 توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی و به سفارش ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام پذیرفته، دارای اعتبار کافی علمی است.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با موادمخدر با اظهار گلایه از برخی نقل‌قول‌ها و مصاحبه‌های صورت پذیرفته توسط افرادی که در عرصه شیوع‌شناسی شناخت کافی و مسئولیت ندارند، عنوان کرد: اصولاً عده‌ای علاقه‌مند هستند با ترویج نگاه بیش آماری و اغراق‌آمیز، وضع اعتیاد در کشور را سیاه‌نمایی کنند، اگرچه حوزه آسیب اعتیاد در کشور بسیار جدی است.

صرامی یادآور شد: دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر متولی انجام طرح‌های شیوع‌شناسی اعتیاد در سطح کشور بوده که نتایج اینگونه طرح‌ها نیز بر اساس رویکرد واقع‌بینانه و به دور از هرگونه انکار یا اغراق منتشر خواهد شد.

وی ادامه داد: بر اساس نتایج آخرین تحقیقات صورت پذیرفته، در جمعیت عمومی 15 تا 64 سال، نرخ شیوع در سطح کشور معادل 2.65 درصد بوده که تعداد تقریبی معتادین کشور یک میلیون و 325 هزار نفر است که در این راستا 90.7 درصد مصرف‌کنندگان در گروه نمونه مرد و  9.3  درصد مصرف‌کنندگان در گروه نمونه زن بوده‌اند.

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با موادمخدر تاکید کرد: ماده مصرفی در گروه نمونه به ترتیب تریاک، شیشه، کراک افغانی، هروئین، حشیش، اکستازی و سایر مواد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌جاری نیز شاهد اجرای طرح‌های شیوع‌شناسی ملی اعتیاد و مصرف مواد مخدر و روان‌گردان‌ها در جمعیت عمومی، دانش‌آموزان، دانشجویان و محیط‌های صنعتی خواهیم بود که نتایج آن به صورت نوبه‌ای منتشر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha