سلامت نیوز: یک متخصص طب کار و بیماری‌های شغلی با اشاره به احتمال بالای ایجاد ناراحتی‌های روحی در میان افرادی که در شیفت‌های شبانه مشغول به کار هستند، گفت: این افراد باید سعی کنند قبل از شروع به کار، خود را از نظر روانی اقناع و ارضا کنند تا تبعات ناشی از عدم رضایت خطر گریبانشان را نگیرد.

دکتر فارس نجاری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه معمولا نیاز اقتصادی باعث می‌شود که کارگر یا کارمند به شیفت‌های غیرعادی تن بدهد، اظهار کرد: اگر در وجود این فرد مقبولیت روانی مبنی بر اینکه باید برای تامین نیاز اقتصادی‌اش عصرها و شب‌ها هم کار کند، ایجاد نشود، ممکن است با افسردگی یا انواع بیماری‌های روحی دست به گریبان شود که بسته به خصوصیات شخصیتی‌ هر فرد متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه افراد دارای شخصیت نرمال، معمولا خودشان را با شرایط موجود هماهنگ می‌کنند و اختلالات عصبی و روحی کمتر به سراغشان می‌آید، عنوان کرد: عادی نشدن موضوع "شیفت کاری" برای فرد شاغل یا معمولا منجر به ترک آن کار می‌شود یا وی را دچار اختلالات روحی می‌کند که از جمله علائم آن می‌توان به پرخاشگری در خانواده و جامعه، افسردگی و مختل شدن روند عادی زندگی اشاره کرد.

وی بار دیگر به طرح موضوع مهم مقبولیت روانی و رضایت خاطر فرد از شغلش در شیفت‌های شب پرداخت و درباره زنان شاغل در این شیفت‌ها گفت: معمولا اگر این مقبولیت در زنان صورت نگرفته و با کار هماهنگ نشده باشند، میل جنسی در آنها کم می‌شود اما احتمال بروز نازایی در این زنان هنوز اثبات نشده است.

نجاری به شیفت‌کارها توصیه کرد: این افراد باید سعی کنند قبل از شروع به کار، خود را از نظر روانی اقناع و ارضا کنند.

این متخصص طب کار و بیماری‌های شغلی ادامه داد: لازم است کارفرماها نیز قوانین مربوط به کار را به طور کامل رعایت کنند و به فکر تضییع حقوق کارگران و کارمندان خود نباشند.

وی با بیان اینکه کارفرماها با رعایت دستورالعمل‌های مربوط موجب می‌شوند تا کارمند یا کارگرشان احساس امنیت و اطمینان خاطر پیدا کند، افزود: در این صورت مشکل عدم تطابق ذهنی با کار و رضایتمندی از آن هم خود بخود برطرف می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha