سلامت نیوز : عضو شورای عالی نظام پزشکی با بیان اینکه داروخانه پیش از آنکه یک بنگاه اقتصادی باشد، یک حلقه از زنجیره درمان است، به تبعات ناشی از افزایش ضریب مالیاتی داروخانه‌ها اشاره کرد و گفت: کاهش ضریب مالیاتی از جمله خواسته‌های مهم داروسازان است.

دکتر محمود فاضل در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه چندین موضوع مالیاتی دامن‌گیر داروسازان است که بخشی از آن‌ها طی تفاهم‌نامه‌هایی که در تیر ماه سال جاری میان نظام پزشکی و سازمان امور مالیاتی به امضا رسید، حل شد، گفت: اما هنوز رشد تصاعدی مالیات در داروخانه‌ها نگران‌کننده است و همه داروسازان در تمام کشور نسبت به این رشد مالیاتی توجیه نشده‌اند.

وی افزود: متاسفانه نرخ مالیاتی، رشد بسیار فزاینده‌ای نسبت به سال‌های گذشته داشته است و در مقایسه با نرخ تورم، رشد چند برابری داشته است.

فاضل با اشاره به اینکه داروخانه‌ها جزو شفاف‌ترین مراکزی هستند که با سازمان امور مالیاتی کشور همکاری می‌کنند، عنوان کرد: تکلیف شده بود دستگاه‌های POS در داروخانه‌ها نصب شود، البته این یک تکلیف قانونی از سوی مجلس است، منتها انتظاری که از سازمان امور مالیاتی داشتیم این بود که بر اساس نص قانون این اولویت را برای مشاغل دیگر قرار دهد. به عبارتی داروخانه نباید جزو اولویت‌ها قرار بگیرد، زیرا گردش مالی داروخانه شفاف است و بر اساس قانونی که وجود دارد انتظار داریم پس از مجهز شدن سایر مراکز، این سامانه برای داروخانه‌ها نیز مستقر شود.

فاضل با بیان اینکه علی‌رغم تاکید سازمان امور مالیاتی هنوز این سامانه‌ها در هیچ کدام از مراکز راه‌اندازی نشده است، گفت: گویا این اتفاق به سال 93 موکول شده و این خود جای امیدواری دارد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با بیان اینکه کاهش ضریب مالیاتی از جمله خواسته‌های مهم داروسازان محسوب می‌شود، اظهار کرد: باید با توجه به میزان افزایش سود دارو در طول سالیان اخیر در مقایسه با سایر کالاها ضریب مالیاتی واقع‌بینانه‌تر محاسبه شود.

وی به تبعات ناشی از افزایش ضریب مالیاتی داروخانه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: داروخانه به علت اینکه گردش‌ مالی شفاف دارد باید بر اساس همین اسناد و فاکتورها مالیات بدهد. این در حالی است که دریافت مبالغ مالیاتی غیرقابل انتظار، بروز اختلال در سیستم داروخانه‌ها را به دنبال دارد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با بیان اینکه داروخانه پیش از آنکه یک بنگاه اقتصادی باشد، یک حلقه از زنجیره درمان است، گفت: اگر بنا باشد هر موضوعی خاطر داروساز را پریشان کند، مطمئنا در عملکردش و ارائه خدمات به مردم تاثیر خواهد گذاشت. وجه زیادی که بابت مالیات از داروخانه‌دار مطالبه می‌شود، چرخ اقتصادی داروخانه‌ها را از حرکت باز می‌دارد و اکنون به نظر می‌رسد چرخ اقتصادی داروخانه‌ها با توجه به تاخیر بیمه‌ها، هزینه‌های جاری و سایر مشکلات مالی موجود به درستی نمی‌چرخد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha