رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه: « مردم باید به هنگام مراجعه به بیمارستان ها احساس امنیت کامل کنند و هروقت لازم باشد بدون دغدغه از هزینه‌ها از بیمارستان استفاده کنند.» درباره به تاخیر افتادن رسمیت نتیجه انتخابات سازمان نظام پزشکی با اشاره به آیه شریفه «عسی ان تکرهوا شیئاً و هو خیرٌ لکم»تاکید کرد:« بهتر شد که این حکم رییس سازمان را دکترروحانی دادند.»

بیمه کامل چاره مشکلات مردم است/اخلاق پزشکی باید تبدیل به ایمان و اعتقاد شود
سلامت نیوز:‌ رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه: « مردم باید به هنگام مراجعه به بیمارستان ها احساس امنیت کامل کنند و هروقت لازم باشد بدون دغدغه از هزینه‌ها از بیمارستان استفاده کنند.» درباره به تاخیر افتادن رسمیت نتیجه انتخابات سازمان نظام پزشکی با اشاره به آیه شریفه «عسی ان تکرهوا شیئاً و هو خیرٌ لکم»تاکید کرد:« بهتر شد که این حکم رییس سازمان را دکتر روحانی دادند.»

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی پنجشنبه شب در مراسم روز پزشک که در سالن اجتماعات وزارت کشور برگزار شد با اشاره به بخش‌هایی از زندگینامه ابوعلی‌سینا گفت: « جامعه پزشکی عموما از خوش استعدادترین افراد هستند؛ این دانش معمولا انسان های منصف را به خدا می رساند. این انسان های نابغه این مجموعه بزرگ را در کشور ما تشکیل می دهد که جمعیت بزرگی از این اندوخته های علمی و عملی را در کشور داریم. در بیرون از ایران هم دانشمندان و نخبه های پزشکی را داریم که همانجا هم مایه فخر ایران به حساب می آیند. »

وی ادامه داد:« کاش ضخامت حجابی که بین ما و ایرانیان خارج از کشور در زمینه پزشکی کم شود و ارتباطات بالا رود ‌تا از تجربیات آنها استفاده کنیم و آنها هم از این ظرفیت عظیم در کشور مطلع شوند. گرچه از لحاظ مدیریت و امکانات در این چندسال اخیر جامعه پزشکی و مردم ما دچار مشکلات شدند.»

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وضعیت فعلی بیمارستان های کشور تاکید کرد:« بیمارستان‌های کشور نباید به این شکل باشند و مردم باید احساس امنیت کامل کنند که هروقت لازم باشد به خوبی و بدون دغدغه از هزینه‌ها از بیمارستان استفاده کنند. اکثریت مردم دعا می کنند پایشان به بیمارستان باز نشود به هر حال با هزینه ها زندگی اشان مختل می شود. »

وی با بیان اینکه شما پزشکان بهتر از وضعیت و مشکلات مردم در بیمارستان ها و بهداشت و درمان مطلع هستید گفت: «من خودم دوای این مشکل را اگر دکتر هاشمی و همکارانشان کمک کنند و این مسئه جدی تر گرفته شود؛ دارم. فکر می کنم اگر بیمه کاملی برای مردم گذاشته شود مردم اصلاً نگران درمان و بهداشت خود نباشند و بسیاری از مشکلات دیگر نیز حل می شود؛ آن زمان دیگر بحث گرانی، تعرفه و بیمارستان وجود ندارد و پزشک اصلا رابطه مالی با بیمار ندارد و این بیمه است که باید جواب مسائل مالی را دهد و بیمه ها که یک سازمان اقتصادی هستند خود را با هزینه ها منطبق می کنند. »

هاشمی رفسنجانی افزود:« البته در ایران اگر تامین اجتماعی امان جامع باشد یعنی اگر از نظر از لحاظ تحصیل، مسکن، تغذیه، بهداشت و درمان و ضرورت‌های دیگر جامعه تأمین باشد مسئله فقر دیگر در جامعه وجود ندارد چرا که ضرورت‌های زندگی را همه دارا هستند و امیدواریم یکی از کارهایی که دولت تدبیر و امید بتواند انجام دهد همین مسئله باشد.»

وی گفت:« ما به این نتیجه رسیدیم که یک تامین اجتماعی کامل داشته باشیم که از روز تولد تا آخر عمر، هر فردی تحت پوشش بیمه باشد لذا لایحه ای با بودجه معین به مجلس فرستادیم ولی عمر دولت ما کفاف نداد و این لایحه دوباره برگشت خورد و هنوز هم منتظر تکمیل شدن و رفتن آن به مجلس هستیم که اگر تحقق پیدا کند بسیاری از دغدغه های تعرفه ها،  تخت های بیمارستانی و داروها وجود نخواهد داشت.»

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اخلاق پزشکی یک مسئله جدی است که مقداری آسیب دیده است خاطرنشان کرد:« توقع من این است که سازمان نظام پزشکی روی این مسئله جدی باشد. اخلاق پزشکی را که شما دارید و به آن سوگند خورده‌اید باید به خوبی مراعات شود این از وظایف سازمان نظام پزشکی است. این سازمان از اوایل دهه 40 و 50 تاسیس شد و بعد از انقلاب هم حفظ شد و برخی از اشکالات آن برطرف شد که یک سرمایه خوبی است. اگر پزشکان اخلاق پزشکی را مراعات کنند خواهند دید در پایان دوره کاری افتخار بزرگی به یادگار گذاشته‌اند.»

وی ادامه داد:« البته اخلاق را به آسانی نمی‌توان عوض یا ایجاد کرد اخلاق یک جریان طبیعی دارد که باید مستقر شود که تبدیل به خلق می شود. اخلاق پزشکی نیز باید تبدیل به ایمان و اعتقاد شود تا اجرا شود. سازمان نظام پزشکی یک سرمایه بزرگ مردم و سرمایه بخش بهداشت و درمان کشور است. این سازمان ذاتاً یک سازمان دموکراتیک است و کاری به این ندارم اگر دولتی بیاید و در این سازمان دخالت هایی کند بلکه این خود پزشکان هستند که اعضای سازمان را انتخاب می کنند.»

هاشمی رفسنجانی افزود:« در انتخابات این دوره سازمان نظام پزشکی به خاطر اشکالی که گرفته شد رسمیت یافتن آن به تاخیر افتاد که موجب اوقات تلخی شد ولی امروز که حکم دکتر روحانی خوانده شد مصداقی از این آیه شریفه است که «عسی ان تکرهوا شیئاً و هو خیرٌ لکم»(شاید چیزی را، ناخوش بدارید و در آن خیر شما باشد) بهتر شد که این حکم را آقای دکترروحانی دادند.»

وی در ادامه گفت:« این چهار سال سرمایه ای است. مردم از طبقات مختلف واقعا خسته شدند و خود مردم مسئله را حل کردند. ما کاری نکردیم همه کار من در این جریان این بود که چند دقیقه برای ثبت نام در وزارت کشور حضور پیدا کردم و هیچ مصاحبه ای هم نکردم یک دفعه پیام هایی به من دادند که صور اسرافیل در جامعه ایجاد کرده ای اما این کار مردم بود که در تشخیص خود و به دلیل مسائلی که در زندگی اشان بود به این نتیجه رسیدند باید یک تغییری ایجاد شود. این تغییر در نظام نیست بلکه مردم پای نظام ایستاده اند و عاشق ولایت هستند.آنچه که مردم را علاقمند به تغییر کرده بود شرایط زندگی ، شرایط روابط خارجی و نگرانی از آینده کشور و خطر جنگ بود.»

هاشمی رفسنجانی افزود:« شرایط امنیتی فضای کشور را تلخ کرده بود. باید قدر مردم را دانست و مردم هم باید قدر دستاورد خود را بدانند. مردم کار بزرگی کردند که اگر در کشورهای دیگر بخواهند چنین کاری کنند خونریزی هایی به همراه خواهد داشت. »

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:« به دکتر زالی و همه اعضای جامعه پزشکی تبریک می گویم که در امروز که روز جشن شان است رسمیت قانونی اشان هم تحقق پیدا کرد. »

وی با بیان اینکه خوشبختانه در آستانه این وضعیت جدید وزیری مثل دکتر هاشمی که از جهات عمیق ستودنی هستند بر سر کار آمده اند؛ گفت:« وزیر بهداشت در جهاد سازندگی و از آچار فرانسه امور کشور بودند. ایشان متخصص چشم هستند و چشم خود من سالهاست تحت نظر ایشان قرار دارد و از همان دوره مبارزه که شماره یک بود، تاکنون با نظارت ایشان در همان شماره یک باقی مانده است.کارهای ایشان در حوزه بهداشت و درمان را خوب می دانم و فکر می کنم همه این شرایط دست به دست هم می دهد که جامعه پزشکی خوب کار خود را ادامه دهد.»

هاشمی رفسنجانی در پایان گفت:« یکی از هدایایی که به شما داده شده سیاست های کلی سلامت است که به تازگی مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصویب آن را به اتمام رسانده است و به خدمت مقام معظم رهبری فرستاده شده است  تا ایشان ابلاغ کنند. سیاست های کلی سلامت سند جامعی است برای ارتقای پزشکی همچنین ارتقای معنوی، مادی و علمی و عملی که مجموعه ای از نیازهای امروز پزشکی در آن سیاست ها گنجانده است که می تواند مفید باشد و دکتر ولایتی متولی این بخش بوده اند. امید است که زودتر ابلاغ شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha