پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۸
کد خبر: 80864

براساس آمار، هم‌اکنون هشت‌هزار پزشک عمومی در کشور بیکارند و از ظرفیت شغلی 12هزار پزشک‌عمومی دیگر نیز به اندازه کافی و کیفی استفاده نمی‌شود.

چشم امید پزشکان به عملکرد دولت اعتدال
سلامت نیوز : امروزه واقعیت تلخ این است که قاطبه و اکثریت افراد جامعه پزشکی کشور ما از مشکلات متعدد مالی، صنفی، حرفه‌ای‌، رفاهی و تحصیلاتی رنج می‌برند. مثال این مساله نیز همکاران جوان ما به‌ویژه پزشکان عمومی و ماماهای کشور هستند. براساس آمار، هم‌اکنون هشت‌هزار پزشک عمومی در کشور بیکارند و از ظرفیت شغلی 12هزار پزشک‌عمومی دیگر نیز به اندازه کافی و کیفی استفاده نمی‌شود. متاسفانه دوسوم (حدود 70درصد) از ماماهای کشور، فاقد امکان ارایه خدمات شغلی در رسته خدمتی خود هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ پیش‌بینی و ارزیابی اینجانب و بسیاری از کارشناسان این است که شرایط حداکثری مالی و درآمدی مناسب، مختص دو تا سه‌درصد از اعضای جامعه پزشکی کشور است و بالغ بر 80 تا 90درصد از افراد جامعه پزشکی مشکلات متعددی دارند که به‌خصوص با تغییرات هرم سنی جامعه پزشکی در گروه جوان‌تر، معمولا این مساله بیشتر دیده می‌شود، به‌خصوص که یک پزشک جوان برای اینکه وارد مدار ارایه خدمات شود با چالش‌هایی ازجمله تامین اعتبارات برای تاسیس مطب و تعداد کم بیمار در شروع فعالیت حرفه‌ای مواجه خواهد بود که این موضوع نیز به مشکلات دامن خواهد زد.

دیده می‌شود که بخش عمده‌ای از جامعه پزشکی برای کسب درآمد متناسب جهت اداره زندگی خود، مجبور به گذراندن چندین شیفت‌کاری هستند که متاسفانه موجب فرسودگی شغلی نیز می‌شود. در همین شهر تهران همکارانی را سراغ داریم که متخصص داخلی‌اند و در برنامه کاری خود، حدود 22شب کشیک مستقر در بیمارستان دارند تا به حداقل درآمد موردنیاز خود برسند. براساس بررسی‌ها، پرداختی به پزشکان عمومی شاغل در مراکز درمانی دولتی 750 تا 800هزارتومان است یا بسیاری از متخصصان غیرهیات‌علمی در بسیاری از مراکز کمتر از 800هزارتومان دریافتی دارند. این مسایل نشان‌دهنده آن است که بسیاری از پزشکان عمومی و چهره‌های جوان پزشکی، دچار مشکلات جدی اقتصادی و معیشتی هستند.

یکی از برنامه‌های ما در نظام‌‌پزشکی این است که ترتیبی دهیم تا از ظرفیت‌های خالی تشکیلاتی در بخش دولتی استفاده شود. خوشبختانه بررسی‌ها حاکی از آن است که بسیاری از ظرفیت‌های خالی در بهداشت و درمان کشور، برای تخصیص به پزشکان خالی است و می‌توان با در نظر گرفتن ظرفیت‌های نوین و ایجاد فضای شغلی جدید، آن را دایر کرد. البته این نیازمند کمک وزارت بهداشت و مجلس شورای اسلامی است. نکته دوم این است که با کمک دستگاه‌های اجرایی کشور به سمتی حرکت کنیم که تسهیلات جدید برای جامعه پزشکی در نظر گرفته شود به‌صورتی که اگر پزشکی قصد افتتاح، اجاره یا تجهیز مطب دارد، امکانات مناسب اقتصادی در اختیار وی قرار گیرد.

امید است با استقرار دولت جدید و شعار تدبیر و امید که شعار محوری دولت است و به‌خصوص توجه رییس‌جمهور منتخب به استفاده از توان تخصصی گروه‌های صنفی که برای اقدامات راهبردی جامعه تاکید داشتند انشاءالله در فضای فعالیتی دولت یازدهم بتوانیم با استفاده از تعامل سازنده با دستگاه‌ها، به‌ویژه با وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، بتوانیم زمینه اشتغال پایدار و متناسب با شأن جامعه پزشکی را فراهم کنیم.

علیرضا زالی . رییس سازمان نظام‌پزشکی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha