در انتخاب کوله‌پشتی باید به این امر توجه کنیم که باندهای آن پهن و نرم و اسفنجی باشد؛ همچنین بهترین جایگاه کوله‌پشتی بر روی بدن اینگونه است که کوله در قسمت پایینی ناحیه پشتی قرار بگیرد و بندها از زیر بغل عبور نکند.

کوله‌پشتی مناسب کدام است/ضرورت توجه خانواده‌ها در هنگام خرید مدرسه
سلامت نیوز : متخصص ارتوپد گفت: در انتخاب کوله‌پشتی باید به این امر توجه کنیم که باندهای آن پهن و نرم و اسفنجی باشد؛ همچنین بهترین جایگاه کوله‌پشتی بر روی بدن اینگونه است که کوله در قسمت پایینی ناحیه پشتی قرار بگیرد و بندها از زیر بغل عبور نکند.

محمد گودرزی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: در انتخاب کوله پشتی باید به این نکته توجه داشت که دسته یا بندهای کوله که در قسمت جلویی با سطح شانه تماس دارند پهن، نرم و حالت اسفنجی داشته باشد و این بندها در پایین‌ترین قسمت به کوله وصل می‌شود تا انتهای کوله را به ستون مهره‌ای بدن نزدیک کند.

متخصص ارتوپد گفت: این امر دو حسن دارد اول اینکه بندها از ناحیه زیر بغل که جایگاه نامناسبی است عبور نمی‌کند و دوم اینکه انتهای پایینی کوله را به بدن بچسبانند و حمل بار را بهتر انجام می‌دهند. همچنین وضعیت بدن را در حالت عمودی و ایستاده نگه می‌دارند.

گودرزی با بیان این مطلب که بندهای کوله نباید هیچگونه فشاری به ناحیه زیر بغل وارد کند گفت: این ناحیه، ناحیه حساس عصبی - عروقی است و باید همیشه آزاد باشد.

متخصص ارتوپد تصریح کرد: کشش یا سنگینی نباید روی سرشانه‌ها - از قاعده گردن تا بالای شانه - احساس شود.

وی ادامه داد: اگر فشار بر این ناحیه وارد شود این فشار بر روی شبکه عصبی گردن منتقل می‌شود.

گودرزی در ادامه به جایگاه مناسب کوله پشتی در روی بدن اشاره داشت و افزود: بهترین جایگاه کوله پشتی این است که در قسمت پایین ناحیه پشتی قرار گیرد.

متخصص ارتوپد تصریح کرد: اگر ستون مهره‌ای را به سه قسمت پشتی، کمری و لگنی تقسیم کنیم بهترین جایگاه کوله پشتی در ابتدای کمر است به طوری که کوله در گودی کمر آویزان شود و پایین قسمت پشتی قرار بگیرد.

گودرزی ادامه داد: کوله‌ پشتی باید به صورت سه نقطه فشاری عمل کند یعنی وزن کوله در ناحیه پشتی - کمری باشد و بندها در قسمت جلوی شانه‌ها به صورت دو نقطه کششی عمل کند.

متخصص ارتوپد افزود: بدین صورت که فرد احساس کند شانه‌ها کمی به سمت پشت کشیده می‌شود و وزن کوله روی ناحیه پایین پشت متمرکز است.

این متخصص به وضعیت بدن در هنگام حمل کوله پشتی اشاره داشت و گفت: وضعیت بدن وقتی که بار حمل می‌کنیم باید کاملاً ایستاده باشد بنابراین افراد نباید زیر کوله پشتی خم شده یا قوز کنند و بر عکس این حالت نیز نباید عمل کنند که گودی کمر ایجاد شود.

گودرزی به مسئله وزن کوله اشاره داشت و افزود: متأسفانه شاهدیم که کودکان و نوجوانان کوله پشتی‌های سنگین حمل می‌کنند و حتی وزن کوله پشتی کودکان دبستانی به 5 تا 6 کیلوگرم نیز می‌رسد و وقتی که داخل کوله‌شان را بررسی می‌کنیم پر از کتاب و دفتر است.

متخصص ارتوپد از مسئولان آموزشی و معلمان خواهش کرد که برنامه‌ درسی کلاس را به طریقی تنظیم کنند که کودکان مجبور نباشند هر روز تعداد زیادی کتاب و جزوه‌ را با خود حمل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha