پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 80884

چاقی مشکلات زیادی را برای فرد و جامعه ایجاد می‌کند و با بیماری‌های زیادی در ارتباط است. کسانی که دچار چاقی جدی می‌شوند از مشکلات قلبی عروقی و همچنین مشکلات کیسه صفرا استرس و انوع سرطان‌ها بیشتر از دیگران رنج می‌برند.

چاقی، عامل 60 درصد مرگ ومیر ایرانی‌ها

سلامت نیوز : رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه تهران 60 درصد از مرگ و میر کشور را مربوط به چاقی و عوارض ناشی از آن دانست که با از بین بردن زمینه‌های آن می‌توان این درصد را کاهش داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر باقر لاریجانی در حاشیه سمینار چاقی و در جمع خبرنگاران گفت: چاقی مشکلات زیادی را برای فرد و جامعه ایجاد می‌کند و با بیماری‌های زیادی در ارتباط است. کسانی که دچار چاقی جدی می‌شوند از مشکلات قلبی عروقی و همچنین مشکلات کیسه صفرا استرس و انوع سرطان‌ها بیشتر از دیگران رنج می‌برند.

وی توجه به مساله چاقی را ضروری‌تر از بیماری‌های واگیردار دانست و افزود: هزینه بهداشتی در کسانی که بیماری چاقی دارند افزایش پیدا می‌کند و طبق آمار رسمی هفت درصد از هزینه بهداشت و درمان دنیا صرف بیماری‌های چاقی و عوارض آن می‌شود.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در بروز چاقی عوامل خانوادگی و ژنتیک می‌توانند نقش داشته باشند اما تغذیه و میزان فعالیت فیزیکی سهم عمده‌تری در تبدیل شدن چاقی به یک بیماری دارد.

وی با تاکید بر سبک زندگی گفت: با وجود زندگی ماشینی در تهران وشهرهای بزرگ 60 درصد افراد فعالیت فیزیکی ندارند و این خود منجر به افزایش چاقی می‌شود.

لاریجانی ادامه داد: براساس مطالعاتی که در پژوهشگاه غدد انجام دادیم وضعیت چاقی را در سال 2015 و شرایط آن پیش بینی کردیم که می‌توان متناسب با آن برنامه ریزی کرد.

وی درباره تفاوت‌های جنسیتی در چاقی گفت: پدیده چاقی و اضافه وزن در زنان شایعتر از مردان است، با وجودی که در سال‌های گذشته آگاهی عمومی نسبت به چاقی و عوارض آن به مردم ارائه شده است باز هم شاهد افزایش سالانه آن هستیم.

لاریجانی با اشاره به پراکندگی چاقی در استا‌ن‌های ایران گفت: بیشتر استان‌ها درگیر مساله چاقی هستند برخی استان‌ها نظیر سیستان و بلوچستان کمتر و استان‌های تهران و مرکزی به صورت جدی با این مشکل روبررو هستند.

وی در این رابطه افزود: این تفاوت‌ها نشان می‌دهد که علی رغم برنامه کشوری باید متناسب با شرایط استانی برنامه‌های خاصی برای مبارزه با چاقی ارائه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha