در حالی که شرکت‌های دخانیات به انتشار آگهی‌های تمام‌صفحة محصولاتشان ادامه می‌دهند، هر ساله تقریبا 438 هزار‌ آمریکایی بر اثر بیماری‌های مربوط به دخانیات فوت می‌کنند.

سلامت نیوز:‌ در حالی که شرکت‌های دخانیات به انتشار آگهی‌های تمام‌صفحة محصولاتشان ادامه می‌دهند، هر ساله تقریبا 438 هزار‌ آمریکایی بر اثر بیماری‌های مربوط به دخانیات فوت می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین، این میزان 50 برابر مجموع افرادی است که به علت ترکیب و مصرف داروهای غیرقانونی می‌میرند. به‌علاوه، در آینده 10 میلیون نفر نیز در اثر ابتلا به بیماری‌های رنج خواهند برد که علت آن دخانیات است. تا امروز دخانیات علت بروز 25 بیماری شناخته می‌شود، به طوری که از هر پنج مرگ در آمریکا یکی به کشیدن سیگار مربوط است. بنابراین‌، هر نوع استدلالی از سوی صنعت دخانیات در این خصوص که استعمال دخانیات‌ خطرناک نیست، غیر مسئولانه بوده و مدارک و شواهد علمی موجود را نادیده می‌گیرد.

 
کنار گذاشتن عادت سیگار کشیدن


از منظر برخی از سیگاری‌ها ترک سیگار از مسیر درمان مبارزه با سیگار می‌گذرد. دو تکنیک رایج و موثر، شرطی‌سازی و درمان خودکنترلی است. تلفیق و همراه شدن عمل سیگار کشیدن با یک محرک بیرونی مثال نمونه‌واری است از یک استراتژی موثر. مثلا، تکنیکی وجود دارد که  سیگاری‌ها را به حمل تایمری وا می‌دارد  که در فاصله‌های متفاوت، صدای بوق تولید می‌کند. فرد وقتی که بوق به صدا در می‌آید، باید یک سیگار بکشد. وقتی که فرد سیگاری به این طریق شرطی شد تا با صدای بوق سیگار بکشد، به‌تدریج صدای بوق از بین می‌رود و فرد همچنان امیدوار است که بعد از صدای بوق سیگار بکشد. استراتژی‌های خودکنترلی، سیگار کشیدن را عادتی‌ آموخته‌شده می‌داند که با موقعیت‌های خاص مرتبط است. این نوع درمان با هدف شناسایی این موقعیت‌ها و آموزش مهارت‌های لازم برای مقاومت در برابر سیگار کشیدن انجام می‌شود.


نکاتی برای ترک سیگار


اگر سیگاری هستید و آمادة ترک، این نکات را برای ترک این عادت امتحان کنید:

    از چهار D برای مبارزه برای اضطرار سیگار استفاده کنید:

 تاخیر (Delay)؛  سیگار کشیدن را به مدت ده دقیقه عقب بیندازید. وقتی که ده دقیقه تمام شد، ده دقیقه دیگر آن را به تاخیر بیندازید.

   نفس عمیق (Deep breathing)

    آب آشامیدنی (Drink water)

   کار دیگری انجام دهید (Do something else)

    چیزهایی را که می‌توان در دهان گذاشت و دهان را مشغول کرد دم دست بگذارید مثلا اسمارتیز، آدامس، خلال دندان و خلال هویج می‌تواند به شما کمک کند.
    اگر قبلا در ترک سیگار مشکل داشته‌اید، درباره جویدن آدامس نیکوتین‌دار، استفاده از برچسب‌های نیکوتین‌دار، اسپری‌های بینی‌، استنشاق‌کننده‌ها یا قرص‌ با پزشک‌تان مشورت کنید.
    به خانواده و دوستان‌تان بگویید که استعمال سیگار را متوقف کرده‌اید.
    علامت‌های «سیگار نکشید» را در ماشین، محیط کار و خانه‌تان نصب کنید.
    زمان بیشتری را در اماکنی که اجازه سیگار کشیدن نمی‌دهند، مثلا ساختمان‌های خوابگاه‌ دانشگاه‌، کتابخانه‌ها، سینماها و تئاترها، رستوران‌ها و بارهای بدون سیگار صرف کنید.
    یک ورزش جدید، برنامة تمرینی، سرگرمی یا تعهد سازمانی جدید را انتخاب کنید. این به بر هم خوردن روال روزانه شما و جدا شدن از سیگار کمک می‌کند.
    سیگار را در مکانی قرار دهید که دسترسی به آن سخت باشد و سیگار کشیدن را نامطلوب‌تر و سخت‌تر کند. مثلا سیگار را در فریزر، جعبه آچار ماشین، خانه دوستان‌تان بگذارید. تاخیر در مورد روشن کردن سیگار به شما در تجدید نظر در مورد سیگار کشیدن کمک می‌کند.


مزایای ترک سیگار


بر طبق اعلام «انجمن سرطان آمریکا»، بسیاری از بافت‌های بدن که توسط سیگار آسیب دیده‌اند بعد از ترک می‌توانند خودشان را ترمیم کنند. به محض اینکه سیگار کشیدن را متوقف می‌کنید، بدن شروع به فرایند ترمیم می‌کند. در عرض 8 ساعت، مونوکسید کربن و سطح اکسیژن به سطح نرمال بازمی‌گردد و تنگی‌نفس ناپدید می‌شود. اغلب مخاطی که باعث انسداد مجاری هوایی می‌شود، تجزیه شده و محو می‌شود. حواس چشایی و بویایی نیز در عرض چند هفته بهبود می‌یابد. بسیاری از سیگاری‌های سابق می‌گویند که انرژی بیشتری دارند، بهتر می‌خوابند و هشیار‌تر هستند.

یک سال پس از ترک سیگار، احتمال ابتلا به سرطان ریه و بیماری‌های قلبی کاهش می‌یابد. در سیگاری‌های سابق به طرز قابل توجهی احتمال ابتلا به سرطان گلو، مری، حنجره، پانکراس، پروستات و رحم کاهش پیدا می‌کند. همچنین آنها در مقابل بیماری‌های قلبی، بیماری مزمن انسداد شریان‌های ریه، بیماری قلب نیز مقاوم‌تر می‌شوند. در زنانی که ترک می‌کنند، احتمال به دنیا آوردن کودکانی با وزن تولد پایین کاهش می‌یابد‌. در عرض 2 سال، ریسک بیماری قلبی به حد نرمال می‌رسد. پس از 10 سال سیگار نکشیدن، یک سیگاری سابق می‌تواند انتظار داشته باشد که به اندازة طبیعی عمر کند.

 
 وقتی که فرد سیگار را ترک می‌کند


در عرض 20 دقیقه پس از آخرین سیگار، بدن شروع به مجموعه‌ای از تغییرات می‌کند که تا سال‌ها ادامه می‌یابدد. با این حال، بر طبق نظر جامعه سرطان آمریکا، فردی که ترک کرده، با کشیدن یک نخ سیگار، همة این منافع ترک سیگار را از دست می‌دهد.

 

20 دقیقه


    فشار خون بالا به حد نرمال بازمی‌گردد.
    ضربان قلب بالا به حد نرمال بازمی‌گردد.
    دمای پایین بدن در دست‌ها و پاها به حد نرمال افزایش می‌یابد.   

 

8 ساعت


    سطح مونوکسید کربن خون تا سطح نرمال کاهش می‌یابد.
    سطح اکسیژن در خون به حد نرمال افزایش پیدا می‌کند.

 

24 ساعت


    احتمال حملة قلبی کاهش می‌یابد.

 

48 ساعت


    اعصاب مرده شروع به رشد مجدد می‌کند.
    توانایی بویایی و تشخیص مزه بهبود می‌یابد.

 

2 هفته تا سه ماه


    گردش خون بهبود می‌یابد.
    راه رفتن ساده‌تر می‌شود.
    کارکرد ریه تا 30 درصد  بهبود می‌یابد.

 

1 تا 9 ماه


    سرفه، گرفتگی سینوس، خستگی، تنگی‌نفس کاهش می‌یابد.
    مژک‌ها در ریه‌ها مجددا رشد می‌کنند و توانایی کنترل مخاط، پاک‌سازی شش‌ها از ذرات خارجی افزایش و عفونت کاهش می‌یابد.
    انرژی کلی بدن افزایش پیدا می‌کند.

 

1 سال

    احتمال ابتلا به بیماری کرونری قلب نصف می‌شود.

 

5 سال

    میزان مرگ بر اثر سرطان ریه برای یک سیگاری سابق (یک بسته در روز) به تقریبا نصف کاهش می‌یابد.

 

10 سال


    احتمال مرگ بر اثر سرطان ریه شبیه به غیرسیگاری می‌شود.
    سلول‌های عادی جایگزین سلول‌های پیش‌سرطانی می‌شوند.
    احتمال ابتلا به سرطان دهان، گلو، مری، پروستات، کلیه و پانکراس کاهش می‌یابد.

 

15 سال


    احتمال ابتلا به بیناری های کرونری قلب شبیه یک غیرسیگاری می‌شود.

 

یکی از مزایای مهم ترک سیگار صرفه‌جویی در هزینه‌هاست. یک بسته سیگار به طور متوسط با احتساب مالیات 4.49 دلار قیمت دارد. یک فرد سیگاری با مصرف‌ این عدد و مصرف یک بسته سیگار در روز، هر هفته 31.43 دلار و هر سال 1635 دلار صرف خرید سیگار می‌کند. این پولی است که می‌توان آن را صرف خرید خودرو کرد یا به تعطیلات بهاری اختصاص داد. تخمین زده می‌شود که اگر یک فرد 40 ساله که اقدام به ترک سیگار می‌کند و پول خرید آن را با سود 9 درصد در بانکی پس‌انداز می‌کند، در سن 70 سالگی 250 هزار دلار پول خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha