گروهی از محققان دانشگاه ایالتی نیویورك در بوفالو با استفاده از نانوذرات سیلیكای اصلاح شده روشی اختصاصی جهت انتقال ماده فعال شونده با نور به سلول‌های سرطانی ارائه كرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، فتودینامیك درمانی روشی است كه در آن یك ماده شیمیایی در حضور نور فعال شده و با تولید رادیكال اكسیژن سلول‌ها را از بین می‌برد.


این روش در درمان سرطان‌های محدودی موثر می‌باشد.


مدتهاست كه سرطان‌شناسان به این فكرند كه با محدود كردن تجمع داروی فعال شونده در سلول‌های سرطانی و محافظت سلول‌های سالم از آسیب‌های ناخواسته گستره درمانی روش فتودینامیك درمانی را افزایش دهند.


محققان دانشگاه ایالتی نیویورك روشی اختصاصی جهت انتقال ماده فعال شونده با نور به سلول‌های سرطانی ارائه كرده‌اند.


این افراد نانوذرات متخلخل سیلیكا را به گونه‌ای اصلاح كردند كه بین این نانوذرات و ملكول‌های ماده فعال شونده با نور پیوند محكمی برقرار شد.


در مجاورت نور، ماده فعال شونده رادیكال‌های اكسیژن تولید می‌كند كه قادر است كه از پوسته متخلخل سیلیكا عبور كرده و به بیرون راه یابند.


این محققان دریافتند كه سلول‌های سرطانی كولون به راحتی نانوذرات حاوی ماده فعال شونده با نور را جذب می‌كنند و با تابش نور به این سلولها از بین می‌روند.


در مقابل آن سلول‌هایی كه در برابر این ذرات قرار نگرفتند با هیچ گونه آسیبی مواجه نشدند. این افراد اعلام كردند كه در حال توسعه نسل دوم نانوذرات حاوی ماده فعال شونده با نور هستند كه حاوی ملكول‌هایی جهت هدف‌گیری سلول‌های سرطانی و تصویربرداری از آنها می‌باشند.


نتایج این مطالعه در مجله Nano letters منتشر شده است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha