چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۳
کد خبر: 80835

سلامت نیوز : یکی از معضلات و مشکلاتی که تمام جوامع بشری بویژه کشور ما با آن مواجه هستند سرطان است به طوری که این بیماری یکی از مهمترین بیماری‌هایی است که امروزه بشر با آن درگیر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر فاطمه همایی عضو مرکز تحقیقات سرطان علوم پزشکی مشهد با بیان این که بیماری‌ها در سیستم های بهداشتی و درمانی زمانی اهمیت پیدا می‌کنند که دو ویژگی "شیوع" و "منجر به مرگ" را داشته باشند، تصریح کرد: متأسفانه سرطان هر دو این ویژگی‌ها را دارد، بطوری که در سال 2008 میلادی، 7.6 میلیون مرگ ناشی از این بیماری در دنیا گزارش شد.

وی با تأکید بر این که درصد قابل توجهی از میزان شیوع بیماری سرطان و مرگ و میر ناشی از آن مربوط به کشورهای در حال توسعه است، اعلام کرد: بر اساس برآوردها، این اعداد و ارقام رشد صعودی داشته تا آنجا که پیش بینی ها بیانگر آنست که در سال 2050 میلادی بیش از 16 میلیون مرگ ناشی از سرطان در دنیا رخ دهد.

آمار ابتلا به سرطان با شیب بسیار تند رو به افزایش است

دانشیار گروه رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که در حال حاضر 20 میلیون نفر در دنیا با بیماری سرطان در حال دست و پنجه نرم کردن هستند، اعلام کرد: برآورد می شود در سال 2020 میلادی، این آمار به 30 میلیون نفرمبتلا به سرطان برسد و به این ترتیب آمار ابتلا به این بیماری با شیب بسیار تند رو به افزایش بوده و نکته حایزاهمیت این که 60 درصد از این میزان افزایش، مربوط به کشورهای درحال توسعه است.

عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، علت افزایش آمار ابتلا به سرطان را فاکتورهای رشد جمعیت، سبک زندگی؛ نوع تغذیه و کم تحرکی و ورزش نکردن، مصرف سیگار و سالمندی و ... برشمرد و عنوان کرد: متأسفانه در چند سال گذشته جوامع در حال توسعه از جمله کشور ما به سمت سبک زندگی غربی پیش رفته‌اند و ذائقه مردم به سمت غذاهایی با طبخ سریع، فست فودها، نوشابه‌های گازدار و همراه شدن این ریسک فاکتورها با بی تحرکی و چاقی تمایل شده است.

12درصد کل مرگ و میرها در سراسر دنیا به علت سرطان است

وی، 12درصد کل مرگ و میرها در سراسر دنیا را به علت سرطان دانست و اظهار کرد: متأسفانه با وجود همه پیشرفت هایی که در درمان سرطان حاصل شده، اما همچنان سرطان در همه جای دنیا دومین عامل مرگ و میر است و بدلیل همین اهمیت، باید در زمینه ریسک فاکتورها و پیشگیری در سطوح مختلف برنامه ریزی و تلاش کرد.

دکتر همایی همچنین درباره میزان شیوع سرطان در خراسان رضوی گفت: در مجموع جزو مناطقی با شیوع بالا نیستیم و میزان شیوع، متوسط است.

سرطان معده در بیش از 80 درصد موارد منجر به مرگ می‌شود

وی از سرطان پستان و پروستات، معده و روده بزرگ به عنوان شایع ترین سرطان ها در بین زنان و مردان ایرانی یاد کرد و افزود: در این میان سرطان معده در مردان اولین سرطان شایع و در زنان دومین سرطان شایع است که متأسفانه بدلیل تشخیص دیرهنگام ناشی از علایم مبهم گوارشی در بیش از 80درصد موارد ابتلا منجر به مرگ می شود.

دانشیار گروه رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر توجه به سطوح پیشگیری تأکید کرد و افزود: شناخت عوامل و ریسک فاکتورهای خطر، غربالگری و تشخیص بموقع و درمان به هنگام و کاهش ناتوانی بیمار جزو مهمترین عوامل پیشگیری هستند و اگر بیماری دیر مراجعه کرد نباید انتظار معجزه پزشکی داشته باشد اما می‌توان عوارض بیماری را برای او کاهش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha