پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 80872
سلامت نیوز : بررسی صلاحیت وزیر بهداشت دولت یازدهم و رای اعتماد مجلس به سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، مهم‌ترین خبر هفته گذشته برای نظام سلامت بود. سیزدهمین وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران موفق شد بالاترین رای اعتماد مجلس به وزرای بهداشت 34 سال گذشته را از آن خود كند و 260 نماینده مجلس موافقت خود را با حضور هاشمی در راس نظام سلامت اعلام كردند. بالا بودن آرای وزیر بهداشت سیزدهم صرف‌نظر از آنكه وجهه مثبتی برای این چشم پزشك ایجاد كرد یك پیام بارز داشت و اینكه نمایندگان مردم طی 8 سال گذشته شاهد لطمات فراوان ناشی از سیاسی نگری و سیاسی كاری در حوزه سلامت بوده‌اند و حالا و بنا به ماهیت مسوولیتی كه برعهده گرفته‌اند و موظفند رسیدگی به خواسته‌های مردم را در اولویت نگاه‌شان فارغ از دغدغه‌های سیاسی‌شان قرار دهند، می‌خواهند كه سكاندار نظام سلامت این‌بار فردی فارغ از حاشیه‌های سیاسی باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ؛ نظام سلامت از روز شنبه حضور وزیر جدید بهداشت را شاهد بود كه هاشمی هم بنا بر بررسی‌هایی كه طی یك ماه گذشته نسبت به مشكلات نظام سلامت داشته، به این نتیجه رسیده كه اورژانسی‌ترین اقدام در وزارت بهداشت، توقف موقت اجرای طرح پزشك خانواده، ساماندهی وضعیت دارو و برنامه‌ریزی برای چگونگی هزینه كرد اعتبارات است. به همین سبب هم بود كه طی همین هفته خبر رسید كه جلسات آتی هیات دولت طی دو هفته آینده به بررسی چگونگی تخصیص ارز دارو اختصاص خواهد یافت. مراسم معارفه وزیر بهداشت جدید و تودیع وزیر بهداشت سابق هم در همین هفته برگزار شد و هاشمی یادآور شد كه از كسری شش هزار میلیارد تومانی بودجه وزارت بهداشت آگاه است ضمن اینكه به زعم او، سلامت مهم‌ترین گلوگاه فقر در كشور است كه باید برای مرتفع شدن آن هرچه زودتر اقدام شود. در همین هفته بود كه جمعیت احیای انسانی كنگره 60 از توزیع مجدد شربت تریاك در كلینیك‌های ترك اعتیاد خبر داد و نسبت به شیوع مجدد مصرف هرویین ابراز نگرانی كرد. رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم اطمینان داد كه از ابتدای امسال هیچ موردی از ابتلا به بیماری وبا در هیچ نقطه از كشور مشاهده نشده اما همچنان خطر شیوع بیماری مناطق سیل زده را تهدید می‌كند و به همین سبب است كه وزارت بهداشت تا آذر ماه در حال آماده باش برای كنترل موارد بروز بیماری خواهد بود.

توقف اجرای مصوبه افزایش مرخصی زایمان مادران هم در همین هفته اتفاق افتاد و اجرا یا تغییر در مصوبه به بررسی بیشتر هیات دولت موكول شد.

رییس مركز توسعه شبكه وزارت بهداشت هم نسبت به خالی شدن روستاها از پزشك هشدار داد و پیش‌بینی كرد شاید در این صورت مجبور شویم از افغانستان، بنگلادش و پاكستان پزشك وارد كنیم. در حالی كه هفته گذشته رییس‌جمهوری در دستور ویژه‌یی مجوز ترخیص داروهای وارداتی با ارز مرجع 1226 تومانی را صادر كرده بود اما رییس سازمان غذا و دارو از دریافت این دستور اظهار بی‌اطلاعی كرد علاوه بر آنكه شنیده شد این خطاب رییس‌جمهوری كه در خبرگزاری‌های رسمی كشور با عنوان دستور ویژه رییس‌جمهوری انتشار یافته بود صرفا یك پیشنهاد بوده كه در جمع اعضای دولت مطرح شده و هنوز در قالب مصوبه یا دستور مكتوب در نیامده است. با این حال، استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشكی تهران هم با هشدار نسبت به كاهش مصرف شیر خبر داد كه هم‌اكنون از كل جمعیت كشور فقط حدود ?? درصد مردم از تغذیه سالم همراه با سیری سلولی برخوردارند و صرف‌نظر از 20 درصد جمعیتی كه دچار اضافه دریافتی همراه با اضافه وزن هستند، حدود 30 درصد جمعیت كشور هم از كمبودهای مختلف و سوءتغذیه رنج می‌برند. هشدار نسبت به كمبود 250 هزار نفری پرستاران كشور هم در همین هفته مطرح شد چنان كه معاون پرستاری وزارت بهداشت در توضیح استانداردهای ملی اعلام كرد كه باید به ازای هر تخت بیمارستانی 8/1 پرستار در كشور داشته باشیم در حالی كه این میزان اكنون 7/0 پرستار یعنی كمتر از نصف است و تعداد پرستاران كشور باید حداقل دو برابر بشود.

رییس‌كل گمرك ایران هم خبر داد كه تا پایان هفته گذشته 260 تن دارو از گمرك ترخیص شده و روند ترخیص هم بدون توقف ادامه دارد. رییس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی هم در حكمی محمد حسن طریقت‌منفرد، وزیر سابق بهداشت را به عنوان رییس مركز تحقیقات مدیریت و سیاستگذاری سلامت این دانشگاه منصوب كرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت هم از ایجاد دانشگاه‌های علوم پزشكی تك جنسیتی به شرط تامین شدن استاد و امكانات كافی استقبال كرد اما دهمین جشن نفس ویژه فرهنگ‌سازی برای اهدای عضو در حاشیه اخبار رای اعتماد به وزرا قرار گرفت، با این حال رییس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی از ارتقای ایران به رتبه اول جهانی در زمینه رضایت‌گیری برای اهدای عضو و كسب رتبه سوم دنیا در پیوند عضو خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha