پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 80871
سلامت نیوز : دولت جدید بر سركار آمده است، دولت یازدهم، دولت تدبیر و امید، دولت اعتدال. هر اسمی كه داشته باشد، مهم این است كه حوزه محیط زیست هنوز متولی ندارد. سازمان محیط زیست كه رییسش معاون رییس جمهور محسوب می شود، هنوز بی‌سكاندار به حال خود رها شده است. حتی در اولین جلسه هیات دولت كه سه روز پیش تشكیل شد، جای خالی رییس محیط زیستی در كنار رییس‌جمهور خالی بود و در غیاب او، اولین موضوع محیط زیستی در هیات دولت بررسی شد؛ كار گروهی متشكل از وزارت نیرو، جهاد كشاورزی، كشور و سازمان محیط زیست تشكیل شد تا درباره نجات دریاچه ارومیه بحث و بررسی كنند؛ دریاچه‌یی كه چندین سال است با مرگ دست و پنجه نرم می‌كند. كارشناسی می گوید باید حكم به مرگ دریاچه داد چون هرگز نمی‌توان در شرایط موجود آن را به حالت قبل بازگرداند و عده‌یی دیگر می گویند دریاچه باید زنده شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ؛ كارشناسی دیگر می گوید كارگروه تشكیل شده خود، متهمان اصلی مرگ دریاچه‌اند و عده‌یی دیگر از بررسی اولین موضوع محیط زیستی در اولین جلسه هیات دولت خوشحال‌اند و معتقدند رییس‌جمهور دارد به قول‌هایش عمل می‌كند. اما دریاچه ارومیه تنها معضل این چند سال محیط زیست كشور نبوده و نیست. خبر آمده است جزیره آشوراده به بخش خصوصی واگذار می شود. جزیره‌یی كه قرار است در یک طرح 30 ساله یا 99 ساله به بخش خصوصی منتقل شود این‌بار نه‌تنها خبری از مصوبه دولت نیست بلکه این سازمان محیط‌زیست است که راسا اقدام کرده است. مشاور عالی سازمان حفاظت محیط زیست با تایید این خبر، شرکت طرف قرارداد با سازمان حفاظت محیط زیست را «یک شرکت فرآورده‌های لبنی» معرفی کرد.

او همچنین گفت که «رسانه‌ها اجازه نمی‌دهند» تا سازمان حفاظت محیط زیست تجربه موفق دیگر کشورها در همکاری بخش خصوصی را داشته باشد.اما فرهاد فلاح، مشاور عالی رییس سازمان محیط زیست با رد هرگونه واگذاری جزیره آشوراده به مهر گفته است: «اساسا مالکیت این جزیره با سازمان محیط زیست نیست که بخواهد آن را واگذار کند اما از حدود یک سال و نیم پیش طرحی برای واگذاری مدیریت این جزیره به بخش خصوصی مطرح شد که از طریق استانداری و میراث فرهنگی استان گلستان از سازمان محیط زیست استعلام شد و ما با رعایت الزامات زیست محیطی با آن موافقت کردیم.»

واگذاری این جزیره و جدایی‌اش از پناهگاه حیات‌وحش میانکاله که توسط سازمان محیط‌زیست در دست پیگیری است براساس قوانین موجود یک اقدام غیرقانونی است و حتی براساس طرح مدیریت تهیه شده برای پناهگاه حیات‌وحش میانکاله، از مجموع بیش از 600 هکتار وسعت جزیره بخش محدودی از آن جزو محدوده تفرج قرار می‌گیرد و مابقی اراضی جزیره در محدوده حفاظتی است و باید اقدامات حفاظتی برای آن تشدید شود نه اینکه کلا جزیره در اختیار بخش خصوصی قرار داده شود.وی در خصوص اینکه سازمان محیط زیست بدون مصوبه دولت حق ندارد چنین واگذاری‌ای انجام دهد، اظهار داشت: «این بحث واگذاری را تنها رسانه‌ها مطرح می‌کنند، سازمان محیط زیست تاکنون حتی یک سانتیمتر از اراضی تحت مدیریتش را واگذار نکرده چون اساسا چنین اختیاری ندارد اما با توجه به کمبود اعتبارات در این سازمان مانند هر سازمان دیگری واگذاری مدیریت به بخش خصوصی طبق اصل 44 هیچ منع قانونی ندارد.»

این واگذاری از دسته واگذاری‌هایی است كه رییس سازمان در آخرین روزهای ریاستش انجام داده است. به‌رغم مخالفت آشكار مدیركل منابع طبیعی استان مازندران با غیرقانونی بودن واگذاری جزیره آشوراده و تذكرات قانونی تشكیلات منابع طبیعی به سازمان محیط زیست، پافشاری سازمان محیط زیست در واگذاری جزیره آشوراده در پناهگاه حیات‌وحش میانكاله كار را به جایی رسانده كه این بار رییس سازمان جنگل‌ها و مراتع با ارسال نامه‌یی به مدیران ارشد سازمان محیط زیست، وظایف قانونی این سازمان را به آنها متذكر شده و آنها را از واگذاری جزیره آشوراده برحذر داشته است. اما این رییس محیط زیستی تنها مخالف این امر نبوده و نیست. ناصر مقدسی، مدیرکل سابق دفتر زیستگاه‌های سازمان محیط‌زیست، مدیر معزولی كه به‌دلیل مخالفت با این واگذاری از سوی رییس سازمان بركنار شد. نیز در این خصوص گفته است:‌ «به دلیل مخالفت با واگذاری‌های غیرقانونی برکنار شدم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha