حسن روحانی رئیس‌جمهور پیش از آنكه با حماسه‌سازی مردم به پاستور برود از جمله نامزدهایی بود كه برنامه‌های وسیعی برای محیط‌زیست داشت. او پس از آنكه به پاستور رفت در نخستین گام وعده احیای دریاچه ارومیه را داد و از وزارت نیرو خواست تا این برنامه را دنبال كند.

چرا رئیس جدید سازمان محیط‌زیست معرفی نمی‌شود؟
سلامت نیوز : «محمدجواد محمدی‌زاده» در غیاب رئیس جدید سازمان حفاظت از محیط‌زیست تصمیم گرفته تا تنها جزیره دریای خزر یعنی «جزیره آشوراده» در مازندران را به یك شركت خصوصی لبنیاتی برای 99 سال واگذار كند. او برای این واگذاری شبهه برانگیز حتی معاون خود «ناصر مقدسی» مدیركل دفتر زیستگاه‌های سازمان محیط زیست را هم- ‌به دلیل مخالفت او با این واگذاری- بركنار كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ مسئله‌ای كه مقدسی هم آن را تایید می‌كند. محمدی‌زاده درست در هیاهوی واگذاری آشوراده حكم بازنشستگی محمودی‌راد رئیس اداره كل محیط‌زیست مازندران را هم صادر كرد. محمدی‌زاده در حالی حكم بازنشستگی محمودی‌راد را برای اول شهریور ماه سال 1392 صادر كرد كه براساس بخشنامه جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور به تمامی دستگاه‌ها اعلام شده كه از جابه‌جایی و عزل و نصب و... خودداری كنند. این مسئله باعث شده تا فعالان نگران حوزه محیط‌زیست از «حسن روحانی» بخواهند كه هرچه زودتر رئیس جدید سازمان حفاظت از محیط‌زیست را انتخاب كند تا جلوی تخریب تنها جزیره دریای خزر گرفته شود.

چرا رئیس محیط‌زیست انتخاب نمی‌شود

وحید نوروزی، رئیس هیات مدیره جمعیت آوای سبز نیز می‌گوید: «انتظار داشتیم جزو اولین گزینه‌هایی كه از سوی دكتر روحانی انتخاب می‌شود، رئیس جدید سازمان حفاظت از محیط‌زیست باشد.» بسیاری از خود می‌پرسند با توجه به واگذاری‌های خطرناكی كه در حوزه محیط‌زیست انجام می‌گیرد چرا حسن روحانی نسبت به تعیین رئیس جدید محیط‌زیست تعلل می‌كند؟ نوروزی می‌گوید: «وقتی كه احیای دریاچه ارومیه در اولین جلسه دولت جدید به عنوان یك ماموریت برای وزیر نیرو در نظر گرفته شد، هم خوشحال شدیم و هم ناراحت.» به گفته او خوشحالی از این بابت كه رئیس‌جمهوری اولین قولی كه قصد اجرای آن را دارند یك قول محیط‌زیستی است كه به مردم ارومیه دادند و ناراحتی از این بابت كه ارگان تخصصی این موضوع سازمان محیط‌زیست است كه در هشت سال گذشته در وضعیت شدید انفعالی بوده و اكنون این ماموریت به جای آنكه به رئیس جدید سازمان محیط‌زیست داده شود به وزیر نیرو داده شده است.

امانت مردم برای بخش خصوصی

نوروزی فرصت‌سوزی در انتخاب رئیس جدید سازمان محیط‌زیست را یك دغدغه ملی می‌داند ومی‌گوید: «محیط‌زیست نیاز به مدیری مقتدر، توانمند و با وجهه بین‌المللی دارد. وزیری كه در طول دوران وزارت كشاورزی خود كلیدواژه‌اش «واگذاری» بوده قطعا بدترین انتخاب برای سازمان حفاظت از محیط‌زیست است.» البته دردهای حاد محیط‌زیست به همین مسئله محدود نمی‌شود. محیط‌زیست هم اینك هم از مدیری زخم می‌خورد كه كلیدواژه‌‌اش «تعامل با پروژه‌های عمرانی واقتصادی» است. محمدجواد محمدی‌زاده بارها اعلام كرده كه محیط‌زیست نباید مانع توسعه صنعتی كشور شود.

هرچندبسیاری می‌پرسند كه دولت دهم چطور حفاظت از محیط‌زیست را به فردی سپرده كه نمی‌داند توسعه پایدار در سایه حفاظت از محیط‌زیست اتفاق می‌‌افتد؟ اما یك‌سوال بزرگ هم در ذهن آنها بی‌پاسخ مانده كه چرا سازمان محیط‌زیست در میانكاله منابع ملی را به اهداف یك شركت خصوصی ترجیح می‌دهد؟ حتی به خاطر آن حاضر است مدیران كاركشته خود را كنار بگذارد؛ از جمله مقدسی كه به درستی می‌گوید: «مناطقی كه به عنوان مناطق حفاظت شده شناخته می‌شوند امانت مردم هستند كه باید برای نسل‌های آینده حفظ شده و از دست‌اندازی در آنها به بهانه‌های مختلف جلوگیری شود.» به گفته او مناطق حفاظت شده دارای تنوع زیستی و گنجینه‌های بسیاری هستند كه مهم‌ترین ویژگی‌ آنها بكر بودن‌شان است و در صورت هرگونه تغییر، از مفهوم حفاظتی دور می‌شوند.

مقدسی به «سبزپرس» می‌گوید: «زمانی كه منطقه‌ای در كوهستان،‌ تالاب یا هر اكوسیستم دیگری به عنوان منطقه حفاظت شده محسوب می‌شود، علاوه بر تنوع زیستی و منابع حیاتی مانند آب و خاك، موارد با اهمیت دیگری دارند كه در تمام دنیا برای آن پیمان‌نامه و معاهده نوشته می‌شود.» این درحالی است كه آنطور كه «محمدجواد نظری‌مهر» عضو هیات رئیسه فراكسیون محیط‌زیست و توسعه‌پایدار مجلس می‌گوید، معلوم شده كه سازمان محیط‌زیست اعتبارات حفاظت از جانوران در حال انقراض را در جاهای دیگری صرف كرده است. آن هم درست زمانی كه سازمان محیط‌زیست خودش را به آب و آتش زده بود تا با ورود «ببرهای آموری» افتخار احیای «ببر مازندران» را به نام خود ثبت كند. البته در همان حال علاوه بر اینكه اعتبارات احیای جانوران در حال انقراض را در جای دیگر خرج می‌كرد، اجازه عبور جاده‌ها و احداث صنایع را هم در دل زیستگاه‌ها از جمله زیستگاه‌های یوز داد كه تا این سوال پیش بیاید كه دولت‌ها برچه اساسی،ضدمحیط‌زیستی‌ترین افراد را برای ریاست بر ساختمان سبز پردیسان انتخاب می‌كنند.

انگشت نما نشویم!

وحید نوروزی هم با اشاره به اینكه شنیده‌ها حاكی از آن است كه توافق برای ریاست جدید سازمان محیط‌زیست در حال نهایی شدن است و به زودی رئیس جدید سازمان محیط‌زیست معرفی می‌شود، می‌گوید: «كمترین انتظار ما از رئیس‌جمهوری انتخاب گزینه‌ای برای تصدی این سازمان است كه نخواهد محیط‌زیست را هبه كند، هوای شهرها را آبپاشی كند، سیرك در قلمرو سازمان محیط‌زیست راه بیندازد و دست به اقدامات عجیب و غریبی بزند كه در دنیا انگشت‌نما شویم.» به گفته او توسعه مراودات بین‌المللی، حضور قدرتمند در كنوانسیون‌ها و پروتكل‌ها، ارتقای وجهه بین‌المللی محیط‌زیستی ایران و حفاظت قدرتمندانه از محیط‌زیست در برابر زیاده خواهی صنایع و تخریب‌كنندگان محیط‌زیست مسائلی است كه از رئیس جدید سازمان محیط‌زیست انتظار می‌رود. نوروزی همچنین تاكید می‌كند كه رئیس جدید سازمان محیط‌زیست باید اهل اندیشه و عمل زیست محیطی باشد و میز ریاست را نخواهد به هر قیمتی حفظ كند. از سوی دیگر از رئیس‌جمهوری نیز انتظار داریم با حمایت ویژه و تدبیری كه از ایشان سراغ داریم هرچه سریع‌تر فردی قدرتمند و با وجهه بالای بین‌المللی را برای ریاست سازمان محیط‌زیست معرفی كنند تا شاید زخم عمیق محیط‌زیست كشور التیام یابد.

جایگاه مردان و زنان در محیط‌زیست

هرچند نوروزی و محمدباقر صدوق معاون سابق محیط طبیعی سازمان محیط‌زیست هر دو روی مرد بودن رئیس جدید این سازمان تاكید می‌كند اما تنها تاكیدات صدوق نشان می‌دهد كه از 7 رئیسی كه سازمان محیط‌زیست تا به حال به خود دیده «معصومه ابتكار» به عنوان بهترین رئیس این سازمان شناخته شده است. از سوی دیگر هرچند «فاطمه واعظ جوادی» از آن مدیرانی بود كه كل را از بز تشخیص نمی‌داد اما در زمان او و با مقاومت او مصوبه واگذاری جزیره آشوراده به عنوان یكی از اصلی‌ترین زونهای حفاظتی پناهگاه حیات وحش میانكاله و با پیگیری‌های سازمان بازرسی كل كشور باطل شد. صدوق هم می‌گوید كه خانم جوادی علم محیط‌زیست نداشت ولی انسان صادقی بود. البته تجربه نشان داده كه در مناصب اندكی كه به زنان می‌رسد نقش همسران‌شان ممكن است برای آنها امتیاز منفی بیاورد.

آقای روحانی عجله كنید

رئیس‌جمهور پیش از آنكه با حماسه‌سازی مردم به پاستور برود از جمله نامزدهایی بود كه برنامه‌های وسیعی برای محیط‌زیست داشت. او پس از آنكه به پاستور رفت در نخستین گام وعده احیای دریاچه ارومیه را داد و از وزارت نیرو خواست تا این برنامه را دنبال كند. وزارت نیرو خود یكی از مسببان اصلی ماجرای خشك شدن دریاچه ارومیه بود و تا پیش از آنكه مسئول مستقیم احیای آن شود، هیچ‌گاه مسئولیت ضربه‌ای كه به دریاچه نمك ارومیه زده بود را به عهده نگرفته بود. این اقدام رئیس‌جمهور بسیاری را به احیای دوباره دریاچه ارومیه امیدوار كرد. اما تا به امروز كه وضعیت روسای جدید بسیاری از سازمان‌ها مشخص شده، گزینه روحانی برای سكانداری محیط‌زیست رونمایی نشده‌است. این درحالی است كه از جمله برنامه‌های عاجل و لازم‌الاجرا حل معضل‌های محیط‌زیستی چون خشكی دریاچه ارومیه، ریزگردها، احیای زاینده رود و... است. از سوی دیگر محمدی‌زاده در روزهای پایانی مدیریت خود دست به واگذاری‌هایی زده كه افكارعمومی از آن به «تیشه به ریشه محیط‌زیست زدن» نام می‌برند. همین مسئله باعث شده تا افكارعمومی یكبار دیگر از رئیس‌جمهور بخواهند گزینه‌ای مقتدر و آشنا با حوزه محیط‌زیست را به پارك پردیسان بفرستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha