پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۶
سلامت نیوز : مسئله مربوط به آسیب‌های اجتماعی از دیرباز در جامعه بشری مورد توجه اندیشمندان بوده است. همزمان با گسترش انقلاب صنعتی و گسترش دامنه نیازمندی‌ها‌، محرومیت‌های ناشی از عدم امکان برآورده شدن خواستها و نیازهای زندگی موجب گسترش شدید و دامنه‌دار فساد‌، عصیان‌‌، تبهکاری‌، سرگردانی‌، دزدی و انحراف جنسی و دیگر آسیبها شده است. هر چند اکثر مشکلات اجتماعی انواعی تکراری در طول نسل‌های مختلف هستند، اما چنانکه مشاهده می‌شود برخی از این انواع در برخی نسل‌ها اهمیت بیشتری پیدا کرده است و حتی برخی انواع این آسیب‌ها در نسل‌های بعدی‌ زاده شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه مردم سالاری ؛ از سوی دیگر از آنجایی که یکسری علل غالب در هر جامعه وجود دارند که نسبت به سایر علل اهمیت بیشتری در بروز آسیب‌ها دارند، هر چند از انواع متمایز آسیب‌ها سخن می‌رود، اما عمدتا همپوشی‌هایی بین آنها دیده می‌شود. در کشور ما نیز توجه به آسیب‌های اجتماعی، گسترش یافته که این امر حاصل افزایش احساس خطر ناشی از گسترش آسیب‌های اجتماعی و بحرانی شدن این وضعیت در کشور است؛ موضوعی که رییس سازمان بهزیستی نیز نسبت به آن هشدار داده است. رییس سازمان بهزیستی با بیان اینکه وضعیت خدمات و آسیب‌های اجتماعی در کشور در مرحله بحرانی قرار دارد، گفت:‌ اعتیاد، طلاق، و سایر آسیب‌های اجتماعی در کشور به هیچ وجه شوخی بردار نیست. به گزارش ایسنا همایون هاشمی در «همایش هم‌اندیشی همیاران سلامت روان اجتماعی ایران» که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، با تاکید بر اینکه 60 درصد اعتبارات سازمان در حوزه معلولان هزینه می‌شود، اظهار کرد: علت این موضوع این است که در حوزه پیشگیری به درستی فعالیت نکرده‌ایم و هم اکنون باید برای بسیاری از مسائلی که با پیشگیری می‌توانستیم در مقابل آن بایستیم هزینه کنیم.

وی با اشاره به اینکه خدمات بهزیستی در حوزه پیشگیری ارزان ولی اثربخش است، گفت: به دلایل خاصی در 30‌سال گذشته در حوزه پیشگیری فعالیت خوبی نداشته‌ایم هرچند سایر دستگاه‌ها اصلا به موضوع پیشگیری نپرداخته‌اند. هاشمی ادامه داد: قرار گرفتن امور اجتماعی ذیل امور سیاسی همواره سازمان‌هایی را که زیرمجموعه سازمان‌های سیاسی قرار گرفته‌اند تحت تاثیر قرار داده، بنابراین همواره به جای حمایت از برنامه‌ها از افراد در سازمان‌ها حمایت شده و با تعویض افراد برنامه‌هایشان نیمه کاره مانده است.

وی یکی از اساسی‌ترین کارها در حوزه پیشگیری را فعالیت شبکه‌های اجتماعی و مردم دانست و گفت: پیشگیری یکی از رویکردهایی است که باید قبل از پدید آمدن آسیب برای آن اقدام کنیم.

رییس سازمان بهزیستی با بیان اینکه برنامه محوری در سازمان نماد هوشیاری است، اظهار کرد: بسیاری از بزرگان هنوز تفاوت سازمان بهزیستی و سازمان محیط زیست را نمی‌دانند. وی همچنین از افزایش دو برابری اعتبار جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی در سال جاری خبر داد و گفت: یک میلیارد تومان اعتبار این جمعیت را به 2 میلیارد تومان افزایش می‌دهیم، بنابراین آنها نیز باید تعداد 400 پایگاه همیاران سلامت روان اجتماعی را در سال آینده به 800 مرکز ارتقا دهند.

به گفته وی، همچنین تعداد مراکز ترک اعتیاد در سال گذشته از 120 مرکز به 640 کمپ افزایش یافته است.

هاشمی در مورد برنامه‌های سازمان در آینده نیز خاطر نشان کرد: توسعه مبانی پیشگیری در همه ارکان‌ها،‌ تحکیم بنیان خانواده، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و به ویژه اعتیاد، توسعه مداخله اورژانس اجتماعی و نیز توانمندسازی معلولان از جمله برنامه‌هایی است که در دستور کار سازمان قرار دارد. به گزارش ایسنا، کاظم نظم‌ده رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه هم اکنون جمعیت همیاران در کشور 50 هزار نفر است، گفت: این جمعیت باید به پنج میلیون نفر افزایش یابد. وی با اشاره به اینکه ماموریت جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی با هدف افزایش توانمندی اقشار مختلف جامعه در راستای افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است، عنوان کرد: باید جمعیت همیاران باور داشته باشند که با افزایش مشارکت‌جویی و احترام و خرد جمعی و رویکرد تسهیل گرانه می‌توانند در ارتقای سطح کیفی زندگی اقشار جامعه تاثیرگذار باشند.

وی چشم‌انداز جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران را دستیابی به جامعه‌ای سالم در جهت سلامت روان اجتماعی بر پایه تقویت مشارکت‌جویی دانست و گفت: امیدواریم بتوانیم روزی در هر خانواده یک همیار داشته باشیم، چرا که اگر به این سمت حرکت نکنیم نمی‌توانیم موفق باشیم. وی ادامه داد: در کشور پس از آنکه طلاق و اعتیاد رخ می‌دهد وارد عمل می‌شویم، در حالی که باید قبل از هرگونه اتفاقی پیشگیری‌های لازم را انجام دهیم. رییس مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی با اشاره به اینکه 500 گروه همیار در کشور فعال هستند، گفت: هم اکنون 400 پایگاه اجتماعی در کشور وجود دارد و بین هشت تا 110 نفر در هر کدام از این گروه‌ها فعال بوده و به صورت هفتگی آموزش می‌بینند.

وی در مورد برنامه جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران نیز خاطر نشان کرد: ایجاد کارگروه‌های آموزش تخصصی و رشد 80 درصدی برنامه‌های این جمعیت در سال آینده از جمله برنامه‌های کیفی جمعیت همیاران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha