سلامت نیوز : مدیر واحد آموزشی و پژوهشی بنیاد بین‌المللی دیابت بر افزایش میزان بروز دیابت در سراسر دنیا اشاره کرد و گفت: دیابت رو به افزایش است و شیوع این بیماری باعث افزایش روش‌های درمانی بسیار و کنترل آن شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر فرهاد رجب‌پور صنعتی در همایش آموزشی دیابت و داروها که امروز پنجشنبه در سالن همایش‌ موسسه فرهنگی قدس برگزار شد، عنوان کرد: دیابت هر عضوی از بدن را می‌تواند درگیر کند و تمام عوارض دیابت به دلیل عدم کنترل قند خون است که عوارض عروقی و کلیوی را در بردارد.

وی با اشاره به اینکه انسولین باعث افزایش ورود گلوکز به بافت‌ها می‌شود، افزود: انسولینی که در بدن ترشح می‌شود 2 نوع است که نوع اول آن انسولینی است که در 24 ساعت به طور پایه باید در بدن باشد و نوع دیگر آن انسولینی است که با مصرف غذا و مواد قندی باعث افزایش آن می‌شود.

وی دیابت را دارای 2 نوع تیپ 1 و 2 دانست و گفت: در دیابت نوع یک به دلیل تخریب سلول‌های پانکراس بیمار با فقدان انسولین مواجه است، اما در دیابت نوع 2 پانکراس از بین نمی‌رود اما فعالیتش مختل می‌شود، همچنین دیابت نوع یک بیشتر در نوجوانان و نوع 2 آن معمولا در سنین بالا بروز می‌کند.

90 درصد بیماران دیابتی دارای دیابت نوع 2 هستند

رجب‌پور با اشاره به اینکه 10 درصد بیماران دارای دیابت نوع یک هستند، گفت: 90 درصد بیماران دارای دیابت نوع 2هستند که معمولا پس از 40 سالگی در افراد چاقی که استعداد ژنتیکی دارند ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: در مراحل اولیه شروع دیابت نوع 2 می‌توان با حفظ رژیم غذایی مناسب و فعالیت‌های بدنی و تنها با مصرف یک نوع دارو آن را کنترل کرد؛ اما پس از 5 سال بیماران باید از داروهای ترکیبی استفاده کنند.

مدیر واحد آموزشی و پژوهشی بنیاد بین‌المللی دیابت با تاکید بر اینکه کنترل و نوسان قند خون بسیار حایز اهمیت است، گفت: بیماران باید 2 بار در روز میزان قند خون خود را بگیرند.

وی حفظ قند خون به منظور جلوگیری از عوارض طولانی آن و کاهش وزن را از جمله اهداف درمان دیابت نوع 2 دانست و اضافه کرد: ورزش و فعالیت منظم باعث می‌شود پاسخ بیماری دیابت به انسولین بهبود یابد.

تشنج‌های ناشی از قند خون سبب‌ساز تاثیرات مخرب پایدار بر روی مغز

رجب‌پور اظهار کرد: عمده افت قند خون‌ها در خواب اتفاق می‌افتد و تشنج‌های ناشی از افت قند خون باعث تاثیرات مخرب پایداری بر روی مغز می‌شود که با درمان به سادگی بهبود نمی‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: کسی که انسولین را آغاز کرده باید علائم افت قند خون را همچون پزشک خود بداند و تزریق انسولین باید در محل‌ شکم، ران‌ها و بازورها باشد و تنها در یکی از این محل‌ها تزریق نشود زیرا باعث ایجاد عوارض خواهد شد.

وی تعریق سرد، ضعف و سستی، لرزش دست و پا ، تپش قلب و اضطراب را از جمله علائم دیابت دانست و افزود: بی‌قراری و اضطراب از جمله علائم اولیه این بیماری است و باید کنترل شود.

رجب‌پور در توصیه به بیماران دیابتی تاکید کرد: قطع سیگار، غربالگری منظم برای بیماری‌های قلبی و عروقی، غربالگری منظم برای بیماری‌های روحی و روانی شامل افسردگی، اضطراب و استرس، معاینه چشم و بررسی عملکرد کلیوی به بیماران توصیه می‌شود.

وی معاینه چشم را برای بیمار دیابتی نوع یک بعد 3 تا 5 سال و برای بیماران دیابت نوع 2 به محض تشخیص بیماری توصیه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha