پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۶
کد خبر: 80863
سلامت نیوز :  1من از اینکه پزشک شده‌ام، بی‌نهایت راضی هستم و این مساله را بارها گفته‌ام و ‌هزار بار دیگر هم می‌گویم که اگر دوباره فرصتی باشد، همین رشته را انتخاب می‌کنم. من حتی از دبستان به رشته طب علاقه داشتم و هیچ وقت به چیزی جز این رشته فکر نکردم؛ البته در جوانی مدت کوتاهی به خلبانی هم فکر کردم، ولی دیدم طبابت بهترین و مناسب‌ترین حرفه برای من است.

2 طبابت، حرفه‌ای است که تمام عواطف، احساسات و زندگی آدمی را تحت‌تاثیر خودش قرار می‌دهد و در زندگی شخصی او تغییراتی ایجاد می‌کند. تردیدی ندارم که بهترین زمان در طبابت موقعی است که بیماری را درمان می‌کنیم و سلامت او را بازمی‌گردانیم. زمانی که رضایت او در گفتار و کردارش دیده می‌شود، عالی‌ترین لحظه برای هر پزشک است. همان‌طور که بهترین لحظات، زمانی است که بیماری را از مرگ نجات می‌دهیم، بدترین لحظات نیز زمانی است که با وجود تلاش و زحمات زیادی که می‌کشیم، بیداری‌های مختلفی داریم و لحظات پراسترس را پشت‌سر می‌گذاریم، متاسفانه بیمار از دست می‌رود. هر بیماری که از دست می‌دهیم، یک تکه از روح و بدنمان را ‌کنده و با خود می‌برد. این بدترین و دردناک‌ترین لحظات زندگی ماست. مردم شاید این را متوجه نشوند، ولی باید بدانند که طبیب همان‌طور که در شادی آنان شریک است، در غم آنان نیز شراکت خواهد داشت.

3 حرفه پزشکی چیزهای بسیاری به من داده و در عوض چیزی هم از من نگرفته است. ساعات بی‌شمار و روزها و شب‌های بی‌شماری که اگر در حرفه دیگری بودیم در آسایش بیشتری زندگی می‌کردیم، اما به‌عنوان پزشک باید در ساعت‌هایی که دیگران استراحت می‌کنند، به دیگران خدمت کنیم، ولی من از همه این لحظات هم لذت بردم. بنابراین می‌گویم طب همه چیز به من داده و چیزی از من نگرفته است. من در طول این 30 سال (بعد از انقلاب) و به‌خصوص زمانی که برای تحصیل و فعالیت علمی به آمریکا رفتم، خانواده‌ام را قربانی کردم. بنابراین خانواده‌ای نیست که راضی باشد یا نباشد! ولی در شرایط فعلی تا حدودی راضی هستند.

4 من اعتقادی به روز پزشک ندارم. به ‌نظرم کسانی که روز پزشک را به‌وجود آوردند و مطرح کردند، به جامعه پزشکی کشور بی‌لطفی کردند. به‌ نظر من هر روز می‌تواند روز پزشک باشد. ما اینقدر در این حرفه با ساعات و لحظات مردم سروکار داریم که فکر نمی‌کنم نامگذاری یک روز برای پزشک و پزشکی درخور تلاش‌های این افراد باشد. نامگذاری روزها، باید برای رشته‌ها و حرفه‌های ناشناخته باشد یا اینکه مردم از وجود آن کم‌اطلاع هستند. پزشکی از زمان آغاز خلقت وجود داشته است. متاسفانه روزی را به‌نام روز پزشک انتخاب کردند، ولی من اعتقادی به این روز ندارم و هیچ‌وقت در برنامه‌های چنین روزی شرکت نکردم. در روز پزشک همه کاری انجام می‌شود جز اینکه به مشکلات و خواسته‌های صنفی همکاران پزشک توجه و رسیدگی شده و بخشی از آنها از روی دوش این جامعه عزیز برداشته شود. باید هر روز، روز پزشک باشد و نه فقط یک روز در سال با این ‌عنوان یا نام قرار داده شود. با این همه امیدوارم مشکلات جامعه زحمت‌کش، بردبار، صبور و سربلند جامعه پزشکی ما هرچه زودتر حل شود.

ایرج فاضل . رییس جامعه جراحان ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha